• La vegas

Bladrost

Vad ska man göra med päronträdet?
    Det är andra året som päronträdet har bladrost,läste i en bok att man ska plocka bort alla blad på trädet och marken. Det har jag gjort vad mer kan man göra för att för hindra att blad rosten kommer tillbaka???

• Svar på tråden Bladrost
  • mimmi 1

om jag inte alldeles är"ute å cyklar", så är väl bladrost ett slags svampangrepp? det finns produkter mot svamp, att spruta på uteväxter,att köpa på handelsträdgårdar. och så plocka bort angripna blad, som du redan påpekat, detta för att svampen övervintrar i jorden, och då kommer tillbaka påföljande år om det finns sporer kvar i jorden.

Sen läste jag ett tips mot svamp, i odlas forum, att man skulle vattna växten med atamon,(sånt som man tillsätter för att sylt och saft inte ska mögla) nu vet jag inte i vilka mängder man i så fall skulle vattna ett päronträd, men att man skulle dosera dubbla mängden mot det som stod på flaskan till syltning/saftning, till blommor som fått svampangrepp. men att vattna med atamon iallafall, runt om stammen och på jordytan, är kanske inte så dumt??

• sanna77

Kika och se om du kan hitta smittkällan. Päronrost växlar mellan en och päronträd. En smittad en får geleklumpar om våren, som sen spricker upp och sprider sporer till päronträden. Tyvärr kan sporerna spridas långt, så du får nog kika in i grannarnas trädgårdar med om du bor i ett villaområde.

Sen får du väl försöka se till att päronträdet mår så bra som möjligt, så det klarar angreppen bra. Se till att gödsla det osv.

• mimmi 1

nu har jag tagit reda på hur man blandar Atamon till att bekämpa svamp och mögel... 1/10 flaska atamon till en liter vatten, och bästa är att spreja på bladen, och på stammen, och på jorden...

Nu vet jag ju inte hur stort ditt päronträd är? är det stort, så är det ju såklart svårt att spreja bladen??

• mlsa

Jag och min granne tog bort samtliga enar från vår trädgård och det har blivit mycket bättre med päronrosten. Inget av våra träd har lika mycket fläckar nu längre. Ändå finns det gott om barrväxter kvar längre upp på gatan.

• mimmi 1

Är det speciellt enar som är besvärliga vad gäller svampangrepp?? eller är det barrväxter överlag??

• mlsa
    Svar på #5
    Nej, jag tror det är i synnerhet kinesisk krypen faktiskt (har läst det någonstans). Vi hade en sån och en vanlig svensk enebuske. Tog bort båda. Även grannen tog bort sina enar.
Svar på tråden Bladrost