• UngMorsa

Min son på 4,5 har fortfarande problem att hålla tätt. Läkarhjälp?

Hej.
    Min son är snart 4,5 år och har fortfarande problem med att hålla tätt.
    Han har blöja på natten och det händer vanligtvis någon liten olycka i brallan nästan varje dag. Ibland kan det gå flera dagar utan att det hänt något men det är inte så jätte vanligt.
    Vi slutatde med blöja på netten för ca 4-5 mnader sen emn det funkade inte så bra så du började vi med blöja igen. Han sov så dåligt, vaknade på natten och tidigt på morgonen vilket resulterade i jätte dåligt humör från hans sida. Han var ju så trött stackarn!

Nu börjar jag fundera på om man kanske ska söka hjälp åt honom från t.ex BVC eller om det kanske är något som går över av sig självt. Är jätte rädd för att han ska bli re4tad av sina kompisar. Han har så fullt upp när han lekar att han lixom glömmer bort att gå på toa. Påminner man honom så går det oftast bra.
    Oftast säger han dock att han inte är kissnödig men sen efter typ 5 minuter så har han kissat på sig iaf. Han märket det sällan själv och han bryr sig inte alls heller.

Alla tips mottages!

• Svar på tråden Min son på 4,5 har fortfarande problem att hålla tätt. Läkarhjälp?
  • Lotusblomma

Vår mellanson hade en överaktiv blåsa som han fick hjälp från barnmottagningen av att träna upp o vara bossen över
    Nu är han stor men jag minns hur det var, ett evigt tjatande som till slut inte fastna i huvudet. Det är roligare att leka o kissa på sig än att avbryta o komma tillbaka efter toabesök.

Be om hjälp. Det skadar inte, tvärtom

Vår son var blöjfri nattetid som 2 åring men inte på dagarna förrän vid 3-4 års ålder o hade då svårt att hålla tätt läääänge.

Lycka till, kom ihåg...det är inte hans fel

• UngMorsa

Tack för ditt svar.
    Nej självklart är det ju inte hans fel, det vet jag

Jag ska till BVC på 1 års kontroll med dotter snart, ska nog passa på att fråga då.

• theoIsac

isac är fyra och har också svårt för att hålla tätt ibland, han har också blöja på natten. jag tror iofs inte det är så bra att ha blöja på natten när han inte har det på dan, på så sätt blir det ju svårare för honom att lära sig hålla sig. säkert är det likadant för din pojke.

• UngMorsa
    theoIsac skrev 2008-09-10 13:44:19 följande:
    isac är fyra och har också svårt för att hålla tätt ibland, han har också blöja på natten. jag tror iofs inte det är så bra att ha blöja på natten när han inte har det på dan, på så sätt blir det ju svårare för honom att lära sig hålla sig. säkert är det likadant för din pojke.
    Jo jag tror också att det kan vara så. Känns så tråkigt bara att behöva tvätta massa lunderlakan, täcken och påslakan bara Han har en 120 säng så lakanen är rätt stora.

Ska försöka utan blöja ett tag igen och se om det går bättre den här ggn.
  • Dida

Vi har samma problem med våran extra tjej (är stödföräldrar). Hon är så inne i leken att hon också liksom glömmer bort, ev struntar i att gå på toa, bryr sig inte heller om att hon är blöt på byxorna. Vi har börjat med att försöka göra "kissa ner-andet" mycket krångligare och jobbigare än toalettbesöken. Går man och kissar så går det jättefort MEN kissar man ner sig så tar det lååång tid. Måste duscha, torka sig, säta sig på toa och försöka kissa igen och klä på sig. Förklarar (lite överdramatiserat..) att det tar myyycket längre tid att kissa på sig och det har faktiskt blivit mycket bättre.

Så har vi gjort iallafall. För visst är det TRÅKIGT med nerkissade saker!! Lycka till med er lille kille!

• UngMorsa
    Dida skrev 2008-09-10 22:21:43 följande:
    Vi har samma problem med våran extra tjej (är stödföräldrar). Hon är så inne i leken att hon också liksom glömmer bort, ev struntar i att gå på toa, bryr sig inte heller om att hon är blöt på byxorna. Vi har börjat med att försöka göra "kissa ner-andet" mycket krångligare och jobbigare än toalettbesöken. Går man och kissar så går det jättefort MEN kissar man ner sig så tar det lååång tid. Måste duscha, torka sig, säta sig på toa och försöka kissa igen och klä på sig. Förklarar (lite överdramatiserat..) att det tar myyycket längre tid att kissa på sig och det har faktiskt blivit mycket bättre. Så har vi gjort iallafall. För visst är det TRÅKIGT med nerkissade saker!! Lycka till med er lille kille!
    Vad skönt, kanske ska testa att göra så. Då kan han tänker sig för innan han struntar i att gå på toa
  • Lorina

Har en tjej som har svårt att hålla sig på nätterna. Visst händer det nån olycka ibland på dagen men inte ofta, så här är ju problemet nätter. Vi frågade om detta på BVC när vi var på 4 års koll och svaret vi fick var att de gör inget innan barnet är 6 år, för innan dess så är det normalt.Förvånad 

Vi kissar vår tjej innan hon lägger sig, sen efter ca 2-2½ timme och sen 1 gång på natten eller tidig morgon. Skulle vi glömma nån gång under natten så blir det oftast blött. Vi brukar bädda dubbelt med lakan och plastad frotté, så är det bara att ta bort översta lagret när det blir blött. Visst blir det mycket tvätt men hon vägrar att ha blöja och visst kan hon vara duktig och hålla sig torr veckovis ibland. Hon har en tvillingsyster som inte har några problem alls och deras 2 äldre syskon har inte haft några problem alls.

