• Bellesmamma

Får man flytta hur långt man vill när man är separerad men har gemensam vårdnad?

Min dotters pappa lämnade oss för snart 1 ½ år sedan när min dotter var 6mån.
    Hon bor permanet hos mig å hennes far visar inget större intresse för henne. Det är igentligen först för ca 6 mån sedan han började träffa henne igen. Å han träffar bara henne när han har tid å han ställer aldrig upp å hjälper till.
    Utan han träffar henne ca 4h 1-2 ggr/mån å där i mellan hör han inte av sig överhuvud taget å frågar hur hon mår eller så.

Sedan för 9 mån sedan så träffade jag en ny å vi trivs å komemr väldigt bra överens å min dotter gillar honom.
    Å vi har nu pratat om att vi ska flytta ihop å jag känner för att flytta här i från så att man kan få en nystart å få börja om på nytt. å då är det så att han bor 33mil bort å vi har pratat om att vi ska flytta dit.

Men nu är jag lite rädd att min dotters pappa ska sätta käppar i hjulet. Kan han förbjuda mig att flytta så långt iväg me våran dotter? Han träffar henne nästan aldrig nu å han kommer ju kunna träffa henne lika ofta om jag flyttar eftersom jag kommer att åka ner å hälsa på familj å så.
    Hon träffar honom så sällan så hon vill ju inte vara hos honom å han gör ingen ansats av att visa att han bryr sig eller att han skulle vilja bli mer delaktig i hennes liv.

Så kan han hidra oss från att flytta? bara för att jäklas eller får jag flytta så långt eftersom hon bor ju hos mig permanent han har ju inte träffat henne så mycket så att hon ens kan bo hos honom varannan helg.

• Svar på tråden Får man flytta hur långt man vill när man är separerad men har gemensam vårdnad?
  • Mummy

Ja, han kan hindra er från det.Har ni gemensam vårdnad måste han godkänna er flytt

• Bellesmamma

Men det ända han behöver göra är väll å skriva på adress ändringen gör han det så räknas väll det som ett godkännande?

• Vasen

Om han inte godkänner flytten genom att skriva på adressändringen görs en utredning om vart barnet bor och sen skriv det där.

Sen om pappan ansöker om att istället överta boendet när du flyttar räknas väl flytten som ett "fel" från din sida och ger pappan större möjlighet att överta boendet. Det är ganska ovanligt att småbarn flyttas mellan föräldrarna så där abrupt iofs och om han inte varit intresserad av dottern tidigare kanske han inte vill ha henne på heltid heller?

Någon möjlighet att hindra dig att flytta varhelst du behagar har han ju inte.

• Nidhugg

Vet om de som haft samma bekymmer dvs en frånvarande förälder och där barnet/barnen bott heltid hos den ena föräldern.

De har flyttat, anmält flytten när de kommit till ro på nya stället och där har det blivit utrett av skattemyndigheten var barnet ska vara skrivet OM inte pappan då motsätter sig det hela.
    Där barnet/barnen haft sin mesta dygnsvila blir oftast där de blir skrivna.
    Sedan kan pappan alltid söka om det ena efter det andra - men då han inte visat större intresse tidigare - så låt honom försöka med det.

• Esthery

min man var i en liknande situation. Dom bodde i samma stad, hade dottern varannan vecka och så skulle mamman flytta ihop med en kille i en annan stad.
    Om han inte skrev på pappret skulle det ses som att han försökte sätta käppar i hjulet och en utredning skulle göras och han kunde bli av med den gemensamma vårdnaden så han skrev på och nu har dottern bara bott här hemma varannan helg + lov de senaste 11 åren =(

• SomeOone
    Bellesmamma skrev 2008-09-05 20:42:09 följande:
    Men det ända han behöver göra är väll å skriva på adress ändringen gör han det så räknas väll det som ett godkännande?
    ja det gör det.
  • Bellesmamma

Men min dotter är ju skriven hos mig å har så varit det senaste 1½ året. hon har ju aldrig bott med honom så det måste väll ha en betydelse eller?

