Inlägg från: Kössen |Visa alla inlägg
  • Kössen

Övertid som egen företagare??!snabba svar!!

behöver snabba svar!
    Om man är egen företagare och arbetar mer än 8 timmar, har man rätt till övertidsersättning då??och när man jobbar helger som egenföretagare har man då rätt till ob??

tacksam för snabba svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-04 20:11
    detta gäller alltså min man som jobbar som målare!

• Svar på tråden Övertid som egen företagare??!snabba svar!!
  • Kössen
    Veronica med Max skrev 2008-09-04 20:20:07 följande:
    vet inte riktigt hur du menar riktigt, men som egen företagare med enskild firma så jobbar jag mer än 8 timmar i stort sett varje dag, och även en hel del på helger. Lön, det tar jag ut minsta lilla, ibland inget alls... Jag bestämmer ju själv liksom :)
    ja men när man ska skicka ut fakturor till kunder så ska man väl skicka ut för den övertid man jobbat också?
    om han jobbat från 7-23 te.x så ska han väl få ut ob efter de åtta timmar han normalt ska jobba?
    det handlar alltså inte om att han ska betala ut lön till sig själv utan skicka ut fakturor till kunderna, som ska betala för de timmar han jobbat.
  • Kössen
    Kössen skrev 2008-09-04 21:15:24 följande:
    ja men när man ska skicka ut fakturor till kunder så ska man väl skicka ut för den övertid man jobbat också?om han jobbat från 7-23 te.x så ska han väl få ut ob efter de åtta timmar han normalt ska jobba?det handlar alltså inte om att han ska betala ut lön till sig själv utan skicka ut fakturor till kunderna, som ska betala för de timmar han jobbat.
     menar inte ob utan övertidsersättning!
  • Kössen
    Dame72 skrev 2008-09-04 22:26:25 följande:
    Men borde inte det ingå i den prisuppgift han lämnar till kunden. Vill kunden ha gjort jobbet på en dag, men det tar din man x antal timmar så informerar han väl kunden att jag tar x kronor per timma, men eftersom du vill att jag ska vara här mer än 8 timmar tänker jag debitera x kr mer per timme på de timmar som överstiger 8 timmar. Det kan väl din man styra helt själv? Och sen är det väl upp till kunden att acceptera eller neka?
    detta är ett väldigt speciellt jobb, han hade först till den 11 på sig, men helt plötsligt ringer dom från tyskland som ska inreda och säger att dom skulle komma som i tisdags.och då fick han ju jbba över flera timmar varje dag.
    detta var hans första jobb som egenföretagare så han kände att han ville få det gjort , då det också r en butik, och det är ett bra sätt att visa upp sitt arbete på.

så när han sa hans timpeng, så räknade han ju knappast med sena kvällar och helger, eftersom det inte ingick i planen från början.
  • Kössen
    ReRant skrev 2008-09-04 23:03:20 följande:
    Jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om jag hyrde in en målare och han fakturerade extra för obekväm arbetstid.
    men det är väl ganska självklart om man inte jobbar svart att man ska ha pengar för obekväma arbetstider, målare har faktiskt fritid också
  • Kössen

det står även i kollektiv avtalen att han har rätt att ta ut öt om inget annat bestämts, ochdetta är efter 16 som det står..men helg står det inget om, men de var några snickare somsa det till honom..

• Kössen
    IS THIS IT skrev 2008-09-05 09:53:38 följande:
    Jag tycker han ska meddela företaget att han kommer att fakturera för obekväm arbetstid. (Behöver ju inte vara ställt som en fråga, men en upplysning till dem.) Att bara slänga på en massa pengar på fakturan låter lite oseriöst tycker jag. Har de invändningar får de väl ta upp en diskussion. Eftersom det var första jobbet är det ju inte så lätt att man kanske har koll på allt. Men nästa gång kommer han säkert att ha det i åtanke om kunden ringer och vill få det snabbare gjort, och då meddela redan när kunden ringer att det då kommer faktureras för övertid ocskå.
    ja det låter ju rättvist iaf, eftersom det var tänkt att han skulle bli färdig till den 11, och det har blivit en massa ändringar så ärdet ju inte lätt att veta att han ska ta ut pengar för öt.
    tack för svaren!
  • Kössen
    Dame72 skrev 2008-09-05 10:02:32 följande:
    Annars gör man som min man....jobbar jobbar jobbar och tar betalt per timme, då han är glad att ha jobb öht i som nystartad.Det känns som det ingår på nåt vis, att slita ont i början för att skaffa sig gott rykte och bygga upp en kundkrets. Men förutsättningarna kan ju skilja mkt. Men jag är van at tha en man som är ute i garaget hela dagen och halva kvällen när jag är ledig. Så är det att vara egen, å andra sidan så tar han ju ledigt precis när han vill också.
    ja visst, men han har jobbat som målare i 20 år..folk vet vem han är, och han har redan hur mycketjobb som helst..
    man ska ju inte gå in iväggen för man startat eget..
    ch just inom måleri så finns det alltid jobb..så det är inget han behöver jobba ihjäl sig för..
  • Kössen
    sommartorpet skrev 2008-09-05 13:25:20 följande:
    Finns väl inget kollektivavtal för företagare. Han är inte anställd längre så glöm den delen. Han har väl kommit överens med sin uppdragsgivare om antal timmar jobbet kommer att ta eller hur? Om ha sedan gör det på 10 dagar med 8 timmar om dagen eller på 8 dagar med 10 timmar om dagen ger ändå totalt 80 timmar.Är det inte inskrivet i avtalet med kunden att han rätt att debitera extra om tidsramarna förändras så blir det inte några extra pengar. Nästa gång kanske han kommer ihåhg att ta med den klausulen men då får han också räka med att han inte får uppdraget.Däremot kan han ju vara glad för att han inte har någo anställd när det blev så här för den anställe skulle fått betalt för övertiden och förskjuten arbetstid och det hade slutat med att det trolige inte blivit något över till din man själv.
    jasså? för han pratade nämligen med sin revisor som också sa att han hade rätt i det.
    han har pluggat en hel del gällande detta med eget företag, och att läsa i boken med kollektivavtal,som det också står om egen företagare så borde det väl stämma?

