• Eldo

När kan barn torka sig själva efter toalettbesök?

När anser du att ett barn kan/ska torka sig själv efter att ha bajsat?

Vår flicka har efter sommaren bytt från småbarnsavdelning till avdelningen för de barn som är 3-5 år. Hon är 3½ år och vi har alltid hjälpt henne med att torka efter pottan/toaletten.
    Helt plötsligt här hemma en dag så kom hon från toaletten med bajs på händerna och sa att hon hade torkat sig själv. Jag hade inte ens märkt att hon var på toa! Hon berättade då att hon torkade sig själv på dagis. Jag tänkte att det kanske hade råkat bli så på dagis en gång.

Idag när jag hämtade så var det bara två vikarier på dotterns avdelning och jag letade bland barnen efter min flicka utan att hitta henne och fick fråga var hon var. Hon behövde bajsa så hon var på toaletten. Jag går dit och möter min tjej med trosor och byxor i handen.
    Vikarien undrade om hon hade torkat sig själv.
    -Jadå, svarade min dotter.
    - Bra!
    Ingen kontroll....ingenting. Ingen påminning om att tvätta händerna ens!
    Nu förstår jag varför hon har haft bajs i trosorna flera gånger den senaste tiden.

Är det verkligen ok att en 3½-åring torkar sig själv efter att ha bajsat? Är det jag som underskattar henne då jag anser att hon är för liten?
    Jag kan inte tycka att det är ok att hon ska gå med bajs i rumpan kanske en hel dag bara för att personalen inte torkar henne eller iaf hjälper till lite.

Ska prata med ordinarie personal när de är tillbaka.

Men, vad tycker du? Underskattar jag dottern eller ska hon fixa detta redan?

• Svar på tråden När kan barn torka sig själva efter toalettbesök?
  • Fiddle

Fixar hon det inte så är det ju för tidigt. Skulle hon fixa det så fine, men nu verkar hon ju inte göra det - alltså behöver hon hjälp att torka sig efter att ha bajsat.

• Åsa med 3

Eh...Jag vet inte, men båda mina har varit någorlunda mogna sommaren före sexårs... Dvs. när de var 5½. Men jag tycker ibland att min sjuåring inte riktigt får det helt rent alla gånger. Mina barn (eller jag) kanske är sena, vad vet jag. Men jag tycker det är på tok för tidigt att förvänta sig av din dotter att hon ska torka sig själv! & sen inte ens kolla hur "bra" hon gjort det... Dåligt av förskolan tycker jag!

Mamma till Mathilda 11år, Anton 6 år & Johannes född 080417
  • Tvåbarnsmorsan

Min son har kunnat det sen han var 4,5 år men ibland har han velat ha hjälp, men nu är han 6 år och ber aldrig om hjälp!

• 03och05

Min snart 5-åring torkar sig inte själv hemma. Vet inte hur de gör på dagis.

• MAGU

Min äldsta son började torka sig själv när han var fem och min näst äldsta började väl också då utan att riktigt klara av det. Skulle bli riktigt arg om dagis lät min 2½-åring torka själv om ett år!!!

• taksi

Oj, jag skulle nog be förskolepersonalen att hjälpa henne! Min snart 5-åring har vid något tillfälle klarat att torka sig själv bra och vi tänker börja öva på det snart, men än så länge hjälper vi till att torka varje gång hon har bajsat. Även på förskolan hjälper de henne förutom den gång som hon klarade det själv (och det är hon så stolt över ).

• Eldo

Puh, tack! Då är det inte jag som är korkad som tycker att det är förtidigt!
    Ska ta ett snack med förskolan. Hon har som sagt bara gått på avdelningen i några veckor.

Reagerade faktiskt för ett tag sedan att ett jämngammalt barn satt på toa och ropade (alla på avdelningen var ute) då jag skulle hämta min dotter. Jag sa till barnet att jag skulle hämta en fröken och när jag gjorde det så sa den fröken till mig (extra resurs till gruppen pga ett barn som är i behov av extra stöd):
    - Va, klarar hon inte det själv? Hon som är så stor!

Det känns som om de helt plötsligt förväntas vara så stora. Har inte allt känt så här på sonens avdelning. Där har jag sett hur de äldsta barnen får hjälp på toaltten.

• norgesessan

min etta började när han var 5, altså iår...hadde inte förväntat mig det at en liten. Ibland är det små barn som vill, då får man ju vara där, kolla, påminna pom handtvätt och sånt..

Jag hadde som standard att 5-6 åringarna fick torka sig en gång innan, ofta var det bara lathet....(jag torkade efteråt)

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • thissan

Jag tycker att det låter helt galet.
    Jag menar, armarna har ju knappt vuxit ut till en proportionerlig längd så att de kommer åt ordentligt! Bara en sån sak.
    Min dotter är 5, men torkar sig inte själv än. Har inte hört något om det på dagis.
    Jag har börjat lite smått med att uppmuntra henne att försöka, men pressar inte eller anser att hon borde klara nånting heller.
    Har som mål att hon ska kunna klara det själv till skolstarten näsat år.
    Tror att det är personalen som är bekväma bara, och det är ju helt fel!

• klippan

min dotter är 3 år och hon torkar sig själv när hon kissat å tvättar händerna. men jag har sagt åt henne att om hon bajsar så hjälper vi henne å en så länge går det bra iallafall..

• Hägris

Min 4 åring torkar själv om det inte är kladdigt men hon är lite lat och ropar att det är kladdigt mest hela tiden...

Säg till personalen att hon får bajs i trosorna och på heänderna så att dom måste kolla henne,

Men SUUUUUUUG!
  • Lundby87

Tror det är väldigt olika. Min lille bror är super duktig och är alltid bajs fri i rumpan efter torkat sig medans det finns andra på hans avdelning som inte är riktigt lika bra på detta

Svar på tråden När kan barn torka sig själva efter toalettbesök?