• nea83

Varför får inte vi göra insemination?

Vi är oförklarigt barnlösa och står nu i kö för IVF.
    Men hur kan de komma sig att vi inte blev erbjudna att göra en insemination? (hamnade direkt i kö för IVF...)

Någon som vet eller har upplevt samma sak?

kram

• Svar på tråden Varför får inte vi göra insemination?
  • flygare

Hej
    Vi vart inte heller erbjudna insemination men vi vände oss privat och lyckades på första försöket. Är nu på bf+6 och bara väntar på att den ska komma.

• nea83

Oki, tack för svaret! Och Grattis! Lycka till!

• Peak

vi skulle inte heller prova det, och det är för att vi har problemet med för få spermier, då kunde man lika gärna försöka på egen hand...de kommer ju igenom. Tror det mest är när man har sekret som inte släpper igenom spermierna som det kan vara bra med insem. Vår läkare sa att det inte var så vanligt med det längre och han trodde inte att de gör det på vårt sjukhus heller.

• Em1

Efter min första undersökning fick jag diagnosen oförklarligt barnlös och blev direkt ställd i IVF-kön. Ingen idé med insemination tyckte det. Vände mig privat (för IVF) men de tyckte att jag efter utökad undersökning skulle försöka på ett antal inseminationer först. Blev gravid på första försöket, dock missfall. Ska försöka ett par gånger till.

Den privata läkaren som tyckte att jag skulle testa insemination (trots att de inte alls tjänar lika mycket pengar på det) sa att om flera oförklarligt barnlösa, och par med lite nedsatt duglighet på spermierna, skulle få testa typ 3 inseminationer innan IVF så skulle IVF-kön vara betydligt kortare (för de som verkligen behöver det)!

• Månsson

De resonerar olika i olika landsting. I stockholm görs IVF direkt. På MAS i Malmö görs ett visst antal inseminationer innan IVF (som jag har hört).

Vi gjorde en privat IVF i väntan på att komma fram i IVF-kön. (som inte lyckades) Läkaren som utredde oss tyckte inte att det var någon idé att prova inseminationer då chansen att lyckas är lägre än IVF.(Vi är oförklarligt barnlösa) Hade vi dock begripit att olika läkare tycker olika och inte svalt just den här läkarens åsikter hade vi definitivt provat att göra privata inseminationer i stället för privat IVF. Det är betydligt billigare och en mindre belastning på kroppen.

• Fommpen

Om spermierna är för få och lite odugliga, kan man inte plocka ut några hundra som är bra och göra en insemination? För man ser väl till att ägget och spermier möts?

• Pico

Vi gjorde utredning på Sophiahemmet i Sthlm och fick diagnos oförklarligt barnlösa. Vi blev satta i ivf-kö men blev erbjudna insem under tiden. Nu hann vi bara med en innan vi flyttade. Vi ska göra ett nytt försök i nästa cykel (i nya staden). Jag tror helt enkelt att det beror på var ni gjorde utredningen, att e har olika tillvägagångssätt på olika ställen.

• aylaen

kan man göra insemation när man har endast en äggledare?den som är kvar måste funka kanon då?eller?

• Kellan

Hej,
    va konstigt!
    Efter oförklarlig barnlöshet blev vi satta i kö ca 6mån till insemination + kön till IVF som är ca 22mån på Sahlgrenska i Göteborg. Så vi provar med det första och hoppas. Dock 4mån kvar...
    Lycka till!!

• Moomi

Fommpen:
    För att göra en insemination krävs MINST 1-2 miljoner spermier av prima kvalitet.

• Moomi

aylaen:
    Enligt äggledarspolningen har jag stopp i ena äggledaren men är nu gravid efter en insemination. För att överhuvudtaget ha en chans att lyckas så måste du ju ägglossa på den "hela" sidan.

• aylaen

hej igen!
    ja förstår!
    men du grejade det?
    och dom försökte?

• Moomi

aylaen:
    Jo jag ägglossade på rätt sida så att säga och eftersom det inte var nåt fel på makens spermier så tyckte min gyn att vi skulle försöka...även om hon tvivlade först.

• Polar

nea83: har ni långa kötider för IVF? Vi får remiss till insemination samtidigt som vi står i IVF-kön, eftersom väntetiden är mycket kortare till inseminationsbehandlingar. Enligt vår läkare skulle vi ha god chans med insemination eftersom min man har många spermier men nedsatt %-del som är snabbt rörliga. Med en insemination skulle man då kunna se till att fler snabba spermier hamnar "där de ska".

Om ni har långa väntetider till IVF så tycker jag att du ska fråga om insemination.

• Fommpen

Moomi:
    Oj, det hade jag ingen aning om, det märks ju hur påläst jag är vad beträffar detta.
    Tack för infon, nu behöver jag inte fundera på detta längre.

• aylaen

hum...intressant!
    det är kanske nått att pröva OM det är genomströmning i mon vänstra äggledare..:)

• nea83

Hej alla!

Visste inte att den här tråden vaknat till liv igen.... tack för alla svar!

Polar: Väntetiden för IVF är ca 6 månader och vi har stått i kö sedan i juni... Ska höra efter möjligheterna för insemination..

Svar på tråden Varför får inte vi göra insemination?