• Pingumamma

Järnvärde, järnsdropp mm

Gravid för andra gången. I vecka 9 och redan lågt järnvärde.
    Blir stenhård i magen av alla sorts järntabletter.
    Grinar varje gång jag måste gå på toa och varje gång blöder det.
    Har grav.diabetes och lever så jävla sunt man bara kan, men motion och bra matvanor och allt, men det underlättar inte min hårda och tröga mage.
    Nån som vet nått om järndropp? Vad ska det till för att man kan få sånt? Kan jag kräva det?

Hälsn. Jenny

• Svar på tråden Järnvärde, järnsdropp mm
  • rosendal

Tror dom är väldigt restrektiva med det tyvärr, det är tydligen väldigt dyrt och tidsödande du måste ju komma in två-tre gånger i veckan för att få dropp och det tar ett par timmar per gång.
    Jag hade väldigt lågt Hb som lägst 85 och det var tveksamt om jag skulle få järndropp... Sen visade det sig att jag inte hade järnbrist så det behövdes ju aldrig..
    Men fråga kan man ju alltid göra!
    Testat blutsaft visserligen väldigt äckligt men snällare mot magen.

• LG80
    Pingumamma skrev 2008-09-04 22:28:19 följande:
    Gravid för andra gången. I vecka 9 och redan lågt järnvärde.Blir stenhård i magen av alla sorts järntabletter. Grinar varje gång jag måste gå på toa och varje gång blöder det.Har grav.diabetes och lever så jävla sunt man bara kan, men motion och bra matvanor och allt, men det underlättar inte min hårda och tröga mage.Nån som vet nått om järndropp? Vad ska det till för att man kan få sånt? Kan jag kräva det?Hälsn. Jenny
    Jag vet att du skrev att du testat alla tabletter, men jag frågar ändå... har du testat m Hemofer från apoteket? Kanske inte räcker dock, de är rätt svaga, men för mig har de funkat skitbra, inget hård i magen eller nåt...
  • Themis

Testa blutsaft från hälsokosten, det är mitt tips. Du kan läsa mer om hur du äter rätt för att ta upp mer järn i min pres.

• Themis

...under "järnvärde" ska tilläggas, den har ju blivit ganska lång...

• Avelyn

Jag är ej gravid men fick järndropp när jag var det 2005. Då var mitt hb under 80. Fick då höra att järndroppet var mycket kostsamt och att det bara gavs vid riktigt akuta fall. Varje gång jag fick mitt dropp var det en sjuksköterska som beklagade sig hur mycket skattepengar som gick åt. ( Men järnvärdet gick med hjälp av droppet upp till 90 innan förlossning och det var ett bra resultat med tanke på tyckte min bm då.Om man jämförde med det tidigare värdet. )

• nenababe

De ger itne drop före vecka 20 för bästa möjliga effekt vad jag hört.

Jag ligger nere på 100 nu i vecka 18+4 och väntar... och väntar... och väntar... och sover.

Orkar typ ingenting. Generad

(¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan, Felicia plus Nr3 med BF 31 jan 09 ღ ¸.?°´¯)
  • Cerulean

Jag har också dåliga järnvärden, gått från 110 vid inskrivning till som lägst 87. Får nu Venofer (järndropp) men har bara hunnit få två gånger hittills så jag vet inte om det blir bättre med det. Jag fick det i o m att min mage inte pallade 2 Duroferon dagligen som jag enligt läkaren på mvc skulle ta, plus att hb-värdet inte ökade nämnvärt av dem heller. Men det är satans dyrt med droppen, 5 ampuller (lika många behandlingar) kostar 850 kronor. Och du måste få injektionerna på sjukhuset, jag åker dit 2 ggr i veckan.

Hoppas du mår bättre snart!

mlhh: vad hade du om du inte hade järnbrist? är nyfiken eftersom jag dragits med dåliga hb-värden så länge nu.

• nenababe
    Cerulean skrev 2008-09-04 22:45:49 följande:
    Jag har också dåliga järnvärden, gått från 110 vid inskrivning till som lägst 87. Får nu Venofer (järndropp) men har bara hunnit få två gånger hittills så jag vet inte om det blir bättre med det. Jag fick det i o m att min mage inte pallade 2 Duroferon dagligen som jag enligt läkaren på mvc skulle ta, plus att hb-värdet inte ökade nämnvärt av dem heller. Men det är satans dyrt med droppen, 5 ampuller (lika många behandlingar) kostar 850 kronor. Och du måste få injektionerna på sjukhuset, jag åker dit 2 ggr i veckan. Hoppas du mår bättre snart!mlhh: vad hade du om du inte hade järnbrist? är nyfiken eftersom jag dragits med dåliga hb-värden så länge nu.
    Kostar det att få det?
    Va jag menar är: Måste jag betala?
    (¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan, Felicia plus Nr3 med BF 31 jan 09 ღ ¸.?°´¯)
  • Cerulean

Det kan säkert vara olika i olika landsting, men jag fick gå till apoteket och köpa ampullerna på recept för att sedan ta med mig till spec mvc. visserligen kommer man rätt snabbt upp i högkostnadssyddet, men det handlar ju om en hel del pengar.

Svar på tråden Järnvärde, järnsdropp mm