Ättika på Spanska?
Vill köpa hem ättika men vad heter det mer precis på spanska? Vinagre är ju även vinäger... Eller är vinäger också ättika? *korkad*
Vill köpa hem ättika men vad heter det mer precis på spanska? Vinagre är ju även vinäger... Eller är vinäger också ättika? *korkad*
Det heter vinagre
Jag slog upp det för att vara säker :
Jo men hur skall jag veta vilken typ av Vinagre jag skall köpa hem om det skall agera som ättika?
Hmm jag tror att de flesta vinagre är som ättika , Gud detta vart svårt I princip är dte ju samma sak . I USA är ju vinegar ett samlingsordför både ättika och vinäger . Så som det är i andra länder också .
Kanske en vinagre puro ? o algo asi .. så det inte har druva eller ngt i .
Ättika (medellågty. etik, ytterst av likabetydande lat. ace´tum), färglös vätska framställd genom jäsning av etanolhaltig vätska med hjälp av ättiksyrabakterier eller genom utspädning av ättiksyra med vatten. Ättika förekommer i flera olika koncentrationer: matättika (ca 3 % ättiksyra), inläggningsättika (ca 5 %) och ättiksprit (12 %). Vinättika är vinäger som blandats med ättiksprit och vatten.
Ättika används liksom vinäger inom livsmedelsindustrin och vid matlagning som konserveringsmedel, men saknar vinägerns arom och används därför inte som krydda i samma utsträckning som denna.
vinäger
vinä´ger (fr. vinaigre, av vin ‘vin’ och aigre ’sur’), produkt framställd genom ättikjäsning av frukt- eller bärvin, varvid ättiksyra (5-10 g per 100 g vinäger) bildas. Dessutom innehåller vinäger vanligtvis små mängder alkohol och mineralämnen. Ofta särskiljs olika vinägertyper med utgångspunkt i råvaran: vin, cider etc. Råvarans karakteristiska smak och arom kan återfinnas i vinägern. Vinäger har ett stort användningsområde inom livsmedelsindustri och matlagning som konserveringsmedel i bl.a. fisk- och grönsaksinläggningar och som krydda.
Tack =) Far se om jag finner nat sen i affaren som ar mer attika an vinager =)
TS: "Jo men hur skall jag veta vilken typ av Vinagre jag skall köpa hem om det skall agera som ättika?"
Beror väl på vad du ska ha det till. Matlagning? Rengöring? Annat?
Ordet är som sagt vinagre liksom för den vinbaserade men det är ganska tveksamt om du i spansktalande länder över huvud taget hittar "vår" sorts ättika och jag gissar att du kan behöva byta ut den mot något annat lämpligt.
Städning var det tänkt... men men...
Nu reserverar jag mig för att jag inte kan spanska men du kanske kan få tips härifrån på vad du ska fråga efter? Ättikan i Sverige är ofta på 12% men Perstorp har även en ättikssprit på 24%. Eller, mejla Perstorp, de kanske vet vad du ska fråga efter?
http://es.wikipedia.org/wiki/%C3%81cido_ac%C3%A9tico
http://www.perstorpattika.com/
"Vinagre de alcohol" heter det, i motsats till vanlig "vinagre" som är gjord av vin. Inte så vanligt, men kan hittas på delikatessaffärer eller välsorterade supermercados.