Smal ostpaj
Jag vill göra ostpaj till kräftskivan imorgon. Men det ska vara en paj som inte är jätteonyttig. Finns det något recept på "smal" ostpaj?
Jag vill göra ostpaj till kräftskivan imorgon. Men det ska vara en paj som inte är jätteonyttig. Finns det något recept på "smal" ostpaj?
Man kan ju göra allt magert utom själva osten, använder du mager ost blir det inte lika gott tyvärr...Men man kan ju alltid använda smältost som man blandar ut med en del västerbotten eller annan stark ost för smakens skull! Då blir det både magert och stark ostsmak!
Bra tips miss alm!
Fler?
Håller med om att du ska ta riktig ost. Lättost smälter inte lika "gott". Jag skulle utgå från en pajdeg med hälften vardera av grahams- och vetemjöl, samt ca en tredjedel av smöret utbytt mot kesella. Sedan skulle jag använda samma mängd ost (västerbotten är bäst) som i ett ordinarie recept och slutligen blanda lika delar keso och vispat ägg och fylla ut med. Keson smälter och blir "ostig" och du får hela smaken av osten (och det är ju det ostpaj är till för... )
Det där lät ju bra.
Någon som vill skriva hela receptet här?
Jag som är GI:are skulle göra pajen på dinkelsikt istället för vanligt mjöl och sedan satsa på fet ost, äggstanning och allt annat som är nyttigt enligt min diet.