Begravning?
Vad kostar en begravingng?
Får man betala mer när barnet inte klassas som barn ännu?
Vad kostar en begravingng?
Får man betala mer när barnet inte klassas som barn ännu?
ingen?
barn är v 28 i sverige. Är inte försäkrad igenom fack eller liknade (är inte medlem i ett fack på jag studerar).
Så begravningen är alltid gratis? En sten har vi inte behov av, bara att vår lille ska få en plats och vi med.
Men som sagt, barnet var inte alls så långt gånget utan räknas som foster id e flestas ögon. I mitt var det ett abrn, det var det fårn första stund.
Beklagar det som hänt er djupt! Jag hoppas ni finner frid och glädje i livet trotts de tosm skett
jo minneslund tycker jag är helt ok. ska ringa sjukhusprästen imorgon!
Anonym (undrar) skrev 2008-09-04 19:11:39 följande:
Anonym (saknad) skrev 2008-09-04 19:18:10 följande:
Tack för infon och jag beklagar verkligen "Anonym (jagmed)". Vi har bara delar kvar av vårt foster som har fått en trälåda med spöket laban på. För oss passar det jätte bra. Den är personlig och ja... det är vad vi helst vill ha den i om vi får.
Vi vill inte ha kremering (min förta präst avrådde mig från det med). Egentligen vill jag ha en riktig grav så jag får bo med honom i slutändan, men det komme rinte hålla. VI kommer inte ha råd med en gravsten för 8000 (ksotar väl mer?). men en minneslund är ändå något.
För mig är det ett barn och allt vad det innebär.
Mitt barn var i v 8, jag hade gått till v11+1 när det upptäcktes, så inte så långt, men ändå ett barn.
Det som är skönt är att ingen har skrattat åt mig och hånat mig utan alla har visat stor respekt och försökt hjälpa så som de kan
Anonym (undrar): beklagar verkligen. har ni något avslut inbokat? Vad händer om barnet föds?
Tack för alla svar. Jo det har hjälpt en del.
Har varit i kontakt med prästen nu som skulle kolla upp olika ting. Intyget kostar 230 då det är kostnaden för ett sjukhusbesök, jag tar mitt återbesök samtidigt dock.
Vi har redan en kista vi vill ha, om den är godkänd. I annatfall vet vi inte, en riktig kommer vi inte ha råd med (eller vilja ha). Sten väljer vi bort och har hellre en egengjord träpelare eller liknade, om det godkännes.
Transport, endra hämtar vi barnet själva eller så tar prästen med sig lillen... Ja vi hoppas komm aundan utan några övriga kostnader faktiskt. Men allt beror på vilka regler som är. Men... ja vi har inte 20.000 att lägg aut och kommer itne ah det heller så jag hoppas det löser sig så här. VI har redan den perfekta kistan och så... är bara gravkors elle rliknade jag inte har.... svårt att skapa här, men...
I vårat fall finns inga försäkringar. Inget fackförbund eller dolda heller mig veterligt. Vi är två studenter (komvux resp univ.) så...
Jag hoppas våran egen kista är godkänd, bättre kan vi faktiskt inte finna.
Har itne kontakt med någon pyskolog, funderar på att ta kontakt med en visa sjukhuse,t men ksotar det inte massor per besök?
Anonym (saknad): kanske beror på var och hur. Jag hoppas den blir godkänd, annars har vi problem.
undrar: här kostar allt typ. kanske olika beroende på var man bor. detta är uppsala län.
Tycker det är hemskt, men ja. vad gör man?
sant men jag menade det som är enligt lag.
förr var det v 28 men det innebar också att par som fick tvilligar i tex v 24, där ett var dödfött och ett levde fick ett foster och ett barn. därför ändrade man.
Hade just det här på ett föredrag förra veckan då jag pluggar till begravningsentreprenör.
Personligen räknat jag alla som barn, det är alltid någons barn oavsett vecka man är född i.
Hej ts! Beklagar verkligen er stora sorg! Angående pris så kan det ju tyvärr kosta lite. Kistfrågan kan jag inte svara på. Men ni ska ju inte behöva betala mer för att det är ett "foster". Fråga bara prästen om han inte tycker att livet uppstår i befruktningsögonblicket. Och varför då ett liv ska vara värt mer än ett annat. Jag läste i en annan tråd att det uppenbarligen är så att svenska kyrkan begraver även "missfall" om föräldrarna så önskar.
Sten behöver inte kosta så mycket. Vi valde en sten vi själva letat upp till vårt barn. Lämnade in på ett stensliperi och fick tvättad och graverad. Kostade ett par tusen. Vill man bara ha namnet och inte datumet blir det ännu billigare. Har även sett på vår kyrkogård barngravar utan sten. En annan har en fin större ängel i typ keramik eller något. Det finns inget som säger att ni måste ha sten direkt. Ni kan vänta hur länge ni vill och kanske spara till den sten ni vill ha, om ni har den möjligheten.
Utdrag från begravningslagen. (Hittad på wikipedia)
Skyldigheten att tillhandahålla gravplats
3 § På en allmän begravningsplats ska gravplats beredas dem som vid dödsfallet var folkbokförda inom församlingen eller kommunen. Där ska gravplats också beredas en dödfödd som avlidit efter utgången av tjugoandra havandeskapsveckan, om kvinnan är folkbokförd inom huvudmannens förvaltningsområde. Detsamma gäller i fråga om en dödfödd som avlidit före utgången av tjugoandra havandeskapsveckan, om kvinnan begär det och ett läkarintyg om dödsfallet lämnas till huvudmannen.
Om tillgången på gravplatsmark medger det, får också andra beredas gravplats där. Lag (2008:208).
Rätten till gravplats finns iaf. Hoppas det löser sig med kistan.
tack! då vet jag ju att vi har rätt att begrava så :)
anonym: vi vill inte ha en sten egentligen. mnågra tusen är jätt mycket här och ja.. nej vi fördrar annt. könt att man verkar få!
nej prästen verkar ta det allvarligt ocg så, hon trodde det gick att ordna utan några större kostnader (typ bara läkarintyg)
om barnet föddes innan v 22 så ska ett läkarintyg has, inte annars.
Läkarintyget, ja man lämnar fostret/barnet till sjukhuset som kollar typ. våran kollas på måndag, ja det som finns kvar :(
kan ju tillägga att när fostret/barnet flyttats till bårhuset har man 2 månader på sig att bestämma sig för hur man vill ha begravningen , om man vill ha ett allmänt eller en enskilt omhändertagande av den avlidne, och det innebär att man har 2 månader på sig att också se sitt barn.