Vi hoppas att det snart vänder, men tills dess så blir det lite sömn för oss alla. Hoppas det snart vänder för er med.

4 barns mamma med 5:e på väg!!
  • Snärtan76

när dom r 5 år så har man rätt til gratis blöjunderlägg att lägga i sängen på natten.

Min dotter är 10 och är inte torr på natten än men de beror delvis på att hon har diagnosen aspergers syndrom.

Det finns även en nässpray dom kan få, samt tabletter som lägger in de där extra ämnet så man ska kunna hålla tätt.

• UngMorsa
    Snärtan76 skrev 2008-09-11 14:13:54 följande:
    när dom r 5 år så har man rätt til gratis blöjunderlägg att lägga i sängen på natten.Min dotter är 10 och är inte torr på natten än men de beror delvis på att hon har diagnosen aspergers syndrom.Det finns även en nässpray dom kan få, samt tabletter som lägger in de där extra ämnet så man ska kunna hålla tätt.
    Är dom nässpreyen och tabeletterna receptfria eller måste man prata med läkare för att få sånt?
  • Teschty

Min bonusson är 4 år o kissar ner sig 4-5 ggr/dag, plus dyngsur blöja på natten... Ska man ta honom till läkare tro?

Alvin mammas hjärta
  • UngMorsa
    Teschty skrev 2008-09-11 21:45:55 följande:
    Min bonusson är 4 år o kissar ner sig 4-5 ggr/dag, plus dyngsur blöja på natten... Ska man ta honom till läkare tro?
    Kanske.
    4-5 ggr/dag låter lite väl mycket.
    För min son hander det kanske 1 liten olycka per dag och då har han inte kissat ner sig utan det är snarae en liten fläck bara.
  • Tygtiiger

Man utreder/behandlar inte barn som kissar i sängen förrän de är minst 7 år.

Dagskvättandet kan bero på många saker - det vanligaste är att man inte har tid att gå på toa. Då hjälper det ibland att kissa på schema, han får gå och kissa varannan timme, punkt. Liksom innan och efter maten och innan och efter utevistelse.
    Är han förstoppad? Det blir mycket svårare att hålla sig om man är förstoppad, då störs signalerna som säger att man är kissnödig.

• UngMorsa
    Tygtiiger skrev 2008-09-12 13:42:43 följande:
    Man utreder/behandlar inte barn som kissar i sängen förrän de är minst 7 år. Dagskvättandet kan bero på många saker - det vanligaste är att man inte har tid att gå på toa. Då hjälper det ibland att kissa på schema, han får gå och kissa varannan timme, punkt. Liksom innan och efter maten och innan och efter utevistelse.Är han förstoppad? Det blir mycket svårare att hålla sig om man är förstoppad, då störs signalerna som säger att man är kissnödig.
    Jo vi har testat med schema också men det funkar inte det heller.

Nej han är inte förstoppad  och har aldrig varit.
  • Snärtan76

man måste prata med läkare för att få både sprayen och tabletterna....det som finns också är ett sänglarm...de består av ett litet lakan man lägger under barnet och om det blir lite blött så börjar de pipa direkt.....meningen med de ä så att barnet ska vakna och reagera på att hon eller han kissar.....detta är gratis att testa .

• UngMorsa
    Snärtan76 skrev 2008-09-15 20:38:08 följande:
    man måste prata med läkare för att få både sprayen och tabletterna....det som finns också är ett sänglarm...de består av ett litet lakan man lägger under barnet och om det blir lite blött så börjar de pipa direkt.....meningen med de ä så att barnet ska vakna och reagera på att hon eller han kissar.....detta är gratis att testa .
    Okej.
    Jag ska prata med bvc och se vad dom säger.
  • Protte

vår kille på 3,5 (slutade med blöja för 14 mån sen) har oxå svårt att bli helt torr på dagen...kissar sällan på sig helt, men ofta en stor eller lite fläck i kalsongerna...å väldigt känslig för om han ser tex rinnande vatten, då kommer det några droppar...
    men att det skulle vara svårare att få dem torra på dagen om de har blöja på natten vet jag inte om jag håller med om...det är ju en helt annan sak om de sover tungt osv kan väl inte va nåt man kan träna upp, kommer väl när det kommer...

tips vet jag tyvärr inget bra...
    hoppas du får nåt bra av bvc...tycker tyvärr aldrig jag fått nåt bra tips....
    skriv gärna här sen när du hört med ditt bvc

Svar på tråden Min son på 4,5 har fortfarande problem att hålla tätt. Läkarhjälp?