• banann­a
    Äldre 4 Sep 17:02
    11344 visningar
    4 svar
    4
    11344

    hur bäddar man i ett babynest?

    Jag håller på och syr ett babynest till bebisen, och jag har framförallt tänkt använda det i spjälsäng/vagga på natten.

    Nu undrar jag hur/om man bäddar i ett babynest? Har man en liten kudde däri kanske, och stoppar om med en filt? Att bädda med lakan i själva babynestet blir ju svårt att få till antar jag?

  • Svar på tråden hur bäddar man i ett babynest?
  • höstgl­ädje
    Äldre 4 Sep 19:45
    #1

    Jag antar att ditt babynest ser ut som det jag sydde till mitt barn. Jag sydde en sån här:
    home.online.no/~sal-ha/Treany/BabyNestBesk.htm
    Jag undrade också hur man skulle bädda och det jag upptäckte rätt snabbt var att det inte gick. Jag valde då att sprätta bort botten på nestet (Då sonen kissat igenom kläder och allt) och sedan lägga sängkorven rätt i spjälsängen där jag hade bäddat som vanligt. Alternativt göra en botten eller gärna ett par/tre bottnar att variera med (vid tvätt) som man kanske knäpper fast med knappar så de går att tvätta vid behov. Då blir själva botten som ett underlakan.
    Vi har ingen kudde och bara en tunn filt då sonen är varm. Täcket är fortsatt oanvänt efter 10 månader.

  • Äldre 4 Sep 19:48
    #2

    sydde ett eget nest och insåg rätt snabbt att botten är totalt värdelös eftersom det ändå itne går att lyfta omkring nestet med barnet i...

    men jag hade inte bäddat alls utan bäddade i vaggan och la nestet där efter behov och slängde en filt över

  • Dalkul­la74
    Äldre 4 Sep 19:50
    #3

    Jag sydde ingenting, lindade ihop en badhandduk som en lång korv och la den som ett U med böjen uppåt där huvudet ska vara mellan oss i sängen. Sen la jag en mjuk filt ovanpå som han sov på.

  • banann­a
    Äldre 4 Sep 21:42
    #4

    Japp, just en sån ska det bli (som i höstglädjes svar nr 1)!

    Jag har faktiskt funderat på att göra två separata delar, dvs att sy madrassdelen och korven för sig, och sen fixa någon form av fästanordning så att man kan sätta ihop dom. Kanske tryckknappar, kardborrband eller bara knytband. Någon som har någon idé om vad som blir bäst?

    Eller så kanske man ska skippa botten helt och hållet?

Svar på tråden hur bäddar man i ett babynest?