• Funny

Corpus callosum-agenesi, Någon mer som har ett barn med denna diagnos???

Skulle vilja komma i kontakt med föräldrar till barn som diagnostiserats med corpus callosumagenesi, eller underutvecklad hjärnbalk. Hur har det gått för era barn? Hur upptäcktes det? Ärftlighet? Osv...

Har en dotter på 9 år som har denna diagnos. Har även följddiagnoserna Mikrocefali, Autism, Lindrig psykisk utvecklingsstörning och ADHD.
    Hon fick sin diagnos vid 5,5 månaders ålder efter att huvudet inte vuxit som det borde.

Jag är nu jätteorolig att min tredje dotter, nu 9 veckor gammal, ska ha samma hjärnfel eftersom hennes huvud inte heller växer som det borde. Det har bara vuxit 2,5 cm och hennes kurva börjar plana ut.
    Både jag och barnens pappa utreddes efter att vi fick vår första dotter och de kunde inte finna någon genetisk orsak till hjärnfelet. Därför vågade vi skaffa fler barn och vår mellantjej som nu är 7 år har normalstort huvud och är helt frisk. Jag törs knappt tänka tanken att vår trea nu skulle ha samma hjärnfel som storasyster med allt vad det innebär. Då MÅSTE det ju vara ärftligt!!! 

Sötaste lilla Molly!
  • Svar på tråden Corpus callosum-agenesi, Någon mer som har ett barn med denna diagnos???
  • Funny

PUFF!!!

Välkommen älskade lilla Molly 5/7-2008
  • starkrose

Hjälper dig att puffa
    *kram*

• Tessika

hej

Min dotter har avsaknad (helt) av corpus callosum,microcefali men även mycket mera.
    Svår ep, grav utv.st, blind? Hon är 3 år.
    Vi fick rådet att inte skaffa flera barn men har ingen diagnos ännu på henne.

• Funny

Puffar igen...

Sötaste lilla Molly 5/7-2008
  • Tessika

fått iväg ett mail till dig- sorry att det tog så länge.

• bus hannah

Hej!

Min dotter har också diagnosen corpus callosum agenesi.Hon är 3år.

Jag pratar mer än gärna med dej om detta.Har själv sökt och letat efter andra med barn med samma diagnos men det har varit svårt att hitta.

Du får gärna skriva till mig i min inbox.

• ellie2
    Svar på #6
    Hej!
    Min son har också diagnosen. Han är 2 år. Vill också gärna ha kontakt med andra föräldrar.

Helena
  • ellie2

Hej!
    Vår sons diagnos satttes ganska omgående efter födseln. Han ryckte och mådde inte särskilt bra efter förlossningen och hamnade på neonatal efter bara några timmar. Där gjordes ultraljud och eeg:n de första dygnen och man kunde se att han hade en ärrbildning på hjärnan förmodligen efter en hjärnblödning. Man såg att han inte hade hel avsaknad av corpus callosum utan att det fanns kopplingar. Framtiden var oviss- antingen skulle det inte märkas eller så skulle det bli stora bekymmer. Det visade sig bli det senare...
    V är idag två år och är gravt funktionshindrad. Kan inte sitta, gå eller prata. Han har svår epilepsi (west syndrom) och det är en riktig utvecklingspropp. Vet ej hur han kunde utvecklats om vi kunde få bukt med epilepsin....

Vi gjorde också utredningar om ärftlighet men ingenting framkom. V har en lillasyster som är nio månader och helt frisk.

Varför skadan uppkom är oklart. Anläggningsrubbning tidigt i graviditeten är förklaringen vi fått. Kan bero på att man varit sjuk men det är bara spekulationer. Jag hade dock två anafylaktiska chocker under grav. i vecka 10 och 26. Jag har hela tiden hävdat att det hände något efter den andra gången. V betedde sig helt annorlunda i magen och var väldigt lugn fram till födseln. Läkarna menar dock att skadan sker i vecka 10-15.

Tänk på att det kan vara lite ojämnt i kurvan ibland. Vissa veckor växer det på och vissa veckor står det still. Förstår dock din oro och hoppas att det går bra för din dotter.

Helena

• godiis

hejsan, min pojk är 4 år och har dandy walker syndrom... pratar gärna mer kram har lite bråttom just nu

• HOCHM

Hej

Här ni en till förälder med en 10-årig dotter med corpus callosum agenesi och underutvecklad vit substans runt storhjärnan och microcephali. Min dotter har inte fått någon diagnos än och lär väl inte få det heller.

Vi skulle räkna med 25% risk för varje barn för upprepning men det bästa vi kunde göra för vår dotter var just syskon tyckte läkarna. Så en massa tester när jag har varit gravid med de andra 2 har man fått göra.

Jätteintressant att få höra om era barn..

Är det något av era barn som även har underutvecklad vit substans?

Svar på tråden Corpus callosum-agenesi, Någon mer som har ett barn med denna diagnos???