• Sidy

Begravning?

Det är väldigt olika vad en begravning kostar, det beror på hur mycker Du/Ni vill ordna med själva. Man kan göra allt själv utan att anlita begravnings byrå!
    Om det är jord begravning får Du troligtvis betala för kistan själv, (endel sjukhus står för denna kostnad) om Du inte vill låta någon i din omgivning göra en. Annars kan man ringa en begravningsbyrå och köpa den av dom. Finns både fosterkista och barnkista. Man kan köra kistan själv dit begravningen/minnesstunden skall hållas eller köpa den transporten av en begravningsbyrå. Många begravningsbyråer gör detta utan kostnad om man köper kistan av dom och det gäller ett barn. Prästen tar inget betalt och gravplats kostar inte heller någonting. Det som är viktigt att tänka på är att beställa "papper", gravrätts-intyg tror jag det heter. Det behöver kyrkogårdsförvaltningen för att få begrava. Vill man ha en sten till graven/minneslunden kan man ta en i naturen och lämna in till stenhuggeri för gravering eller köpa stenen hos dom oxå. Ofta har dom på stenhuggeri stenar med något litet "skönhets fel" som man kan få köpa till ett mycket reducerat pris. Hoppas att jag har kunnat hjälpa Dig med lite svar på Dina frågor.

• Sidy

Vill bara göra ett litet tillägg......
    Det blir säkert bra med Eran kista, kan inte tänka mig att det är någon som skulle säga att Ni inte får andvända den till Eran lilla ängel!!
    Har Ni  kontakt med någon kurator/psykolog? I annat fall kan Ni säkert be prästen om det är aktuellt.
    Jag tänker då på försäkringar!
    Vet inte hur gamalt Erat barn är eller om Ni har egna försäkringar eller om Ni har försäkringar genom arbetsgivare eller eventullt Fackförbund??
    Be någon om hjälp att kolla upp detta!! Det kan finnas någon försäkring som Ni har som kan ge Er erättning vid begravningskostnader.
    Man har inte kraft och ork att ta tag i detta själv och ringa runt till Försäkringsbolag och ofta är dom inte speciellt sammarbetsvilliga heller för den delen.....!!
    Men be någon om hjälp med att ringa, vi hade försäkringar som täckte det som vi inte hade en aning om. Våran kurator fick fram denna information åt oss!

Svar på tråden Begravning?