• Barracuda

Rökt lax okej om den är uppvärmd?

Jag vet ju att livsmedelsverket avråder från att äta gravad och rökt lax under graviditeten, men jag undrar om någon vet om det är okej att äta rökt lax i exempelvis paj om den är ordentligt uppvärmd?

• Svar på tråden Rökt lax okej om den är uppvärmd?
  • Zofye

?
    Jag åt rök/gravad lax på smörgåstårta idag.
    den var inte upphetted, men slv säger såhär:
    "Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning."

• Zofye

Från kostråden:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

• Barracuda

Men då verkar det ju vara okej om man får tag i hyfsat nyförpackad lax och dessutom värmer upp den rejält. Vad bra, för jag är ruskigt sugen på rökt lax. Tack för ditt snabba svar!

• Zofye

Jag värmde aldrig upp min utan åt den som den var.
    Det var en smörgåstårta och det var nog mitt livs godaste smörgåstårta

Barracuda skrev 2008-09-04 11:44:56 följande:
    Men då verkar det ju vara okej om man får tag i hyfsat nyförpackad lax och dessutom värmer upp den rejält. Vad bra, för jag är ruskigt sugen på rökt lax. Tack för ditt snabba svar!
  • Michisen

Dessutom går det utmärkt att äta allt rökt om du fryser det i tre dygn innan du ska äta det. Ifall du vet med dig att du vill äta mer rökt lax framöver alltså!

• Rusina

Listeria dör vid upphettning till 70 grader. Åt mig sades det att den inte dör i frysen, men vem vet.

• Zofye

Jag har varit och gjort ett vul idag och frågade läkaren om det här med kallrökt lax och även rostbiff (som är röd i mitten osv osv). Han menade att i praktiken är risken att drabbas av listeria nästintill obefintlig. Tex om risken att drabbas är dubbelt så stor när man är gravid måste man ju först och främst ta hänsyn till hur stor risken är om man är en vanlig frisk ogravid människa. Om risken då är 1 prommille. Ja då är ju risken 2 promille om man är gravid.
    Dessutom är ju kanske inte kallrökt lax nått man äter i mängder eller så ofta heller..

Min mamma tex avråddes ju inte ens från en tredjedel av allt som man själv avråds från nu och det blev ju folk av oss som är födda på åttiotalet också..

• Iske

finns ju varmrökt lax ska tydligen vara bättre än kallrökt
    åt också gravad lax då jag var gravid det var ju jul då :)

• Bess

Jag har ätit massor med rökt lax i sommar. Iofs färsk o nyrökt sådan. Men jag tror inte barnet tar så stor skada. Jag var dock nojigare då jag var gravid förra gången.

• Zofye

Jag SKA äta gravad lax till jul
    Kan inte vara utan det är så himla GOTT!!

• Jyckeberga

Jag har ätit mycket rökt lax, här i England säger de att det är ok eftersom risken för listeria är så oerhört liten. Jag är absolut ingen nojig gravid, och är övertygad om att både jag och barnet mår bäst av det.

Svar på tråden Rökt lax okej om den är uppvärmd?