Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
Jag stickar ganska mycket bebiskläder, mim mamma har dessutom passat på att köpa hur mycker garner som helst när en garnbutik lades ner så jag får massor med garn gratis...
Jag stickar ganska mycket bebiskläder, mim mamma har dessutom passat på att köpa hur mycker garner som helst när en garnbutik lades ner så jag får massor med garn gratis...
ska bara tillägga att jag stickar oftast i bomullsgarn, det finns garn som tål 60 grader, det gör man mer "vanliga" kläder av, såg att det var nån som undrade..
Men om det är väldigt få maskor, så kan man sticka på tre, emn det kan upplevas lite "trångt",jag lyckas alltid med konsstycket att tappa bort mina nålar så därför så blir det ibland fördelat på tre...
Lite svårt att förklara vad kaststygn är, men det spelar inte så stor roll vilka stygn du använder,bara det inte blir så knöligt. Själv virkar jag ofta ihop mina arbeten.
Jo smygmaskor brukar jag oftast göra, gör man fastmaskor kan det ju bli en något tjockare söm, men däremot blir ju då sömmen fastare, så det varierar...Men virkar man ihop bör man använda en mindre nål, annars kan det som bli hål där sömmen är,och det är ju inte så fint...
Hur jag "får ihop" mina arbeten har oftast med att göra med vilka verktyg jag hittar för tillfället, som sagt är jag en slarver så...Det samma gäller hur jag stickar, hittar inte alltid alla nålar, inte rätt storlek osv, så jag får anpassa efter det, emn det funkar lika bra det.
oj jag vet en superlätt!
Lägg upp ca 70-75 maskor på st 3
Stickatio varv resårstickning, byt till st 3.5 och sticka rätstickning, lr vad du vill.
När du stickat i 15 cm ca maskar du av och syr ihop det.
Sen plockar du upp maskor längs nederkanten och stickar resåstickningi ca 15 v, vill du ha hål för knytbandet så gör du hålstickning med jämna mellanrum annars så stickar du den lite längre och viker in kanten och syr ihop och trär en tråd emmellan.
Nu har jag tagit det från huvudet, så det är kankse inte exakt, men det är en lätt och snabb mössa som går att variera hur mycket som helst...
Fru Hennerdal skrev 2008-09-29 12:16:05 följande: