Tips till er med analsprickor..
Jag har sedan förlossningen för 4 månader sedan lidit av smärtsamma, blödande analsprickor som jag inte blivit av med..
Jag har provat allt. Xyloproct, Sheriproct, Xylocain och en gång även laxermedel när jag var desperat.
Ingenting av det har dock funkat, men nu känner jag tack vare en ny rutin att jag nog är på väg att komma till bukt med problemet och vill gärna dela med mig av det..
Det handlar ju alltså om att få avföringen mjuk utan att ha diarré (då kommer ju liksom avföringen för snabbt och det spricker upp ännu värre, vilket jag smärtsamt fick erfara när jag testade laxermedel)
Följ alltså följande tips, det kommer inte att funka på en dag, men med lite tålamod så blir det faktiskt bättre.
1. Köp ljusa psylliumfrön och drick två teskedar per dag i ett glas vatten. Det tar oftast några dagar innan de börjar verka.
2. Det är superviktigt att även dricka mycket vatten i samband med fröna. Så ha en 1,5 litersflaska framme fylld med vatten som du ser till att dricka upp varje dag. Ta även ett glas vatten med kaffet varje gång ni fikar och drick gärna vatten före du äter och till maten.
3. Ät gärna ett par katrinplommon om dagen för att hjälpa till lite extra.
4. Köp eller sno er babys inotyol-kräm och smörj in analöppningen 2-3 gånger dagligen för att hålla det mjukt, och stryk gärna på ett tjock lager innan du går på toaletten, för att skydda sprickorna från att öppna sig.
5. Håll dig aldrig utan försök gå på toa varje dag. Annars ligger avföringen och blir hård om den blir kvar i kroppen för länge. Se alltså till att dagligen ha en stund för dig själv, gärna efter frukost där du sitter och slappnar av på toan.
Efter nån vecka bör det kännas lite bättre för att slutligen läkas helt.
Lycka till!