• rosbusken

hur ska jag rengöra ryamattan på bästa sätt???

Jag har alltid haft mattor som jag har kunnat köra i maskin, men har nu köpt mig en ryamatta. Nyss så kräktes min son på mattan och jag har fått bort det värsta, men skulle vilja göra rent den ordentligt så den känns fräsch.Någon som har något bra tips???

• Svar på tråden hur ska jag rengöra ryamattan på bästa sätt???
  • rosbusken

Ja det vet jag men jag tänkte göra det själv!

• mimmi 1

För att få bort spy-lukten, så sprejar du med ättika/vatten (blanda i en blomspruta)låt verka ett tag, sen tar du en frotté handduk och trycker/torkar, utan att gnida. Sedan gör du om samma procedur, men med såpa/vatten, då får du bort ättik-lukten, och mattan blir ren! Du kan hålla till på golvet, men lägg ett badlakan under, så du inte förstör golvet...

Har du möjlighet att hänga upp mattan på ett vädringsställ eller liknande under torkningen, så är det ju bra, annars så bullar du upp under mattan, så det blir luftigt, det torkar så också...
    men tryck först med handduk, så mycket det går...

Det finns mattkem. på sprejburk, som man sprejar på, och sedan det torkat, så dammsuger man.. det kan ju funka. finns på rusta tror jag..

Går inte detta, så är det nog bara att lämna in mattan på kem,

• rosbusken

tack för dina tips mimmi 1! jag var iväg till en granne och fick låna möbeltvätt, som funkade ganska bra, men om det händer igen ska jag testa dina tips.

Svar på tråden hur ska jag rengöra ryamattan på bästa sätt???