• flicka eller pojke

cykelhjälm på förskolan?

Min fråga handlar om cykelhjälm på förskolan 1-5 år.
    På vår förskola får barnen cykla på cyklar (större trehjulingar) och sparkcyklar utan att ha hjälm.
    De som fått mig att få upp ögonen är nu när personalen ringde mig i veckan och säger att min son på 3år har trillat av cyklen och slagit huvudet hårt och behöver tas till akutmotagningen, på akuten blir hans jack ihuvudet tejpat och vi får stanna på observation men ingen hjärnskaning som tur är. Dagen efter ringer jag rektorn på skolan och ifågasätter om de inte är dags att barnen får ha cykelhjälm på sig när cyklarna används, till svar får jag att de kommer inte på frågan för enligt lag behövs de inte och att cyklarna räknas som leksaker och att olycker händer, rektorn tycker inte heller att barnen ska få ta med sig egna hjälmar och att de är upp till personalen om dem sätts på. Alltså hjälm på om man ska åka pulka ingen hjälm på när man cyklar och åker spark. Hur har ni de på era förskolor och hur stäler ni er till detta?

• Svar på tråden cykelhjälm på förskolan?
  • studentbruttan29

Samma på vår förskola, men har tänkt på det du skriver i slutet. Just med att man ska ha hjälm när man åker pulka. Hur tänker de då.

Hoppas du skriver en insändare m.m. för att ta upp detta viktiga problem.

Själv tror jag det är en lathetsfråga!

flicka eller pojke skrev 2008-09-05 19:38:27 följande:

Min fråga handlar om cykelhjälm på förskolan 1-5 år.På vår förskola får barnen cykla på cyklar (större trehjulingar) och sparkcyklar utan att ha hjälm.De som fått mig att få upp ögonen är nu när personalen ringde mig i veckan och säger att min son på 3år har trillat av cyklen och slagit huvudet hårt och behöver tas till akutmotagningen, på akuten blir hans jack ihuvudet tejpat och vi får stanna på observation men ingen hjärnskaning som tur är. Dagen efter ringer jag rektorn på skolan och ifågasätter om de inte är dags att barnen får ha cykelhjälm på sig när cyklarna används, till svar får jag att de kommer inte på frågan för enligt lag behövs de inte och att cyklarna räknas som leksaker och att olycker händer, rektorn tycker inte heller att barnen ska få ta med sig egna hjälmar och att de är upp till personalen om dem sätts på. Alltså hjälm på om man ska åka pulka ingen hjälm på när man cyklar och åker spark. Hur har ni de på era förskolor och hur stäler ni er till detta?
  • buffe

Vår lill kille har inte börjat än men!! Klart som fan han ska ha hjälm... Vadå vill man ha hjälm på barnet ska den väl få ha det. Alla föräldrar bryr väl sig inte heller kanske så noga. idioti

• studentbruttan29

oj, varför blev det citerat för! Förlåt.

• ludenben

Min son har till och med frågar varför man måste ha hjälm hemma men inte på förskolan:-O

• Jii

Jag jobbar på förskola

Jag funderade oxå på att se till att barnen på dagis använder hjälm när de cyklar... MEN MEN MEN det är väääldigt stor risk att de glömmer att ta av sig hjälmen o att betydligt större olyckor kan hända... törs inte ens tänka på det!! En hjälm när man klättrar i en rutchkana är rent livsfarligt, barnen kan bli hängda!!! Hellre plåstrar jag om ett sår i huvudet än är med om dödsolyckor!

• flicka eller pojke

olyckor händer men skadorna i detaa fallet hade ju kunnat förebyggas med en hjälm och man kan ju undra om man hade fått samma bemötande från en rektor om barnet hade fått allvarliga skallskador (olycker händer ju eller hur.)

• ludenben

Fattar inte att man måste ha cyklar på förskolan då om det är olyckor med hjälm och utan. Det finns massa saker att göra förutom cykla. Köp in andra saker. Om ungarna älskar att cykla kan de faktiskt göra det på fritiden.

• flicka eller pojke

de finns säkra cykelhjälmar med grönt spänne som slits upp om barnet skulle fastna.

• studentbruttan29

Det har med motoriken att göra varför det har cyklar, plus att alla föräldrar inte har råd med cyklar så de ska få ha tillgång till det på sin förskola. Gäller inte direkt alla förskolor men många.

ludenben skrev 2008-09-05 19:51:34 följande:
    Fattar inte att man måste ha cyklar på förskolan då om det är olyckor med hjälm och utan. Det finns massa saker att göra förutom cykla. Köp in andra saker. Om ungarna älskar att cykla kan de faktiskt göra det på fritiden.
  • J W
    Jii skrev 2008-09-05 19:48:01 följande:
    Jag jobbar på förskolaJag funderade oxå på att se till att barnen på dagis använder hjälm när de cyklar... MEN MEN MEN det är väääldigt stor risk att de glömmer att ta av sig hjälmen o att betydligt större olyckor kan hända... törs inte ens tänka på det!! En hjälm när man klättrar i en rutchkana är rent livsfarligt, barnen kan bli hängda!!! Hellre plåstrar jag om ett sår i huvudet än är med om dödsolyckor!
    HJälmar med grönt spänne då?
Svar på tråden cykelhjälm på förskolan?