Inlägg från: Garderobshylla |Visa alla inlägg
  • Garderobshylla

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

Ke chara och Lurpa: Jo jag har en annorlunda stil och skäms inte över det, men har som sagt fått kommentarer för det, kan dock stolt säga att det blir jämnt och fint när jag handarbetar och det är ju det viktigaste

• Garderobshylla
    mani79 skrev 2008-10-06 12:05:28 följande:
    fy tusan vad ni är goa som tar er tid! ok, jag fortsätter i samma anda... öh, men jag klippte ju av tråden?!?!
    Jag brukar klippa av tråden från tungan när jag fått den i rätt längd och börja från ena kanten, sticka på dom sparade maskorna, coh då ta upp dom där nya som just beskrivits,sticka över tungan osv. Hoppas du förstår hur jag menar?

annars kan du ju bara knyta ihop tråden igen, spelarinte så stor roll, se bara till att knuten hamnar på avigsidan.
  • Garderobshylla
    Charmeuse skrev 2008-10-14 11:09:24 följande:
    Funderade just på om jag ska sticka något sen men kom på att bf är i juni Fast man kan ju behöva något varmt till bebben på vintern sen när den blir större iofs
    Man kan sticka i bomullsgarn, det blir som vanliga kläder, det gör jag. Har bara köpt ett par byxor till bebben,resten ska jag sticka Passar ju utmärkt till sommaren för dom kläderna blir ju svala! Dessutom går dom att tvätta i 60 grader.
  • Garderobshylla
    eilien skrev 2008-10-22 18:39:59 följande:
    Lurpa o ni andra som gjort overallen, jag fattar inte hur det är menat att man ska avmaska för grenen, avmaska för grenen 2-1-1 m i början på varvet = framkanten. Avmskar jag 2 m första varvet o sen 1 varje varv eller vad? O framkanten vad menar de med det? Varifrån mätter ni arbetet, från först "uppviksmudden" eller där man har hela muddens bredd?
    2-1-1 betyder att du avmaskar två maskor ett varv, sen en maska ett varv och sen ytterlliggare en maska, vanligtvis gör man detta vart5annat varv.
    Framkanet beror på hur övriga arbetet ser ut. är det lika så är det bara välja sida helt enkelt, och sen göra spegelvänt på andra benet.
    När du ska mäta arbetet så stor det oftast i mönstret varifrån du kska mäta om det är, med lr utan mudd. annars så är det nog emd mudd det räknas.
  • Garderobshylla

Såna mössor har jag gjort flera av, om du vill ha en tunn mössa tar du bara ett tunnare garn och jättetunna stickor däremot kan du få exprimentera lite innan det blir rätt storlek, men jag rekommenderar att du väljer en större storlek än den du egentligen vill ha.

Ska bara tillägga att det inte alls är särskilt heltäckande i nacken, då mössan har tre flikar, in över var öra och en i pannan.En väldigt bra bäbismössa, och rolig och snabb att sticka

• Garderobshylla
    Loreia skrev 2008-10-24 17:00:44 följande:
    Stämmer det att man alltid "ska" göra ändmaskorna räta om det är i en kant som ska sys ihop med en annan? Gör man sista maskan i varvet rät då och sen första maskan på nästa varv, eller bara sista maskan i varje varv? Det står ingenting om det i den stickbeskrivningen jag har men jag läste det någonstanns.
    Ja man brukar lägga upp en extra maska, en sk "kantmaska" som stickas rät alla varv, en sån har man ibland även fast kanterna inte ska sys ihop, för i tex slätstickning så rullar sig arbetet gärna annars...
  • Garderobshylla
    Loreia skrev 2008-10-24 20:54:32 följande:
    Lägga upp en extra maska? Hm, hur gör man det? :) Blir det snyggare så, eller lättare att sy ihop bara?
    Ja man måste inte, men då blir ju arbetet smalare om man inte gör det, jag glömmer oftast att göra det och det går lika bra iaf.
    Du lägger upp en extra maska genom att bara lägga upp en ögla på nålen.
    Jag är skitdålig på att förklara så hoppas du förstår ändå.
  • Garderobshylla

Då gör du en kantmaska utan att lägga till någon i maskantalet.
    Man gör det för att dels blir det snyggare, men även lättare att sy ihop det

• Garderobshylla
    Svar på #332
    första alternativet
  • Garderobshylla
    Svar på #335
    Hur menar du att man tar ihop maskorna?

Jag stickar som så, om det står att det skall avmaskas i var sida så gör jag det på samma varv. Ibland så blir ju avmaskningen synlig och då kan den bli felvänd, men då får man sticka ihop maskorna "baklänges" för att det ska bli snyggt.
  • Garderobshylla
    FrökenHoppsan skrev 2008-10-31 16:18:52 följande:
    Svar på #336Jag kanske låter helt blåst nu, men om man avmaskar de sista 5 maskorna på slutet av stickan så att säga, va gör du då med den sista maskan, som tråden e "fast i"? Avmaskar man alla maskor så lämnar ju tråden där, eller?Svårt att förklara hur jag menar..Förstod inte riktigt hur du menar att du gör??! Man e väl så "fast" i sitt eget sätt, som man alltid gör, så man fattar väl inte hur man annars skulle göra??!
    Ja,beror ju på hur det står i mönstret, men ibland ska man ju inte maska av utan man ska sticka ihop maskorna, då tar man ju inte av tråden. Men om man ska just maska av, då gör jag som du, att jag gör det i början på varvet.

Ibland tycker jag att mönstret inte passar mitt sticksätt, så ibland stickar jag flera maskor tills istället för att maska av, det blir som en rundning istället för "hack" där man gör minskningar(om du förstår vad jag menar) och jag tycker inte det blir fint...
  • Garderobshylla

Såg på nyhetsmorgon just att det är symässa i Kista, är det någon som bor därikring och ska dit?
    Bor ju alldeles för långt för att fara, men så sugen jag blev! Hur får man såna mässor att anordnas här?

• Garderobshylla
    Svar på #350
    Men hur hittar man sånt? Jag hade gärna gåt med i nå liknande, men allt jag hittar är abf, och det tycker jag är väldigt dyrt...
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p