• MickeB

Skitbil...någon som vet

Nu undrar jag här om någon har några tipps om en äkta skit-bil...vill inte ha någont dyrt..

En bil som man inte behöver bry sej om alla ungar kletar snorbusar, blöta och skitiga kläder, gegga och lera.

Volvo är ju en skitbil men jag är ju lite energisk mot volvo....över-reklamerad plåthög som enligt mina kompisar som har en, bara går sönder

Tack på förhand

• Svar på tråden Skitbil...någon som vet
  • Schnitzel

Jag minglade mellan dessa vid inköpet av "fram och tillbaka till jobbet bil till minimal kostnad".

VW Polo * 95+
    VW Golf * 95+
    Peugeot 306 * 95+
    Fiat Punto * 00-01
    Seat Ibiza * 96+

Det blev en Peugeot 306xr -95, billig, soppasnål och startar alltid.

• nassepånken

jag tuffar för det mesta runt i en opel astra kombi -93. en äkta skitbil enligt de flesta, så de är nästan gratis. de är också löjligt billiga att köra (har mätt upp 0.59 (bensin) på landsväg och då har den ändå 101 hk), försäkra och skatten är billig eftersom den bara väger 1100 kg. har också kört en tvättmaskin i bagaget utan att fälla några säten. största nackdelen är att baksätet är väldigt kort, vilket blir problem om du har stora barn som ska sitta bakåtvänt. jag har också haft turen att köra den 4000 mil utan några driftstörningar som helst...

speciellt är den bra modell om du gillar mörkröda bilar, för det får du med tiden även om det står blå på registreringsbeviset.

enligt folksams gamla bedömningssytem är den minst 15% säkrare än medelbilen, vilket är mycket ovanligt i den klassen.

• MickeB
    Svar på #2
    Ja..det låter ju inte så dumt....Jag har tänkt på en gammal Vaz eller Lada...någon som vet något om dom...Kanske inte finns så många kvar..
  • nassepånken

lada/vaz niva finns det ju en del på marknaden, populära bland lanbrukare eftersom de är 4-hjulsdrivna och kostar ca 100000 nya.

kul grej: en fd kollega till mig kände en vaz-mekaniker som fick skruva FRAM mätaren några hundra mil på alla nya bilar som kom in eftersom pappersjobbet var lättare om man importerade begagnade bilar.

• Ångan

Suzuki Swift av äldre modell kan man få riktigt billigt, och duger oftast till att sätta arslet i, men inte mycket mer.

• Familjen Lindroth

tjena skaffa en gammal opel det är en skit bil
    men går väl bra tror jag men själv så diggar jag volvo

• Cyberdansken

Gamla Vaz/Lada (inte Niva) börjar att bli lite mer sälsynta. Annars var dom otroligt skottsäkra (mekaniskt), men absolut inte säkra med dagens mått. Dom gick och gick och gick, men man vill INTE krocka i en sån.

• 19Linkan87

Fiat uno is the shit...

• Greeeken

VA sägs om
    Nissan Micra?
    Toyota Starlet?
    Yugo Zastava?
    Trabant?

• Cyberdansken

Trabant är ju kult! Papier machier bil (fast i pressad lump då)och liten tvåtaktsmotor med fallströmsförgasare...

Hade en flickvän en gång, hennes pappa körde en sån på vintern och en Mz motorcykel på sommaren. Det här var långt innan murens fall.

Svar på tråden Skitbil...någon som vet