• mormor 1965

Längtar efter att tonåringen ska flytta....

Uhhh, varje dag tjat med tonåringen, 15årig tjej. Allt är mammas fel, om nåt har gått dåligt så är det mitt fel. Jag straffas för allt som hänt. Hon svär, är olydig, själ min makeup, tjatar livet ur mig. Och ibland är jag svag, bara orkar inte vara konsekvent hela tiden.
    Först ville hon ha en häst i flera år. Nu när hon är stor nog att klara av en så har hon fått en. På helfoder, som tur är. Dröjde bara några dagar så är hon le på den. Jag tycker att hon måste kämpa lite nu när hon har den och inte sluta genast efter några veckor.
    Så har hon killen, där tjafsar vi om honom, ska han ränna här VARJE kväll och hångla på rummet till tiotiden? Från skolan har de ringt att hon och kompisen stör på timmen. Har inte sett henne med läxbok i handen sen före sommaren. Då var allt annorlunda. Och styvpappan, min sambo, tycker förstås att jag ska uppfostra henne bättre. Och pappan? Ja, han är frånvarande som vanligt och engagerar sig inte.
    Vissa dagar önskar jag bara att hon ska vara färdig och stor för att flytta hemifrån, så det blir lugnt i huset.
    Jag älskar henne, visst, jag älskar henne så som det var förr, innan allt det här.Och jag vet, att man ska älska dem mest, när de förtjänar det minst, för då behöver de det mest. Visst? Men ibland är det jättesvårt!

• Svar på tråden Längtar efter att tonåringen ska flytta....
  • Pallas

Det är skitsvårt ibland!

Har ni någon tid alls att sitta ned och prata med varandra? Hästen måste ju tas hand om och aktiveras, det är ett ansvar man tagit på sig som djurägare. Kan hon inte ta med sig killen till stallet, tex?

Jag känner din frustration ända hit och om jag får amatörpsykologa lite så gissar jag att en del av din frustration kommer sig av att du står ensam med allt detta ansvar - gentemot din dotter, ditt ex och din nuvarande sambo.

• Maskot

Det är tufft ibland att vara tonårsförälder, att göra rätt val, ha rätt regler och ha en bra dialog med tonåringen.

Försök prata ihop er om hur ni ska ha det. Om de har kontaktat er från skolan så behövs ju en förändring. Kanske går det inte att träffa pojkvännen varje kväll om skolan och hästen blir lidande. Ni får ha lite familjeråd och försöka komma överrens.

• Bevabus

Sätt upp en regel, hon får inte träffa pojkvännen förrän hästen har tagits om hand och hon har gjort läxorna om hon har fått några den dagen. Stå på dig som tusan så ska du se att hon till slut kommer att göra det hon måste, för att få träffa sin kille.
    Visst, hon kommer få värsta raserianfallet, men det dör ju ingen av så låt henne hålla på du

• SanSin

Ahh, those days. Det är övergående, fortsätt bara att visa att du bryr dig. Det kan vara skönt även för en bångstyrig hormonstinn tonåring. Sätt upp några regler som hon ska följa annars blir det konsekvenser, behöver inte vara så svåra regler, men bara att dom finns där. Ser bara tillbaka på min egen tid som tonåring och såhär i efterhand tycker jag mamma gjorde helt rätt som inte lät mig springa runt på stan osv. Visst, jag hatade henne för det under den tiden, men man inser inte hur mycket jobb föräldrar lägger ner på sina barn förrän man får egna.

Svar på tråden Längtar efter att tonåringen ska flytta....