• dazazz

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

o, vad rolig tråd :) den här stickar jag:
    www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=27&lang=se är nästan färdig nu, har halva ena framstycket kvar ungefär...

jag har förresten funderat lite på vilka material man ska använda till små bebisar? har för mig att jag har hört att akryl är bra? spontant känns det heeeelt fel att ha akryl till små babykroppar, men ligger det något i det?

• dazazz

ke chara skrev 2008-09-09 17:05:24 följande:

dazazz: jag kör mkt på baby-ull eller bomull, efter att ha kollat så garnet är maskintvättbart. akryl... hmmmm, tror vårt busfrö har haft tröjor et c i akryl hela tiden & har aldrig hört att det skulle vara ngt fel med det. kan det vara så mkt värre än tex fleece?
    [/citat]

nej, det är det kanske inte... jag har ju faktiskt hört att det ska vara BRA, jag har bara inte riktigt trott på det :D
    v i r r a skrev 2008-09-09 18:56:45 följande:
    Oooh vilken fiin dress! Den ser inte sådär "klumpig" ut som jag tycker att många andra babydräkter ser ut att vara. Den där koftan får bli mitt nästa projekt. Jag har en massa petroleumfärgat Alpaca-garn kvar sedan den tröja till mig själv jag stickar nu! o, vad rolig tråd :) den här stickar jag:www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php.
    .. är nästan färdig nu, har halva ena framstycket kvar ungefär...jag har förresten funderat lite på vilka material man ska använda till små bebisar? har för mig att jag har hört att akryl är bra? spontant känns det heeeelt fel att ha akryl till små babykroppar, men ligger det något i det?
    ja, visst är den SÖT! jag tänkte leta upp ett mönster på en mössa i samma garn, får lite över efter koftan...
  • dazazz
    v i r r a skrev 2008-09-09 21:06:40 följande:
    Det gick fint att söka upp bloggen! Är det denna du stickar månne? jennies.blogg.se/2007/april/kofta-till-lillas...
    japp :) den är sååå söt. och trevlig att sticka. funderar på att sticka en till i andra färger, tänkte mig gult/orange, i en storlek mindre. om inte jag hittar något annat jag bara MÅSTE sticka förstås :)

virra, vad är det för åkpåse som du har stickat?
  • dazazz
    pucken skrev 2008-09-19 12:39:17 följande:
    sticka är jag inte så haj på, men jag virkar gärna. när jag väntade sonen virkade jag lite bebiskläder. finns bilder i min blogg. till den här bebisen som förhoppning kommer i maj, så tänker jag göra nåt åkpåse och lite tröjor tror jag. eller filtar, jag älskar filtar!crochetra.blogspot.com
    gud, vilka fina små djur du gör :) är lite sugen på att virka små djur eller liknande till en mobil... har du några tips på sidor med beskrivningar? de ska ju vara rätt så små eftersom det ska vara flera i en mobil...
  • dazazz

en sådan där lite tunnare som man knyter under hakan... inte allt för stor utan gärna lite nättare.

• dazazz
    eilien skrev 2008-10-22 18:35:42 följande:
    www.garnstudion.com har många mönster på olika typer av mössor kolla där.
    jag tycker att de är så tjocka och bylsiga allihop... den enda som är någotsånär ok är www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=16&lang=se (även om den också är lite mer heltäckande i nacke än vad jag hade velat) men det mönstret verkar helt obegripligt. är det någon som prövat det? eller som vet något annat mönster på liknande mössa?
  • dazazz
    Garderobshylla skrev 2008-10-23 09:37:15 följande:
    Såna mössor har jag gjort flera av, om du vill ha en tunn mössa tar du bara ett tunnare garn och jättetunna stickor däremot kan du få exprimentera lite innan det blir rätt storlek, men jag rekommenderar att du väljer en större storlek än den du egentligen vill ha.Ska bara tillägga att det inte alls är särskilt heltäckande i nacken, då mössan har tre flikar, in över var öra och en i pannan.En väldigt bra bäbismössa, och rolig och snabb att sticka
    ok. den såg så heltäckande ut helt enkelt... då får jag kanske pröva att ge mig på den - jag hör kanske av mig om jag inte lyckas dechiffrera mönstret ;)
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p