Inlägg från: v i r r a |Visa alla inlägg
  • v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Hallå!

Undrar bara om det finns någon fler här som stickar bebisprylar? Jag har fått för mig att börja sticka bebisgrejer (måste vara det sociala arvet som slog till med rak höger (vänster?) när jag blev gravid!). Jag har inte stickat i vuxen ålder men nu är det som att jag inte kan låta bli. Lite stört och mycket trevligt Hittills har jag stickat färdigt en naturvit "åkpåse" med luva

Någon fler som just börjat? Är sugen på att börja? Eller är riktigt ruttis på att sticka? Tips och mönster skulle jag gärna ta del av!

• Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
  • v i r r a

*ASG* Och när man är klar i ena änden måste man börja om i den andra änden pga alla malhål

Majsan70 skrev 2008-09-06 11:07:02 följande:
    HIHIH! Inte jag men min mamma stickar nog fortfarande på den tröjan hon började på när jag väntade min son som nu är 16,5 ÅR gammal.
  • v i r r a

Jag har inga större problem att hitta möster egentligen. Tycker det är roligt att surfa och har hämtat från garnstudio.se, köpt på tradera etc. Tänkte mest att det kunde vara roligt att ge varandra lite tips

Ohh! Växtfärgat blir nästa steg Och nog känner jag mig som en gumma också som börjat plocka fram stickningen när man sitter och pratar eller ser på tv. Det passar min rastlösa själ väldigt bra att sysselsätta händerna!

Lisa1977 skrev 2008-09-06 11:06:54 följande:
    Jag stickar jämt...Har gjort flera tröjor till alla barn jag känner plus min egen.Kolla på vartofta.se de har mycke mönster och garner. Annsars kan du nog söka på google efter stickmönster. Det fanns förr iaf en stick tråd här på FL oxå.Nu för tiden finns det ju så kallat melerade garn så man slipper göra egna mönster utan kan få randiga tröjor utan att byta garn osv.Kul att det är fler som stickar, man känner sig ibland som en gammal gumma när man sitter i soffan på kvällen oc hstickar. Men visst är det roligt att se hur kläderna växer fram. Jag har till och med färgat eget garn och stuckat till mig själv med.
  • v i r r a

mm det kan jag tro... är ju bara i v 19 med första barnet så jag har inte hunnit känna på detta med tidsbristen pga barn ännu

Rulltrappa skrev 2008-09-06 11:09:41 följande:
    gjorde det till sonen men nu när jag ska bli flerbarnsmorsa känns det inte som att tiden räcker till.
  • v i r r a

haha varfördå? Nu blev jag nyfiken... ser det ut som härk?

Rulltrappa skrev 2008-09-06 11:15:39 följande:
    hehe, lika bra kanske. jag erkänner sällan att det är jag som har stickat det jag har stickat. ;)
  • v i r r a

men det ÄR ju coolt att vara gammalmodig!

ke chara skrev 2008-09-06 11:22:10 följande:

vadå "gammalmodig"? jag känner mig inte det minsta gammalmodig, utan snarare tuff & udda! jag & mitt barn (samt bäbisen i magen när den kommer ut) har tröjor, mössor et c som inte liknar allt annat. det blir aldrig frågan om "hmmm, vilken av de här TJUGO exakt likadana mössorna var min?" eller "snygg tröja, men jag kan inte ha den färgen"...stickning är coolt! plus, det ger en något att sysselsätta händerna med under filmer & tv-serier, eller under långa resor. enda nackdelen är när folk förutsätter att det är en farmor eller mormor som stickat, för min generation kan ju inte sånt...
  • v i r r a

Det hade inte jag heller men jag satte igång ändå! Det går ju att hitta mönster som är enkla och här finns det beskrivningar på alla helt galna förkortningar:
    www.garnstudio.com/lang/se/skole/strikk_forkortelser.php

Vi kan väl vara varandras slöjdfröken här??

mandrarinen skrev 2008-09-06 11:38:40 följande:
    Blir en smula avis... har inte riktigt lärt mig att sticka efter en beskrivning så det blir mest raka saker här... Har dock lyckats fullfölja ett mönster på egen hand (en barbieklänning) så helt omöjligt ska det väl inte vara... Men nog skulle jag vilja tillgång till en syslöjdsfröken eller något att fråga emellanåt.. Hmm.. ska kanske kika om jag hittar något mönster och göra ett försök idag.. om jag hittar allt vill säga..
  • v i r r a

O så skoj! Det är ju roligt att sticka själv. För mig är det liksom på något sätt lite av en befrielse att inse att jag verkligen kan FÅ alla de där fina sakerna som jag saknar... som tex en ersättare till min favorittröja som jag använde sönder för 6 år sedan. Har av någon anledning sparat den och håller just nu på att sticka av den. Fick hjälp att hitta garn och stickor som skulle ge samma sticktäthet (heter det så??) och sen har jag bara räknat och mätt så att det ska bli lika som den tröja jag har. Hittills tror jag det funkar. Jag är på polokragen nu och har sen bara ärmarna kvar... det blir sorgligt om den ser helt störd ut :-/

Sparriz skrev 2008-09-06 11:41:06 följande:
    vilken kul tråd Jag älskar att sticka och har gjort de så länge jag kan minnas.stickar överallt, på en bänk på stan, på bussen. Går alltid runt med en stickning eller virkning i handväskan.tyvärr så har mina händer blivit svullna och har så ont nu sen jag blivit gravid så jag kan inte sticka :( väldigt trist. hittade en jättebra bok på rean med massa söta mönster till bebisar.Har alltid blivit kallad lillmomma. men tycker inte alls de är tantigt att sticka. de har ju blivit modernt nu. är ju helhäftigt med hemmastickade personliga saker
  • v i r r a

Klaaart du vågar! Börja med något enkelt vettja! Typ en slät filt kanske? Själv har jag ALDRIG läst en instruktion *får knoller* men gav mig bara den på att fixa det och kopplade på mitt lite mer sansade jag som jag brukar använda i arbetssituationer där jag behöver fatta något. Det funkade! Jag gjorde den här och det var ganska lätt! www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=14&lang=se

mandrarinen skrev 2008-09-06 12:21:41 följande:
    Nja, vår garnbutik har alldeles nyss slagit igen (tråkigt) men någon vidare hjälp fick jag inte där.. Finns ju bekanta som stickar men jag kommer mig inte riktigt för att fråga, vet ju att ett besök där blir flera timmar och det finns det inte tid till alltid, ibland vill man bara ha hjälp där man kört fast så att man kan fortsätta framför TV´n eller så... Fegar eftersom jag HATAr beskrivningar som jag inte begriper mig på... men åh vad jag skulle vilja... Ska kolla in länkarna ni angett... denna tråden kanske är puffen jag behöver?
  • v i r r a
    Svar på #23
    Har du nån bild eller beskrivning?? Virkare är såklart välkomna i tråden! I vissa stickningsbeskrivningar ska man ju virka kanter etc och jag har inte en susning om hur man virkar (eller jo jag kanske kan virka en tråd... kanske )
    Tingelina skrev 2008-09-06 12:35:21 följande:
    Precis! Jag stickar tyvärr inga bebiskläder, mest för att jag kan inte sticka, men jag håller på med att virka en filt.. Känner mig förvissor som Agda 80 år när jag sitter och virkar på bussen, men det bjuder jag på.
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p