När kan barn torka sig själva efter toalettbesök?
När anser du att ett barn kan/ska torka sig själv efter att ha bajsat?
Vår flicka har efter sommaren bytt från småbarnsavdelning till avdelningen för de barn som är 3-5 år. Hon är 3½ år och vi har alltid hjälpt henne med att torka efter pottan/toaletten.
Helt plötsligt här hemma en dag så kom hon från toaletten med bajs på händerna och sa att hon hade torkat sig själv. Jag hade inte ens märkt att hon var på toa! Hon berättade då att hon torkade sig själv på dagis. Jag tänkte att det kanske hade råkat bli så på dagis en gång.
Idag när jag hämtade så var det bara två vikarier på dotterns avdelning och jag letade bland barnen efter min flicka utan att hitta henne och fick fråga var hon var. Hon behövde bajsa så hon var på toaletten. Jag går dit och möter min tjej med trosor och byxor i handen.
Vikarien undrade om hon hade torkat sig själv.
-Jadå, svarade min dotter.
- Bra!
Ingen kontroll....ingenting. Ingen påminning om att tvätta händerna ens!
Nu förstår jag varför hon har haft bajs i trosorna flera gånger den senaste tiden.
Är det verkligen ok att en 3½-åring torkar sig själv efter att ha bajsat? Är det jag som underskattar henne då jag anser att hon är för liten?
Jag kan inte tycka att det är ok att hon ska gå med bajs i rumpan kanske en hel dag bara för att personalen inte torkar henne eller iaf hjälper till lite.
Ska prata med ordinarie personal när de är tillbaka.
Men, vad tycker du? Underskattar jag dottern eller ska hon fixa detta redan?