Queen70 skrev 2008-09-08 23:39:15 följande:
Ja jag kan inte tvinga fram det, men det skär ju i hjärtat när man ser bebben med stoooora ögon söka ögonkontakt medans pappa bara glor på internet eller fibblar med telefonen liksom...Och jag vet att jag inte är ensam om de erfarenheterna. JAG behöver inte fjäska i 20 minuter längre, men till pappa kommer inte leendena spontant ännu, och det är hemskt synd kan jag tycka.
Jag känner igen det där! Men jag tror, precis som tidigare talare, att det inte är biologiskt. Jag tror att deth andlar om erfarenheter. Skulle alla män vara hemma med sina barn lika mycket så skulle de inse att de är tvungna att offra vissa saker för att få sitt barn nöjt och glatt. De skulle förstå att de inte kan sitta och fibbla med fjärren och förvänta sig ett nöjt och tillfreds litet barn. Om barnet har en mamma som ger det all uppmärksamhet och en pappa som inte bryr sig nämnvärt så vänder sig ju barnet till mamma eftersom det vet att det får ett leende tillbaka. och kanske vägrar närma sig pappan för att det vet att det inte får samma ömhet.
Jag kan säga att i princip alla pappor jag har sett som är hemma med sina barn har en jättefin kontakt med varandra och får lika mycket uppmärksamhet och bekräftelse från båda föräldrarna! Både bland vänner men även bland okända som jag ser i parken där vi hänger varje dag.