• Anonym (E)

När man vantrivs på jobbet men inte kan sluta....

Jag har precis bytat jobb för jag blev mobbad av två tanter på mitt förra jobb. Istället för att ta tag i det på jobbet (ledningen) flyttade de mig och lät de andra stanna kvar. Jag kände att jag inte vill vara där längre då jag blev behandlad på det viset...
    Jag tog ett jobb som jag blev erbjuden, mindre pendling, visserligen lite sämre tider men lika lön. Perfekt tyckte jag och började förra veckan. Men jag vantrivs så, det är nog inte det jag vill jobba med =( Vad ska jag göra? På mitt tidigare jobb (innan det jag blev mobbad på) trivdes jag bra, hade mål i munnen, vågade säga ifrån om någon trampade på mig men efter en dålig kille som tryckte ner mig har jag inte lyckats få upp självförtroendet =( Bor nu med en alldeles underbar man som får lida för att jag dagarna igenom klagar på att jag vantrivs. Istället låter jag folk köra över mig på jobbet, jag känner mig värdelös. Helt annorlunda till hur jag är hemma och med vänner. Känslan på det nya jobbet är inte bra, känner mig överkörd, får inga uppgifter att göra och allt är pest. Klart måste jag ge det fler chanser då jag inte av ekonomiska skäl kan säga upp mig. Men hur ska man gå tillväga för att bli lite tuffare igen? Att säga till på jobbet när man inte trivs och se till att få hjälp och inte bli bränd som förra gången. Dessutom, hur fasen vet man vad man vill bli?? Jobben växer ju inte direkt på träd =(

• Svar på tråden När man vantrivs på jobbet men inte kan sluta....
  • AnneSophie

Kan du ge exempel på en situation som uppstått på ditt nya jobb där du upplever dig överkörd? Vad hände och hur agerade du?

«The road to hell is paved with good intentions.»
  • Kjell2

Börja sök nytt jobb i alla fall. Dyker något upp så är det bara att säga upp sig och byta.

/Kjell

• Anonym (E)

"chefen" ger mig inget jobb, jag sitter sysslolös 8 timmar. När den andre arbetskompisen gav mig en grej för att kolla upp kommer "chefen" och tar den ifrån mig och säger, det kan jag fixa... Sedan sitter jag sysslolös igen. Och vad gjorde jag??? Ingenting, bara satt där...
    Usch vad jag avskyr mig själv just nu, jag har inte alltid varit sån här. Förr älskade jag och gå till jobbet, hade bra arbetskamrater och hade ett bra sätt. Var omtyckt. Vad har hänt??

• Anonym

Försök få gå hos en karriärcoach - tycker faktiskt att du kan fråga om jobbet kan betala det iom att det är pga att de flyttade dig som du hamnade i den här situationen.

Det vore nog bra för att bena ut vad du vill och kan jobba med samt vad du eventuellt behöver komplettera med för utbildning.

• Anonym (E)

"chefen" ger mig inget jobb, jag sitter sysslolös 8 timmar. När den andre arbetskompisen gav mig en grej för att kolla upp kommer "chefen" och tar den ifrån mig och säger, det kan jag fixa... Sedan sitter jag sysslolös igen. Och vad gjorde jag??? Ingenting, bara satt där...
    Usch vad jag avskyr mig själv just nu, jag har inte alltid varit sån här. Förr älskade jag och gå till jobbet, hade bra arbetskamrater och hade ett bra sätt. Var omtyckt. Vad har hänt??

• AnneSophie
    Anonym (E) skrev 2008-09-05 14:52:13 följande:
    "chefen" ger mig inget jobb, jag sitter sysslolös 8 timmar. När den andre arbetskompisen gav mig en grej för att kolla upp kommer "chefen" och tar den ifrån mig och säger, det kan jag fixa... Sedan sitter jag sysslolös igen. Och vad gjorde jag??? Ingenting, bara satt där... Usch vad jag avskyr mig själv just nu, jag har inte alltid varit sån här. Förr älskade jag och gå till jobbet, hade bra arbetskamrater och hade ett bra sätt. Var omtyckt. Vad har hänt??
    Du måste jobba med dig själv. Antingen på egen hand, eller med någon form av coach/terapeut.

Vad sa du när chefen tog arbetsuppgiften från sig? Och om du inte sa något, varför inte? Blev du ställd? Vågade du inte svara?
    Har du pratat med chefen om detta i efterhand? Uttryckt att du känner dig sysslolös och att du vill ha saker att göra?

Visst, du kan söka nytt jobb såklart precis som Kjell föreslår men jag tror att du ÄNDÅ måste jobba med dig och din självkänsla. Det finns inga garantier att ett annat jobb är lösningen på dina problem.
  • Utlandssvensk

1) Försök att pâ ett positivt sätt säga att du har tid och lust att ta dig an fler arbetsuppgifter. (vilket inte är detsamma som att klaga pâ att du har för lite att göra!)
    2) Börja söka nytt jobb.
    3) Kanske det vore en bra idé med terapi?!

