Inlägg från: Garderobshylla |Visa alla inlägg
  • Garderobshylla

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Jag stickar ganska mycket bebiskläder, mim mamma har dessutom passat på att köpa hur mycker garner som helst när en garnbutik lades ner så jag får massor med garn gratis...

• Garderobshylla

ska bara tillägga att jag stickar oftast i bomullsgarn, det finns garn som tål 60 grader, det gör man mer "vanliga" kläder av, såg att det var nån som undrade..

• Garderobshylla
    Kajak skrev 2008-09-10 16:18:03 följande:
    Jag köper aldrig arkyl garn.Det ska bara bomull eller ull tycker jag för dom andas bättre...Men kanske har jag fått "kunskap" från min mamma o mormor som sa alltid till mig att arkyl är inte bra för småbarn??? för bebisar har svårt att svettas då fryser dom mer om man använder arkylgarn.Ull värmer bättre än arkylgarn...Jag vet inte om det "gäller" fortfarande idag???Vad vet ni?
    Det låter rimligt tycker jag...
    Akryl ger värme, men andas inte, det som är bra med ull är att det inte blåser igenom på samma sätt som akryl heller..
    En annan nackdel med akryl är ju attd et lätt noppar sig.

Dock är ju akryl ändå bra på många sätt, men man bör ju veta vilka garner som ska användas till vad.
  • Garderobshylla

Men om det är väldigt få maskor, så kan man sticka på tre, emn det kan upplevas lite "trångt",jag lyckas alltid med konsstycket att tappa bort mina nålar så därför så blir det ibland fördelat på tre...

• Garderobshylla

Lite svårt att förklara vad kaststygn är, men det spelar inte så stor roll vilka stygn du använder,bara det inte blir så knöligt. Själv virkar jag ofta ihop mina arbeten.

• Garderobshylla

Jo smygmaskor brukar jag oftast göra, gör man fastmaskor kan det ju bli en något tjockare söm, men däremot blir ju då sömmen fastare, så det varierar...Men virkar man ihop bör man använda en mindre nål, annars kan det som bli hål där sömmen är,och det är ju inte så fint...

Hur jag "får ihop" mina arbeten har oftast med att göra med vilka verktyg jag hittar för tillfället, som sagt är jag en slarver så...Det samma gäller hur jag stickar, hittar inte alltid alla nålar, inte rätt storlek osv, så jag får anpassa efter det, emn det funkar lika bra det.

• Garderobshylla

oj jag vet en superlätt!
    Lägg upp ca 70-75 maskor på st 3
    Stickatio varv resårstickning, byt till st 3.5 och sticka rätstickning, lr vad du vill.
    När du stickat i 15 cm ca maskar du av och syr ihop det.
    Sen plockar du upp maskor längs nederkanten och stickar resåstickningi ca 15 v, vill du ha hål för knytbandet så gör du hålstickning med jämna mellanrum annars så stickar du den lite längre och viker in kanten och syr ihop och trär en tråd emmellan.

Nu har jag tagit det från huvudet, så det är kankse inte exakt, men det är en lätt och snabb mössa som går att variera hur mycket som helst...

• Garderobshylla
    Solna81 skrev 2008-09-26 12:05:28 följande:
    Nu blev det fel, det är avigt ja inte fattar
    Du lägger tråden framför nålen istället för bakom.
  • Garderobshylla

Fru Hennerdal skrev 2008-09-29 12:16:05 följande:

Jag stickar en massa just nu. Har aldrig tidigare gett mig på att sticka efter mönster, men är nu helt uppslukad av detta. Borde ägna tiden åt att plugga egentligen.
    Haha samma här, när jag måste plugga så tar jag fram stickningen, man tänker ju bäst då, borde egentligen ha en sekreterare...
  • Garderobshylla
    Lurpa skrev 2008-09-29 14:26:25 följande:
    men gud så kånstigt hon håller virknålen, som en spade hehe.
    Haha nästan exakt som jag gör, slöjdlärarna var alltid så sur på mig för att jag höll nålen fel, oavsett hur fint jag virkade...

Jag stickar oxå jättefult, håller fast den vänstra nålen under armen så den är helt stilloch pekar rakt ut
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p