• Annicaappelo

Hejsan..Låter inte kul att pappan inte angagerar sig,men var noga med att ta detta rättsligt,flytta ej i "smyg" det kan få oanade konsekvenser,pappan kan motsäga sig detta och yrka på ensaam vårdnad,min sambo har varit med om en sådan förskräcklig händelse,men han var till hundra procent delaktig istället,brydde sig och hade pojken varannan vecka osv,men mamman tyckte att det inte var bra...Hm...så hon flyttade till finland i smyg,och detta gick inte bra..Så man måste gå till väga via rätten ang flytt vid gemensam vårdnad,lite tråkigt är bara att pappan inte verkar bry sig,men gör inget förhastat.

Bästa hlsn Annica

• Miz84

Du får inte flytta hur långt som helst om ni har gemensamvårdnad....

• abnocto

VIsst kan du flytta hur långt som helst men som flera säger, det ses inte med blida ögon. Du förhindrar att dottern kan träffa sin pappa även om det nu var sällan. MEn vem säger att det inte kan bli bättre?
    Men ibland kräver livet en flytt så då får man försöka komma överens på bästa sätt. Och det ligger då även i ditt intresse att dottern kan o får träffa sin dotter vilket innebär att du måste hjälpa till med det. Kan ju bli kostsamt att skjutsa för då du flyttar tror jag du får bidra med mera transport för att deras umgänge ska fungera.

• Sweet 71

Om han inte god känner flytten tittar skattemyndigheten på hur många dagar om året barnet bor hos dig och honom. I ditt fall är det hos dig. Går barnen i skolan räknar man ut vem som har kortast avstånd till skolan och då blir barnet skrivna hos den me kortast avstånd.

Ring skattemyndigheten de vet vad som gäller.

Lycka till!

• lizette82

hejsan

har en vän som gick igenom detta du får flytta hursomhälst om det inte är mer än 10 mil. e det mer så måste pappan godkänna det eller att ni får gå till rättenm men man kan även få hjälp med sånt hos sosialen och dom gör enfamilje-utredning på olika alternativ som fins flör er på bästa sätt. kan vara lättast istöllet för att gå till rätten

• Leica

När jag pratade med skattemyndigheten sa de att det inte spelar roll hur långt avstånd det handlar om.
    Det handlar om att om barnet (vid delad vårdnad) ska folkbokföras på ny adress så ska BÅDA vårdnadshavare skriva på för att det ska kunna ske. Det spelade enligt dom ingen roll om det mao var 10 mil bort eller om det var porten bredvid.
    Sen sa de att om en vårdnadshavare vägrar kan man få en bedömning gjord om barnet ändå ska folkbokföras på ny adress, men det kan ta ganska lång tid. Innan det beslutet kommer kan barnet inte flytta. De sa också att det är ganska svårt att få dom att gå emot en vårdnadshavare.
    Det var den infon jag fick.

• Fogen

Lite lustigt. Min sons pappa flyttade 55 mil ifrån våran son, som vi har gemensam vårdnad om men som jag är boförälder till. Vi var separerede redan men det stod plötsligt en annans mans namn på dörren då jag ringde på, trodde jag hade gått till fel hus men han hade flyttat och flyttat långt bort....

Jag och sonen bodde kvar, jag träffade ny man och när vi köppte ett hus ca 200 meter ifrån förra adressen ¨så krånglade pappan och myndigheterna under lång tid, pappan ska ju godkänna flytten. Men pappan/andra föräldren behöver inte ens tala om att den flyttar och vart?? Sonen hade våran gamla adress en tid fast nya hyresgäster flyttat in. Jag har bara varit med en gång att betala halva flygbiljetten till pappan men jag har ställt upp på exakt vad som helst som pappan hittat på och de tidpunkter pappan viljat träffa sin son....

• Bellesmamma

Tack så mycket för alla råd!

Svar på tråden Får man flytta hur långt man vill när man är separerad men har gemensam vårdnad?