• Que Sera Sera

Ättika på Spanska?

Vill köpa hem ättika men vad heter det mer precis på spanska? Vinagre är ju även vinäger... Eller är vinäger också ättika? *korkad*

Stolt mor till två!
  • Svar på tråden Ättika på Spanska?
  • TheCoopers

Det heter vinagre

Jag slog upp det för att vara säker :

Svenskt uppslagsord ättika [²'et:ika] ättikan subst. vattenlösning av en organisk syra
    Spansk översättning vinagre (ácido acético fabricado artificialmente, empleado para los mismos usos que el vinagre obtenido por fermentación ácida del vino
    I'm the me I choose to be ...
  • Que Sera Sera

Jo men hur skall jag veta vilken typ av Vinagre jag skall köpa hem om det skall agera som ättika?

Stolt mor till två!
  • TheCoopers
    Que Sera Sera skrev 2008-09-04 11:20:10 följande:
    Jo men hur skall jag veta vilken typ av Vinagre jag skall köpa hem om det skall agera som ättika?

Hmm jag tror att de flesta vinagre är som ättika , Gud detta vart svårt I princip är dte ju samma sak . I USA är ju vinegar ett samlingsordför både ättika och vinäger . Så som det är i andra länder också .

Kanske en vinagre puro ? o algo asi .. så det inte har druva eller ngt i .

Ättika (medellågty. etik, ytterst av likabetydande lat. ace´tum), färglös vätska framställd genom jäsning av etanolhaltig vätska med hjälp av ättiksyrabakterier eller genom utspädning av ättiksyra med vatten. Ättika förekommer i flera olika koncentrationer: matättika (ca 3 % ättiksyra), inläggningsättika (ca 5 %) och ättiksprit (12 %). Vinättika är vinäger som blandats med ättiksprit och vatten.

Ättika används liksom vinäger inom livsmedelsindustrin och vid matlagning som konserveringsmedel, men saknar vinägerns arom och används därför inte som krydda i samma utsträckning som denna.

vinäger

vinä´ger (fr. vinaigre, av vin ‘vin’ och aigre ’sur’), produkt framställd genom ättikjäsning av frukt- eller bärvin, varvid ättiksyra (5-10 g per 100 g vinäger) bildas. Dessutom innehåller vinäger vanligtvis små mängder alkohol och mineralämnen. Ofta särskiljs olika vinägertyper med utgångspunkt i råvaran: vin, cider etc. Råvarans karakteristiska smak och arom kan återfinnas i vinägern. Vinäger har ett stort användningsområde inom livsmedelsindustri och matlagning som konserveringsmedel i bl.a. fisk- och grönsaksinläggningar och som krydda.

I'm the me I choose to be ...
  • Que Sera Sera

Tack =) Far se om jag finner nat sen i affaren som ar mer attika an vinager =)

Stolt mor till två!
  • Åsa

TS: "Jo men hur skall jag veta vilken typ av Vinagre jag skall köpa hem om det skall agera som ättika?"

Beror väl på vad du ska ha det till. Matlagning? Rengöring? Annat?
    Ordet är som sagt vinagre liksom för den vinbaserade men det är ganska tveksamt om du i spansktalande länder över huvud taget hittar "vår" sorts ättika och jag gissar att du kan behöva byta ut den mot något annat lämpligt.

• Que Sera Sera

Städning var det tänkt... men men...

Stolt mor till två!
  • Cocarola

"Vinagre de alcohol" heter det, i motsats till vanlig "vinagre" som är gjord av vin. Inte så vanligt, men kan hittas på delikatessaffärer eller välsorterade supermercados.

Svar på tråden Ättika på Spanska?