Inlägg från: ke chara |Visa alla inlägg
  • ke chara

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

vadå "gammalmodig"? jag känner mig inte det minsta gammalmodig, utan snarare tuff & udda! jag & mitt barn (samt bäbisen i magen när den kommer ut) har tröjor, mössor et c som inte liknar allt annat. det blir aldrig frågan om "hmmm, vilken av de här TJUGO exakt likadana mössorna var min?" eller "snygg tröja, men jag kan inte ha den färgen"...

stickning är coolt! plus, det ger en något att sysselsätta händerna med under filmer & tv-serier, eller under långa resor.

enda nackdelen är när folk förutsätter att det är en farmor eller mormor som stickat, för min generation kan ju inte sånt...

• ke chara

mandarinen: har du tillgång till en riktig garnbutik? där kan du troligtvis få en del hjälp också - så är det iaf för mig, "min" butik ägs av en fd syslöjdslärarinna!

sedan är jag lite tokig i dessa designer, www.ingenkonst.se/desel_s.htm, särskilt de vikingainspirerade.

• ke chara

mandrarinen: ok. ja, då kan det bli lite värre. men, ett tips till som kanske funkar bättre för dig: kolla efter GAMLA stickböcker/tidningen handarbete - från 70talet typ. där kan man ofta hitta beskrivningar & handledningar på allt från uppläggning & avmaskning, olika sätt att minska & ta upp maskor, konstruera egna mönster, olika "sticksätt"...
    jag köper på mig när jag hittar, på myrorna & loppis & antikvariat, och inte brukar det bli dyrt heller. fantastiskt att ha, bara att slå upp...

detta är mitt pågående projekt till bäbis: www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&&d_id=9&&lang=se
    och till mig: www.ingenkonst.se/svkc14_s.htm

• ke chara

mandrarinen: nja, jag har stickat i... ujuj, måååånga år. en av de få som redan kunde när syslöjden började. OCH jag har tillgång till en fantastisk "förklarare" i stickbutiken.
    babysetet jag håller på med nu är inte särskilt svårt, faktiskt. det är bara aviga & räta rakt upp & ner utan "fnul". byxorna kanske kan krångla lite, ofta morrar man vid första försöket, men koftan borde du klara. och vill du testa så vet du ju att du kan fråga den som redan gjort jobbet
    ett tips dock först isf: rita av mönstren separat, inte tillsammans som de är på sidan - blir enklare att särskilja dem då. och se om du kan hitta ett bra garn i ull eller akryl - enklare att få snyggt än just "safran" faktiskt.

och det är ju genom att våga & testa man lär sig! så gjorde jag!!!

• ke chara

ja, och skriver man av beskrivningar så är det alltid bra att bara skriva med siffrorna för den storlek man gör just då. så slipper man snurra.

• ke chara

Gullet x: om inte anant kan du skicka en avskrift av den obegripliga biten till min inbox så kan jag se om jag kan tyda det hela. viss vana...

Blåklockan79: lite beroende på hur ditt "dagsschema" ser ut, men visst finns möjligheten. en fullstor vuxentröja, lite krångligare variant, tar mig 3 - 4 v av (mestadels) kvällsstickning.

• ke chara

dazazz: jag kör mkt på baby-ull eller bomull, efter att ha kollat så garnet är maskintvättbart. akryl... hmmmm, tror vårt busfrö har haft tröjor et c i akryl hela tiden & har aldrig hört att det skulle vara ngt fel med det. kan det vara så mkt värre än tex fleece?

• ke chara

katten korven: ett garn som har stickfasthet 28 m/10 cm bör tåla att stickas i 26 m/cm. alla jag testat fixar det iaf - en hyfsad tumregel är att du kan ändra 1-2 m/10 cm åt vardera hållet. gör två stickprov, ett utifrån 28 m & ett utifrån 26 så ser du om det blir mkt sladdrigare.
    ett annat alternativ är att se om det finns ngt mönster där du kan använda dubbel garn - då blir stickfastheten ca 17 m/10cm.

• ke chara

Garderobshylla: låter nästan som om du stickar "amerikanskt"... viktigast är väl att det funkar! jag gör massor av saker på annat vis än mina lärare sa - och resultatet blir ju snyggt. man får ta till sig de trick som funkar, och funkar det för dig & ser ut som det ska, ja då är det inte fel. (enligt mig)

• ke chara

YourSoFine86: angående att köpa garn på nätet så har jag handlat ett par ggr från Garnshoppen, www.garnwebben.se. tycker det har funkat bra, ok priser & så, även om de inte har det största utbudet. rear en hel del nu däremot...

• ke chara

YourSoFine86: beror lite på vad för sorts projekt du är ute efter... baby? barn? vuxen? tröjor, mössor, vantar, byxor, sockor? jag har en del på lager, men vet inte om det är "din stil"... berätta lite mer så kan jag rota mer aktivt!

• ke chara

virra: inget mönster, tyvärr. men kan du inte göra så att du modifierar ett vanligt? d.v.s. du går efter måtten i ett lagom stort tröjmönster och sedan gör ett stickprov med ribbor, för att få rätt antal maskor på så vis?
    stickar i princip aldrig sådana mönster själv så... närmaste jag har är ett mönster m bred/lång resår och slät överkropp, från 2 år.

• ke chara

jag har precis avslutat den här, www.ingenkonst.se/vkc2_s.htm, visserligen inte till bäbisen men till pappan. syskonet har också en likadan, och det kommer att bli en till bäbisen sedan också.
    vad som blir nästa projekt är lite osäkert än, men jag gissar på att det kommer att bli typ mössa & sockor - matchande koftan jag stickat tidigare under hösten (densamma som klo länkat till) - eller kanske tom ett par gosiga byxor.

• ke chara

Loreia: nix, det syns inte. och där har du poängen! kantmaskan gör det lättare att sy ihop en söm "osynligt" så att säga. jag lägger gärna till en kantmaska om ingen finns bara av det skälet, och även ibland om plagget är "gränsfall" i storleken.

• ke chara

ni är ju, vad jag förstått, några som stickat mössan www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=16&lang=se - någon som har lust att förklara en sak för mig? min hjärna är stressad, hormonpåverkad & snurrig och jag får alldeles ont i huvudet...

vid vändningen för den andra spetsen (om ni förstår) står det så här: "Fortsätt nu att öka 1 m i höger sida på vart 4:e v och avm 1 m i vänster sida på vartannat v tills arb mäter 15½-16½-17½ (18-19) cm från uppläggningskanten. Sätt en märktråd i varje sida på arb." min fråga är om ni har börjat på första varvet, och alltså räknat vart 4:e enligt detta: v1, v5, v9 o.s.v.? eller? jag började med att göra första ökn/minskn på v4, och det ser lite lustigt ut...

• ke chara

Lisa1977: jag skulle gå in på garnstudios hemsida, om jag var du, och sedan göra en sökning utifrån stickfastheten - med även baby & tröja som sökparametrar.

• ke chara

Garderobshylla: kolla med lokala hemslöjdsföreningar & dyl, de brukar veta om något arrangeras. ibland är de även öppna för förslag!

• ke chara

testa www.hemslojden.org/startsida.dsp och se om de har något som gäller ditt län/din ort.

Garderobshylla skrev 2008-11-07 16:02:55 följande:
    Svar på #350Men hur hittar man sånt? Jag hade gärna gåt med i nå liknande, men allt jag hittar är abf, och det tycker jag är väldigt dyrt...
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p