Så du menar alltså att han inte ska få något öt, bara för att han inte hade med i beräkningarna att läget skulle förändras och tidsramen kortas ner en vecka?

det vi fick veta  av hans revisor var att om inget annat än 7-16 jobb var bestämt så kan han ta ut övertid.tror jag ska kolla med någon som jobbar med det istället.
    här får man ju vara olika åsikter och inte fakta.
    men tack ändå
  • Kössen
    sommartorpet skrev 2008-09-05 13:25:20 följande:
    Finns väl inget kollektivavtal för företagare. Han är inte anställd längre så glöm den delen. Han har väl kommit överens med sin uppdragsgivare om antal timmar jobbet kommer att ta eller hur? Om ha sedan gör det på 10 dagar med 8 timmar om dagen eller på 8 dagar med 10 timmar om dagen ger ändå totalt 80 timmar.Är det inte inskrivet i avtalet med kunden att han rätt att debitera extra om tidsramarna förändras så blir det inte några extra pengar. Nästa gång kanske han kommer ihåhg att ta med den klausulen men då får han också räka med att han inte får uppdraget.Däremot kan han ju vara glad för att han inte har någo anställd när det blev så här för den anställe skulle fått betalt för övertiden och förskjuten arbetstid och det hade slutat med att det trolige inte blivit något över till din man själv.
    och nej han har inte kommit överens om hur lång tid det kommer ta.
    MEN han hade fram till den 11 att bli klar, och han sa vad han tar i timmen, inte hur lång tid det skulle ta för honom.
    efterso han jobbat som anställd innan så har han inte riktigt koll än på hur lång tid jobben tar, och kan drför inte säga¨.
  • Kössen
    sommartorpet skrev 2008-09-05 14:00:54 följande:
    Varför frågar du då här om du ändå inte tror på det. Frågan är ju vilket kollektivavtal han lutar sig mot, avtalet mellan egnaföretagare och arbetsgivarföreninge. Låter lite som att skriva avtal med sig själv eller hur eftersom man sitter på ägge stolarna.Jag antar att det är en enskild firma han har så troligtvis, eller snarare förhoppningsvis, är det kanske inte en revisor ha anlitat utan någon som ska sköta hans bokföring. Jag tror ämligen inte att du får något annat svar av någon somm verkligen kan detta, ha an fakturera vad som är avtalat varke mer eller minre. Uppenbart har ha angett ett pris på löpande räkning och inte ett anbud så då är frågan vad har han mer sagt? Har ha sagt att ha kommer att fakturera extra för OB-tider eller förskjuten arbetstid eller inte. Det är alltså exakt va som är avtalat partera emellan som gäller och då gäller det isåfall för att arbetet har varit tvunget att göras utom ordiarie tider vilket inom byggsidan är från 06.00 - 17.00. Övertid kan et aldrig ågosin bli tal om eftersom en egen företagare inte har någon reglerad arbetstid.Och du, du har rean kollat med någon som kan detta. Jag har idag ugefär 20 olika olag inom bygg som kunder, essutom är jag själv delägare i ytterligare 5. Nu är de flesta av dem inga "småskruttar" utan det finns ordetliga avtal innan man börjar med ett jobb och sedan gäller avtalen. Vi har också fakturerat extra när vi jobbar på helger men då är det vad som är sagt i det angivna priset. Det skulle aldrig gå, varken när vi fakturerar eller om någon fakturerar oss, att först säga att timpris på 370:- och sedan efteråt fakturera dubbelt upp för att man jobbat på kvällen.
    Okej, han har ett aktiebolag, och har inga anställda.han har revisor, ekonomirådgivare rubbet..
    borde han inte det?
    menade inget illa i det jag skrev, och syftade inte på dig, utan alla andra inlägg är enbart åsikter, så man blir lite förvirrad
  • Kössen

han sa att han inte var färdig på den gamla firman så kan kommer få jobba kvällar och helger

Svar på tråden Övertid som egen företagare??!snabba svar!!