vecka 41
Ngn mer som gått över tiden?? sj hade jag beräknad förlossning den 26/8
Ngn mer som gått över tiden?? sj hade jag beräknad förlossning den 26/8
ja får hoppas det sätter igång av sig självt för både dig och mig. Har faktiskt oxå mått betydligt mycke bättre den senaste tiden.förut orkade jag knappt va vaken på dagarna bara låg o sov 24 timmar om dygnet typ :S
Har du fått ngn tid på förlossningen än då?
Ja jag tror jag börjar känna lite "värkar" eller vad det nu är, säkert bara dom där underbara förvärkar. Jag är totalt lost när det gäller värkar och sammandragningar. Vad är skillnaden? Jag har börjat fått riktigt ont "där nere", men det är en konstant smärta. Kan vara bäckenet? Kan vara livmoderhalsen? Fattar typ ingenting. Igår fick jag en rejäl värk, det var efter jag cyklade. Det gjorde så fruktansvärt ont, kunde knappt gå då. Och då trodde jag, äntligen nu börjar det. Men tji fick jag för det, istället ökade mitt blodtryck och jag blev skickad till Danderyd sjukhus. :(
+ att han rör på sig ganska så mycket, och det påverkar tydligen nerver där "nere" och dom känns ganska så mycket. Så då är det så svårt för mig att avgöra om det är pga att han rör på sig eller värkar/sammandragningar.
Om jag har värkar så brukar dom gå över när jag har sovit på natten, hur jobbigt som helst.
Slemproppar hit och dit, jag tror jag har fått det typ 3 ggr, kan man få det 3 ggr? Eller är det bara flytningar?
Nej jag fick inte vara med och bestämma om tisdagen, för att det var tydligen bara så att jag skulle dit då, eftersom då har jag passerat den jobbiga 2 veckors perioden. Alltså jag tror dom sätter igång mig då, det har jag förutsatt att dom ska göra. Bra koll jag har :p
Alla säger att barnet kommer när den kommer, jamen tjenare, ju längre han är i magen desto större blir han ju. Och risken finns att ju större barn desto jobbigare kommer det bli att få ut den. Kan tom resultera i snitt :(
Det är första gången jag önskar känna smärta i magen, rejäla smärtor, så jag vet att det är på G.
Jag håller tummarna både för dig wooonderchild och för mig + alla andra som har gått över tiden att det sätts igång utan hjälp av någon annan. Men tiden börjar rinna ut :(
Hej
vill bara ge er några stöttande ord på vägen. Jag fick barn den 16 juli och hade då gått 11 dagar över tiden, blev i gångsatt efter att ha gått med värkar i en vecka men inget hände.
Vill lugna er lite med igångsättning, visst det var tufft och förlossningen tog 20 timmar men det är inget ovanligt även om det kommer igång av sig själv. Fördelen med igångsättning är att ni är på sjukhus hela tiden och kan utnyttja smärtlindring tidigt i förloppet. Ni behöver inte bara använda alvedon som man bara har när man går hemma. Tiden går jättefort, er partner kommer inte tycka det men för oss som har ont så gör den det.
20 timmar är jättelång tid men det händer saker hela tiden så det känns inte som att det gått så lång tid.
Jag hade lite otur med narkosläkaren som inte var så duktig så det tog 2,5 timme att få ryggmärgsbedövningen men när den väl satt så var det skönt. Jag var också orolig för att få ett stort barn eftersom jag gått över tiden så mkt men hon vägde bara 3500 g så tänk om hon kommit tidigare va liten hon hade varit. Självklart finns det en risk att dom äter "upp" sig om man går över tiden men jag tror inte att det gör sån himla skillnad.
Sen kan jag glädja er med att jag sprack ingenting, fick en liten liten reva som bm kallade det. Den sved dom första dagarna när man gick på toa men inget mer.
Det tips jag kan ge er vid själva utdrivningskedet är att när ni krystar stäng munnen tryck hakan mot bröstet och tryck på som om du har världens förstoppning. När du har munnen öppen antingen för att skrika eller säga aj så "tappar" du trycket neråt och då krystar du inte "rätt". Det tog mig 20 min att krysta ut min dotter och bm var hel imponerad av hur jag klarade av krystandet själv som förstagångsföderska. Hon behövde inte instruera över huvud taget mer än ge beröm och säga vad duktig du är.
Ni kommer att klara det, det är läskigt för ingen kan beskriva hur värksmärtor känns men det kommer gå bra. Var inte rädda att be om bedövningar.
Förlåt att det blev så långt. Lycka till allihop, det är en fantastisk känsla när dom lägger upp barnet på bröstet. Skulle lätt göra det igen.
Slemproppen kan också stötas ut flera dagar innan förlossningen startar. Om slemproppen går kan du avvakta värkarna, det kan dröja några dagar innan förlossningen sätter igång. Ibland upp till en vecka."
Håller tummarna för oss alla!
Se man blir ju alldeles förvirrad, "slemproppen kommer oftast efter värkarna och det är inte alltid du märker den." Som sagt jag har trott att min slempropp har gått 3 gånger, men det måste ha varit slemiga flytningar då.
Tack Linas1983 det var skönt att läsa det du skrev :)
Det börjar närma sig tisdag, tankarna bara snurrar i huvudet, varför kommer inte bebisen. Är det något fel på mig? Står allt rätt till? Man blir ju galen av att bara sitta och vänta, massor med negativa tankar dyker bara upp.
Hej alla som inte fött än! Jag hör också hit... hade BF 1/9 men än så länge har lillkillen inte kommit ut. Jag har inte känt något särskilt heller. Suck. Första barnet, en pojke, och jag är 39 år - tre "rätt" av tre möjliga när det gäller att gå över tiden, vad jag har hört. Det är inte särskilt jobbigt annat än att det vore väldigt kul om han kom nu!
En väninna till mig blev igångsatt i förra veckan efter att ha gått 2 veckor över tiden. Det hela var över på 12 timmar. Jag hade också trott att igångsatta förlossningar skulle ta längre tid och göra mer ont och att risken för sugklocka etc skulle öka, men för henne gick det kanonbra. Puh... jag ska till Mvc på tisdag och ev få tid för igångssättning om det inte hänt något förrän dess. Lycka till allihopa som är inne i detta, hör gärna av er efteråt hur det gått!!
Måste bara lägga till att jag nu har hört från flera att ricinolja och promenader på ojämnt underlag kan sätta igång det hela! Låter ju som värsta husmorsknepen men man vet ju aldrig!