• Loreia

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Jag håller på att sticka min första grej någonsin (förutom en halv halsduk för några år sedan), en kofta till min 16-månaders pojk. Blev bara helt plötsligt sugen på att sticka en dag (!). Tycker det är roligt men behöver en del hjälp från sonens farmor, haha. Nu kan jag iallafall maska av själv och plocka upp (heter det så?) tappade maskor :D
    Blev sugen på att sticka en overall till bäbin i magen som kommer i november, men frågan är om jag hinner. "Lundmyr" overallen, mönstret på järbo, är det det som heter "5-03 Babyoverall med specialmuddar"? Var fint iallafall, men är det för svårt för en nybörjare tro?
    Vart köper ni garn? Är det billigare att beställa på nätet? Har bara kollat in Garnshoppen hittills.

• Loreia

Jag skrev ut mönstret igår men hm.. jag vet inte om jag skulle hinna med den tills november :( Verkar inte helt lätt. Jag ska höra med svärmor vad hon tror. Försöka göra den färdig efter barnet kommit ut är nog inte att fundera på. Då vill man bara bekanta sig :)
    Denna tror jag ska bli mitt nästa projekt: www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=10&lang=se

Hoppas länken fungerar nu. Söt va? Blir nog i natur isåfall. Känns lite lättare än overallen, hm.. Kanske blir efter denna istället!

emindy skrev 2008-10-01 13:05:49 följande:
    LoreiaJag håller på att sticka den och det är inte så svårt som man kan tro men innan jag kom på tricket var jag verkligen på väg att bränna alltihop! Så du får känna efter om du tror du är envis nog och kanske skriva ut och höra med svärmor om hon tror hon kan hjälpa dig.För som sagt, när man väl kommer på hur man skall göra var det väldigt enkelt.
  • Loreia

Stämmer det att man alltid "ska" göra ändmaskorna räta om det är i en kant som ska sys ihop med en annan? Gör man sista maskan i varvet rät då och sen första maskan på nästa varv, eller bara sista maskan i varje varv? Det står ingenting om det i den stickbeskrivningen jag har men jag läste det någonstanns.

• Loreia

Lägga upp en extra maska? Hm, hur gör man det? :) Blir det snyggare så, eller lättare att sy ihop bara?

Garderobshylla skrev 2008-10-24 20:37:13 följande:
    Ja man brukar lägga upp en extra maska, en sk "kantmaska" som stickas rät alla varv, en sån har man ibland även fast kanterna inte ska sys ihop, för i tex slätstickning så rullar sig arbetet gärna annars...
  • Loreia

Ok! Ja, nej det är ju inte lätt att förklara sånt i text, man måste nästan se. Men jag kör på som jag gjort innan så får jag se om någon kan visa sen. Då vet jag att det är vanligt att man gör det iallafall :) Tack!

Garderobshylla skrev 2008-10-24 20:59:52 följande:
    Ja man måste inte, men då blir ju arbetet smalare om man inte gör det, jag glömmer oftast att göra det och det går lika bra iaf.Du lägger upp en extra maska genom att bara lägga upp en ögla på nålen. Jag är skitdålig på att förklara så hoppas du förstår ändå.
  • Loreia

Vad gör man om det inte står? För det gör det inte i denna beskrivningen vad jag kan hitta :/ Varför gör man det egentligen? För att det ska bli snyggare, eller lättare att sy ihop? Kommer det synas hur man stickat sista maskan när koftan är ihopsydd?

Oj.. Vet inte om jag förstår :S Men ska försöka sätta mig in i det lite senare när jag har mer tid! :)

Lurpa skrev 2008-10-26 10:26:12 följande:
    Oftast så står det i beskrivningen att man ska börja och sluta med en kantmaska och då är dessa inräknade i maskantalet som är. jag brukar vara noga då jag gör mönster att antalet stämmer mella alla mönster.tex denna (se lenk nedan) ska du ha ett antal maskor på sidan +kantmaskan sedan 1 mönster enligt ett diagram, 1 omgång av ett annat diagram. 1 av det första igen och sen samma anlat maskor som du började me å kantmaskan. (det ska altså vara lika många maskor på var sidor om diagramen)här är även kantmaskan inräknad i antalet maskor inget man lägger till. hoppas att du förstår.www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskr...
  • Loreia

Lägger in samma fråga här som i en annan tråd. Behöver hjälp snabbt

Om det står "Avmaska i var sida vartannat v 3,2,2,1,1 m." Vad betyder det? :-S Ska jag maska av 3 maskor i början och 3 i slutet av ett och samma varv? Och sen 2 i början och slutet av nästa. Sen 2 i början och slut, sen 1 och sen 1?
    Eller är det 3 i början av ett varv, sen stickar jag ut det helt och sen 3 i början av nästa varv? Sen sticka ut och så 2 i början av nästa?

Jag fattar ingenting

• Loreia

Åh, tack! IGEN Har suttit här och bara väntat på svar, haha. Vill bli klar nu!

Garderobshylla skrev 2008-10-30 23:18:02 följande:
    Svar på #332första alternativet
  • Loreia

Tack! Fick ett mail och ett svar i en annan tråd så nu är ni 3 som avmaskar så som du, i början av varje varv! Jag försökte maska av i slutet på varvet igår men tyckte det kändes fel så gjorde på samma sätt som du. Tack :)

FrökenHoppsan skrev 2008-10-31 06:55:56 följande:
    Jag gör alltid så att jag avmaskar 3 maskor ibörjan av ett varv, stickar ut det varvet, vänder arbetet, avmaskar 3 från avigsidan å stickar ut det varvet, sen vänder jag igen å avmaskar 2 i början, stickar ut det varvet, vänder avmaskar 2 stickar ut varvet. Så att varje varv börjar med en avmaskning tills man gjort alla. Personligen förstår jag inte hur man skulle kunna avmaska i slutet på varvet???? Då måste man ju ta ihop maskorna, och det är ju inte det som är meningen. Eller ta av garnet för varje varv, det är antagligen inte heller meningen. Så jag sklle göra enligt ditt andra alternativ, har alltid funkat för mig...
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p