• Anonym

Tips till er med analsprickor..

Jag har sedan förlossningen för 4 månader sedan lidit av smärtsamma, blödande analsprickor som jag inte blivit av med..

Jag har provat allt. Xyloproct, Sheriproct, Xylocain och en gång även laxermedel när jag var desperat.

Ingenting av det har dock funkat, men nu känner jag tack vare en ny rutin att jag nog är på väg att komma till bukt med problemet och vill gärna dela med mig av det..

Det handlar ju alltså om att få avföringen mjuk utan att ha diarré (då kommer ju liksom avföringen för snabbt och det spricker upp ännu värre, vilket jag smärtsamt fick erfara när jag testade laxermedel)

Följ alltså följande tips, det kommer inte att funka på en dag, men med lite tålamod så blir det faktiskt bättre.

1. Köp ljusa psylliumfrön och drick två teskedar per dag i ett glas vatten. Det tar oftast några dagar innan de börjar verka.

2. Det är superviktigt att även dricka mycket vatten i samband med fröna. Så ha en 1,5 litersflaska framme fylld med vatten som du ser till att dricka upp varje dag. Ta även ett glas vatten med kaffet varje gång ni fikar och drick gärna vatten före du äter och till maten.

3. Ät gärna ett par katrinplommon om dagen för att hjälpa till lite extra.

4. Köp eller sno er babys inotyol-kräm och smörj in analöppningen 2-3 gånger dagligen för att hålla det mjukt, och stryk gärna på ett tjock lager innan du går på toaletten, för att skydda sprickorna från att öppna sig.

5. Håll dig aldrig utan försök gå på toa varje dag. Annars ligger avföringen och blir hård om den blir kvar i kroppen för länge. Se alltså till att dagligen ha en stund för dig själv, gärna efter frukost där du sitter och slappnar av på toan.

Efter nån vecka bör det kännas lite bättre för att slutligen läkas helt.

Lycka till!

• Svar på tråden Tips till er med analsprickor..
  • Anonym

Blödde du vid nr 2 oxå då eller?

• Anonym (mamma)

Vilka bra tips, tack :)

• Anonym

Yes, blödde och dog nästan av smärta.. Nu är jag nästan helt bra, men jag fortsätter med fröna och massor av vatten iallafall, det är ju ändå bra för magen och kroppen, och ingen ide att riskera att det ska spricka upp igen..

• Anonym
    Anonym skrev 2008-10-02 20:24:59 följande:
    Yes, blödde och dog nästan av smärta.. Nu är jag nästan helt bra, men jag fortsätter med fröna och massor av vatten iallafall, det är ju ändå bra för magen och kroppen, och ingen ide att riskera att det ska spricka upp igen..
    Oki, ja det e ett skit när man blöder!
    va du till läkaren med dina besvär då så att han konstaterade att blödningarna "bara" kom från sprickorna och inte tarmen?

Jag dricker Movicol varje dag för att hålla magen i form.
  • Anonym

Ja, han sa att blödningen kom därifrån, och det har slutat blöda i och med att jag blivit bättre.

• alleja

Jag har haft EXACT samma problem och hittat lösningen! loggar in på detta forum enbart för att hjälpa andra, jag vet själv att jag hade svårt att hitta info på svenska...jag hade problem i två år sammanlagt, prövade ALLT. Sen googlade jag på engelska, heal fissures...och hittade denna sida...

www.amoils.com/anal-fissures.html

beställde och de LÄKTE!!! följ instruktionerna, de har även pengarna tillbaka garanti...och köp den stora flaska utifall...

är så lycklig över att jag hittat detta och hoppas alla andra ska upptäcka de här ojlorna också!

VARMT LYCKA TILL
  • Anonym (orolig)

Kändes det som knivar när ni gjorde nummer 2 `?

• Anonym (plågad)

VARNAR alla känsliga och äckelmagade!!!:*)

Har haft förstoppning, hemorojder och analsprickor ett antal ggr...efter sista barnet.

Plågsamt och värdelöst är det!

Men idag kom jag på hur jag kunde lindra smärtan som uppkommer när man tömmer tarmen...

Två värktabletter...låt verka ca30-40 min...smörj baken med ex. matolja...för in microlax...smörj med xylocain...

Under väntetiden fyll ett knappt halvfullt badkar med riktigt varmt vatten...

Så när det är dags...hoppa i karet och dra igång duschen...och sedan duscha dig ren!

Kanske låter superäckligt...men när det gör skitont och om lindring finnes...GÖRT!

• Anonym
    Jag har haft svåra kroniska analfissurer i 9 år så jag vet hur det är! MEN! Det finns en lösning som min läkare och jag efter många diskussioner kommit fram till är orsak och lösning. 

Min kropp tål INTE syntetiskt progesteron som finns i ALLA preventivmedel (utom t ex kopparspiral, kondom o pessar). Har opererats, fått massor av botoxinjektioner. Inget har hjälpt!!!! För ett en ca tre år sedan var jag däremot  problemfri under ett år sedan återkom problemen. Min läkare undrade vad som då hade hänt men jag kunde inte komma på det.

Ett år senare ramlade myntet ner! Mina problem började efter jag fött min första son, efter 6 veckor när jag satte in min hormonspiral!!!! (9 år sen. )De perioder jag varit gravid har jag varit helt problemfri. Efter mina graviditeter har jag alltid återgått till p-piller el liknande o problemen har återkommit - som ett brev på posten. Jag har haft sådana enorma problem, smärta!!!. 

Sedan kopplade jag ihop ett och ett! För några år sedan steriliserade sig min man och jag slapp preventivmedel. Mina analfissurer försvann direkt. För något år sedan skiljde vi oss och jag började m p-piller igen. Problemen kom tillbaka med kraft efter ca 1-2 veckor igen! Testade att sluta m pillerna efter några månader, läkte snabbt o blev bra igen. Testade sedan p-ring, samma sak. Besvären återkom direkt. 

Nu har min läkare och jag efter 9 år konstaterat att hormonerna (progesteronet) har en hemsk biverkning på mig. Nu är jag hormonfri o HELT utan några fissurer. Önskar bara att jag kommit på det tidigare, led i 9 år!!!! Snälla, pröva detta. Inget syntetiskt progesteron. Läser du på om dess biverkningar finns muskelkramper och försvagad bindväv med!!! Aldrig mer! Tänk om jag vetat detta fr början!

Nu mår jag bra, har inte minsta lilla problem. Äter fortfarande 1 tablett 500 mg magnsium om dagen för att hålla avföringen något mjuk men alltså - HERREGUD!!!! Om jag bara vetat detta från början!
Svar på tråden Tips till er med analsprickor..