• Lurpa

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Guldlock74 skrev 2008-09-27 19:29:31 följande:
    Nu har jag lärt mig virka mormorsrutor med hjälp av internet (crochet101.blip.tv/) Jättekul, här ska virkas baby filt!
    men gud så kånstigt hon håller virknålen, som en spade hehe.

jag gör inte mina rutor exakt lika. jag gör med 2 luftmaskor mellan vanliga "stålpklungor" och 3 i hörnen. och på sista varvet (av 5 varv) har jag bara stolpar med en dubbelstolpe i hörnen istället för dom 3 luftmaskorna. blir riktigt snyggt.
    jag började om med en ny filt då jag såg rutor på sysidan som var gjorda på detta vis och tyckte då att min gammla mormorsfilt såg tråkig ut. har nu kommit halvvägs och har 3 v+1 dag till BF. så lite tight om tid.
  • Lurpa
    eilien skrev 2008-09-29 10:59:34 följande:
    Idag ska jag köpa gran till "lundmyr overallen", är det någon som har börjat sticka på den än? Vad använde ni för garn, fanns ju flera olika förslag på beskrivningen.
    Jag skulle köpa "Gästrike 2 tr" garn då det är va dom har valt. dom andra är bara alternativ till tex om du inte får tag i "Gästrike tr" eller om du hellre vill ha i en annan garnkvallite.

lycka till med stickandet
  • Lurpa
    eilien skrev 2008-09-29 15:14:00 följande:
    Letade efter bilden du nämnde men hittade ingen, har du kvar länken?
    här är bilden på den filt jag inspererats av. tror iofs att hon gör fasta maskor på sista varvet. men otroligt fin är den
    www.sysidan.se/albums/viewpic.htm&set=lp

min är i 3 nyanser blått och svart i sista varvet. haha se där.. jag gör 4 varv/ruta.. :P gravidsnurrig ;)
  • Lurpa
    Garderobshylla skrev 2008-09-29 14:39:46 följande:
    Haha nästan exakt som jag gör, slöjdlärarna var alltid så sur på mig för att jag höll nålen fel, oavsett hur fint jag virkade...Jag stickar oxå jättefult, håller fast den vänstra nålen under armen så den är helt stilloch pekar rakt ut
    hehe va roligt det måste se ut. sylärare är de nå fel på.. dom värkar ha nå mall i huvudet hur man ska göra saker och gör man inte så är det heeelt fel. även om resultatena blir kanon snygga.
  • Lurpa
    decemberbabe skrev 2008-09-29 21:01:49 följande:
    en fråga till er som gör mormorsrutor - hur fäster ni ihop allt? jag gjorde en sjal förut, inte i mormorsrutor men i andra småbitar och den skulle man sy ihop men ja tycker inte det blev så bra, de är inte så slittålig.. så nu har ja gjort en filt med mormorsrutor som jag har fäst genom fastmaskor i samma garn som yttervarvet, och det blir iof fint men då blir det ju en kant där maskorna är.. undrar om nån har nåt smart tips.. smygmaskor med samma garn tycte ja inte funkade eftersom det är ganska tjockt garn...
    jag smyger ihop mina ;P asså virkar ihop med smygmaskor. blir en liten kant men inte större än om jag hade sytt då jag har tunt garn (baby pascal och piggelen). många tanter brukar lägga denna på framsidan som dekoration har jag sätt.
    men om ditt garn är tjokt så kanske du kan leta rätt på ett tynnre garn i samma färg å se om det blir bättre.
  • Lurpa

hur det kan bli... min sambos arbetskamrat/kompis fick igår en liten son, jag var helt inställd på att han skulle få en dotter så jag hade stickat sött i rosa till den lille. ^^
    nu får symaskinen gå varm istället.

jag har en kompis som ska ha i januari. jag va lika säker på att hon ska få en grabb så hon får väl en tösa istället, vi får väl hoppas. själv tror jag att jag får en liten pojk.

vore ju illa om alla får killar, då har jag ju ett rosa set för mycke :P

• Lurpa
    Solna81 skrev 2008-10-01 14:44:54 följande:
    Har precis kommit nu att sticka och undrar om någon har ett bra och enkelt mönster att börja med på en tröja till en liten?
    jag har inte testat detta mönster själv men om man utgår av namnet på den så ska den ju vara lättstickad. sockorna är iaf lätta och blir fin både i häl och intagning.

www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/5-01_low.pdf
  • Lurpa
    SofiaSystem skrev 2008-10-01 17:31:58 följande:
    Jag har nyss färdigställt ett set med mössa, vantar och sockor i oranget och rött. bilder finns här fittforcefive.wordpress.com/2008/09/25/sockor.../det är så roligt att sticka bebissaker, det går så fort! ena projektet blir klart innan man hinner fundera ut nästa, så brukar det inte vara med sakerna jag gör till mig själv. där brukar flera projekt pågå samtidigt för jag aldrig orkar klart med dom.
    haha.. låter som du har lite mera självdiciplin än va jag har. jag vet inte hur många projekt jag har pågående samtidigt å alla är bäbiskläder eller hundtröjor ;P

har väl 4 sockar av en sort å så sähert 5-7 halvklara tröjor. men jag baaaara måste testa juh med det nya garnet jag köpt eller det nya mönstret jag skaffat.. hehe
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p