• Kössen

Övertid som egen företagare??!snabba svar!!

behöver snabba svar!
    Om man är egen företagare och arbetar mer än 8 timmar, har man rätt till övertidsersättning då??och när man jobbar helger som egenföretagare har man då rätt till ob??

tacksam för snabba svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-04 20:11
    detta gäller alltså min man som jobbar som målare!

• Svar på tråden Övertid som egen företagare??!snabba svar!!
  • Veronica med Max

vet inte riktigt hur du menar riktigt, men som egen företagare med enskild firma så jobbar jag mer än 8 timmar i stort sett varje dag, och även en hel del på helger. Lön, det tar jag ut minsta lilla, ibland inget alls... Jag bestämmer ju själv liksom :)

• Kössen
    Veronica med Max skrev 2008-09-04 20:20:07 följande:
    vet inte riktigt hur du menar riktigt, men som egen företagare med enskild firma så jobbar jag mer än 8 timmar i stort sett varje dag, och även en hel del på helger. Lön, det tar jag ut minsta lilla, ibland inget alls... Jag bestämmer ju själv liksom :)
    ja men när man ska skicka ut fakturor till kunder så ska man väl skicka ut för den övertid man jobbat också?
    om han jobbat från 7-23 te.x så ska han väl få ut ob efter de åtta timmar han normalt ska jobba?
    det handlar alltså inte om att han ska betala ut lön till sig själv utan skicka ut fakturor till kunderna, som ska betala för de timmar han jobbat.
  • Kössen
    Kössen skrev 2008-09-04 21:15:24 följande:
    ja men när man ska skicka ut fakturor till kunder så ska man väl skicka ut för den övertid man jobbat också?om han jobbat från 7-23 te.x så ska han väl få ut ob efter de åtta timmar han normalt ska jobba?det handlar alltså inte om att han ska betala ut lön till sig själv utan skicka ut fakturor till kunderna, som ska betala för de timmar han jobbat.
     menar inte ob utan övertidsersättning!
  • Dame72

Men borde inte det ingå i den prisuppgift han lämnar till kunden. Vill kunden ha gjort jobbet på en dag, men det tar din man x antal timmar så informerar han väl kunden att jag tar x kronor per timma, men eftersom du vill att jag ska vara här mer än 8 timmar tänker jag debitera x kr mer per timme på de timmar som överstiger 8 timmar.
    Det kan väl din man styra helt själv? Och sen är det väl upp till kunden att acceptera eller neka?

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • ReRant

Jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om jag hyrde in en målare och han fakturerade extra för obekväm arbetstid.

• Marvinna

Har han F-skattsedel? Då får han stå för den kostnaden själv. I annat fall tycker jag att ev öt skall diskuteras innan med kunden, om de är villiga att betala öt.

• Kössen
    Dame72 skrev 2008-09-04 22:26:25 följande:
    Men borde inte det ingå i den prisuppgift han lämnar till kunden. Vill kunden ha gjort jobbet på en dag, men det tar din man x antal timmar så informerar han väl kunden att jag tar x kronor per timma, men eftersom du vill att jag ska vara här mer än 8 timmar tänker jag debitera x kr mer per timme på de timmar som överstiger 8 timmar. Det kan väl din man styra helt själv? Och sen är det väl upp till kunden att acceptera eller neka?
    detta är ett väldigt speciellt jobb, han hade först till den 11 på sig, men helt plötsligt ringer dom från tyskland som ska inreda och säger att dom skulle komma som i tisdags.och då fick han ju jbba över flera timmar varje dag.
    detta var hans första jobb som egenföretagare så han kände att han ville få det gjort , då det också r en butik, och det är ett bra sätt att visa upp sitt arbete på.

så när han sa hans timpeng, så räknade han ju knappast med sena kvällar och helger, eftersom det inte ingick i planen från början.
  • Kössen
    ReRant skrev 2008-09-04 23:03:20 följande:
    Jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om jag hyrde in en målare och han fakturerade extra för obekväm arbetstid.
    men det är väl ganska självklart om man inte jobbar svart att man ska ha pengar för obekväma arbetstider, målare har faktiskt fritid också
  • Kössen

det står även i kollektiv avtalen att han har rätt att ta ut öt om inget annat bestämts, ochdetta är efter 16 som det står..men helg står det inget om, men de var några snickare somsa det till honom..

• IS THIS IT

Jag tycker han ska meddela företaget att han kommer att fakturera för obekväm arbetstid. (Behöver ju inte vara ställt som en fråga, men en upplysning till dem.) Att bara slänga på en massa pengar på fakturan låter lite oseriöst tycker jag. Har de invändningar får de väl ta upp en diskussion. Eftersom det var första jobbet är det ju inte så lätt att man kanske har koll på allt. Men nästa gång kommer han säkert att ha det i åtanke om kunden ringer och vill få det snabbare gjort, och då meddela redan när kunden ringer att det då kommer faktureras för övertid ocskå.

Svar på tråden Övertid som egen företagare??!snabba svar!!