• tomcar1

Start-spinning med Friskis & Svettis ?

Hej !
    jag undrar hur "hårt" ett start pass i spinning är ? Är ute efter något för oss som inte har så mycket grundkondition och har läst att dessa pass ska vara "skonsamma" på det viset. Någon som vet ?
    /tomcar1

• Svar på tråden Start-spinning med Friskis & Svettis ?
  • annawall

Jag klarade ett baspass i spinning utan att någonsin spinnat (lite tjock ;)) och utan att ha cyklat mycket alls sedan jag fick vår son för då fem år sedan. Du klarar det! Var beredd på att ha lite ont i grenen bara dagen efter, det sliter om man inte är van att cykla. Ta tunna kläder/linne, jag svettades massa! Du kan själv välja motstånd på cykeln, så dra ner på det om det blir för tungt. Startpass betyder att de hjälper er extra mycket med inställningar och så.

• tomcar1

annawall...okej, tusen tack ! Kan man hoppa in i en grupp när som ?

• Maddisen80

Jag går på spinning på ett gym ,jag har fetma och jag går på spinning bas, du kan hoppa på när som ,men du måste nog ringa och boka en plats

tomcar1 skrev 2008-09-05 21:44:06 följande:
    Hej !jag undrar hur "hårt" ett start pass i spinning är ? Är ute efter något för oss som inte har så mycket grundkondition och har läst att dessa pass ska vara "skonsamma" på det viset. Någon som vet ?/tomcar1
  • annawall

Jopp, man kan hoppa in när som, men gå in fem minuter tidigare eller när ledaren kommer och tala om för ledaren i så fall att du är ny, för du kanske vill ha lite hjälp att ställa in cykeln och lära dig inställningarna.
    Mycket lättare att lära sig än step,hahaha ;)

• tomcar1

annawall...jag menar hoppa in i gruppen, fast terminen startat ? Kanke bäst att ringa och kolla först.
    /tomcar1

• annawall

Det menade jag också. Jag har gått på ett par baspass och då hoppade jag in mitt i terminen. I alla fall här i Göteborg får man hoppa in hur man vill så antar att det är så i övriga Sverige med.

• Susanne905

Ett startspinningpass börjar med att ledaren går igenom cykeln, positioner och motstånd. Huvudsakligen fortsätter man sedan med ett baspass och det är upplagt med 50/50, dvs man sitter lika mycket som man står i position 2 och 3. Är det för påfrestande för kroppen så är det inget måsta att göra som vi ledare säger, utan alla kör efter egen förmåga och ork.

Det rekommenderas att du verkligen känner efter att du har rätt motstånd på, dvs det som är rätt för din egen lätt/medel/tunga nivå. Har man för lätt motstånd på känns det som om benen och fötterna springer iväg och för tungt -tja, det säger sig självt med mjölksyra och att du helt enkelt tar ut dig.

Vidare är det bra att få hjälp vid cykeln det första så att ledaren kan hjälpa dig personligen med de inställningar som gör att du får ut det mesta av ditt spinningpass. Var där i god tid och var inte rädd för att fråga ledaren/vi finns där för motionärernas skull!!

Hoppas du får ut mycket av din spinning!

• tomcar1

Susanne905...leder du ett sådant pass själv ? Jag har problem med mina fötter, måste man då stå upp ? Kommer nog ha svårt för det i så fall.
    /tomcar1

• Susanne905

Man måste inte alls stå upp under passet om man inte vill. Ledaren går igenom positionerna och sedan kan du själv prova dig fram till det som fungerar för dig. Är du osäker, förklara läget för den som leder passet så att de förstår din situation och kanske kan ge tips och råd om hur du kan förbättra teknik och positioner för att underlätta din träning.

Ett tips är att pröva med spinningskor om man har problem med fotleder och dylikt. Dessa skor är specialdesignade för just spinning och ger stabilitet när man spinner.

Jag leder i nuläget medelpass och lågintensiva medelpass, men vi alla ledare inom Friskis & Svettis är utbildade att leda såväl bas som medelpass.

• Maddisen80

på gym där kan mna hoppa in när som helst,vilken dag som helst

tomcar1 skrev 2008-09-07 21:44:15 följande:
    annawall...jag menar hoppa in i gruppen, fast terminen startat ? Kanke bäst att ringa och kolla först./tomcar1
Svar på tråden Start-spinning med Friskis & Svettis ?