Lycka till!

• Anonym

Var det på ditt förra jobb, eller det nya jobbet?

Du har bara jobbat en vecka, jag tycker du ska ge det lite mer tid. Under tiden kan du söka nya jobb. Vad som helst kanske är bättre om du inte trivs.
    Om du verkligen inte trivs på jobbet så kan du alltid säga upp dig. Om du är med i A-kassan så får du ersättning efter ca 2 månaders karens, men om ni har råd att försörja dig under den tiden på din sambos lön så kan det ju vara värt det?

Det jag tycker att du ska fråga dig själv är: Är det alla andra det är fel på? Eller är det du som borde bli lite mer positiv? Ju mer positiv man är mer positiva saker brukar hända

Anonym (E) skrev 2008-09-05 14:52:13 följande:

"chefen" ger mig inget jobb, jag sitter sysslolös 8 timmar. När den andre arbetskompisen gav mig en grej för att kolla upp kommer "chefen" och tar den ifrån mig och säger, det kan jag fixa... Sedan sitter jag sysslolös igen. Och vad gjorde jag??? Ingenting, bara satt där... Usch vad jag avskyr mig själv just nu, jag har inte alltid varit sån här. Förr älskade jag och gå till jobbet, hade bra arbetskamrater och hade ett bra sätt. Var omtyckt. Vad har hänt??
  • Anonym (E)

Jag sa ingenting =( Bara satt där... Jag har sagt till hur många gånger som helst att jag gärna vill lära mig och att det är tråkigt att sitta sysslolös men ingenting händer. Hon säger bara att det kan bli för mycket för mig men jag är van vid högt tempo, gillar det.

Varför jag inte sa något? Jag vill inte hamna i trubbel, hon verkar inte jättelätt att prata med =(

Nä ett nytt jobb kanske inte löser problemet men jag ångrar lite att jag tog detta jobbet bara för att komma ifrån det andra, inga arb.uppgifter jag egentligen vill jobba med =( Tycker dessutom jobbet är trist men vill lära mig för att få en bra arb.situation.

Vad för terapi skulle man då gå?

• AnneSophie
    Anonym (E) skrev 2008-09-05 15:08:42 följande:
    Jag sa ingenting =( Bara satt där... Jag har sagt till hur många gånger som helst att jag gärna vill lära mig och att det är tråkigt att sitta sysslolös men ingenting händer. Hon säger bara att det kan bli för mycket för mig men jag är van vid högt tempo, gillar det. Varför jag inte sa något? Jag vill inte hamna i trubbel, hon verkar inte jättelätt att prata med =(Nä ett nytt jobb kanske inte löser problemet men jag ångrar lite att jag tog detta jobbet bara för att komma ifrån det andra, inga arb.uppgifter jag egentligen vill jobba med =( Tycker dessutom jobbet är trist men vill lära mig för att få en bra arb.situation. Vad för terapi skulle man då gå?
    Men, boka ett möte med din chef. Ibland krävs det ett officiellt möte, med avstängda telefoner och stängd dörr för att det ska funka. Inled ungefär såhär...

Nu har jag jobbat här x antal dagar/veckor/månader och trivs jättebra.
    Men jag skulle dock vilja ta upp en sak med dig eftersom detta är viktigt för mig.
    Jag upplever att jag tilldelas väldigt få arbetsuppgifter och att jag känner mig sysslolös. Naturligtvis ligger det mycket på mig att ta ansvar för olika saker men ibland upplever jag också att jag kanske inte tillåts ta ansvar.
    Hur känner du inför detta? Jag inser att jag är ny på jobbet och att man har en viss inkörningsperiod men jag känner mig redo för mer jobb. Kan vi tillsammans försöka kolla på arbetsuppgifter som du tror skulle funka?
  • Utlandssvensk

Istället för att säga hur trâkigt det är att sitta sysslolös sâ bör du vända pâ det till nâgot positivt. Du har tid, energi, lust och intresse för att göra mer. Använd en positiv attityd, det brukar ha mycket bättre effekt!

• Anonym

Men du sitter väl inte och väntar på att andra ska ge dig arbetsuppgifter, eller?
    Om du har bytt jobb måste du väl fått reda på vad du ska göra

• Anonym

Pfffff, vilken drömvärld lever du i? En där chefer har koll...

Anonym skrev 2008-09-05 18:15:05 följande:
    Men du sitter väl inte och väntar på att andra ska ge dig arbetsuppgifter, eller?Om du har bytt jobb måste du väl fått reda på vad du ska göra
Svar på tråden När man vantrivs på jobbet men inte kan sluta....