Inlägg från: v i r r a |Visa alla inlägg
  • v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

vad är det för garn?

YourSoFine86 skrev 2008-09-24 12:47:25 följande:
    Någon som kan tipsa om ett bra och enkelt mönster på en mössa? Är nämligen snart klar med tubsockorna och har mycket garn kvar så jag tänkte kanske sticka eller virka en mössa i samma färg!
  • v i r r a

Nu ÄR jag klar med min polo! Är supernöjd Den är varm och gosig i min favvofärg! Nu ska jag börja nästa projekt... vad det nu kan bli?? Hmm... ska klura lite. En del av tjusningen med detta stickande är, tycker jag, att klura på man ska ge sig på för något!

• v i r r a

att klura på man ska ge sig på för något! = klura på VAD man ska ge sig på...

• v i r r a

Guldlock! Häärligt Fast jag fattade inte ett dyft av filmen

Inte fattar jag ett dyft av detta heller! Någon som kan tänka sig att översätta??

Sticka rätst samtidigt som det ökas 1 m i höger sida och minskas 1 m i vänster sida
    så här:
    varv 1 (= rätsidan): 2 rm, 1 omslag (= 1 ökning), sticka tills det återstår 4 m och sticka 2 rm tills, 2 rm.

Vad betyder "sticka tills det återstår 4 m och sticka 2 rm tills, 2 rm." Tills vaddå?? Står likadant i ett annat mönster på en liknande mössa (babyhätta/hjälmmössa) men med annat garn. Tycker det ser ut som att något fattas?

• v i r r a

tackar ni som hjälpte mig med att tolka mönstret! Nu har jag stickat klart det stycke som ska sys ihop till hätta. Återstår att sticka snoddar + sy ihop Återkommer med bild på den riktigt gammeldags bebishättan.

Måste också säga att det är skitkul att få lite tips på virkning också! Det är något som jag aldrig ägnat mig åt men tankarna börjar gro...

• v i r r a

Har du någon bild på sockarna? Är sugen på att göra små strumpor nu när mössan snart är klar...

YourSoFine86 skrev 2008-09-29 22:03:35 följande:
    Nu är jag klar med tubsockorna och är lite trött på att sticka. Har ägnat kvällen åt att lära mig virka mormorsrutor enligt den filmen som någon länkade till. Lite klurigt i början men när jag väl kom igång var det ganska lätt.Kan någon rekomendera ett bra garn att virka bebisfilt i? Nån som beställer garn på internet? Vart i sådanna fall?
  • v i r r a

Spännande!

YourSoFine86 skrev 2008-09-30 12:34:51 följande:
    Jag ska lägga in en bild på sockarna under dagen!
  • v i r r a

Här är en dålig bild på min nyligen färdigställda lilla mössa... ser rätt trist ut på bild måste jag säga

http://www.familjeliv.se/hem/virra/galleri.php?cur_album=Standard#

• v i r r a

Oh! Söta! Sådana där har jag funderat på att sticka härnäst... hmm...

YourSoFine86 skrev 2008-09-30 21:20:45 följande:
    Nu finns en bild på tubsockorna i mitt galleri. Kan verkligen rekomendera dem om man vill komma igång och sticka, lite lagom klurigt. Dessutom går det väldans fort!Nu har jag fastnat i att virka mormorsrutor, hela dagen har gått åt till det. Tänkte göra en filt och fodra den så att den går att använda redan när bebben kommer i februari.
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p