Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

Det här har jag ätit idag (LCHF)

Min 5:e dag!

Frukost: -
    Lunch: Omelett med paprika och purjolök. Fetaost och en sallad till det.
    Middag: OE Polarbröd med falukorv och ägg samt en ostskiva (och ketchup... Förvånad, för det måste jag ha!)

Ikväll tänkte jag testa en Läckökorv med lite brie på.

• Smurfan 81

Frukost: Fiberhusk-bröd med smör, ägg och kaviar
    Lunch: 2 äggmuffins med bacon samt fetaost
    Mellanmål: BabyBel
    Innan-maten-snacks: 1 parmesaost"kex"
    Middag: Räkpaj med fetaost (gjord på LCHF-pajskal), guccamole

Ikväll hade vi planerat att äta tomat & mozzarella med olivolja och balsamvinäger framför TV'n!

• Smurfan 81
    bzzzz skrev 2008-10-05 08:25:54 följande:
    hur gör ni för att äta muffins, jag åt nu till morgon men jag höll på att spy. kalla ägg och fett i sidfläsket jätteäckligt.
    Jag värmer de lite i mikron och sen har jag några ostskivor eller lite fetaost till.

Snart är min första sats slut då tänkte jag göra en sats med lite variationer, typ fetaost/oliver och mozzarella/tomater, och så någr amed bacon förstås. Kan vara kul med variation!
  • Smurfan 81

Kom på efter jag ätit lunch idag vad jag redan tidigare hade bestämt för middag och då orkade jag inte ändra mig, så därför ser det kanske lite tjatigt ut!

Frukost: OE Polarbröd med smör och prickig korv

Lunch: Varmorv med rättikssallad (rättika, rödlök, paprika, creme fraiche, majonäs)

Middag: Korvstroganoff och rättiksgratäng med haricots verts.

Ikväll tror jag det blir några nötter.

• Smurfan 81
    miss alm skrev 2008-10-07 14:11:44 följande:
    Jag tycker det ser jättebra ut!Smurfan81: Blir det gott med rättika istället för potatis i gratänger? Jag tänker att det inte kan bli lika "klistrigt" eftersom det inte innehåller stärkelse. Eller?
    Den gratänge jag gjorde blev jättegod! Men man kanske inte kan kalla det gratäng, mer gratinerad rättika! Men så var det ju bara smör och ost på. (och vitlök och kryddor, mums!) Nästa gång tänkte jag göra som när jag gör potatisgratäng: Koka räöttikan med grädde i 10-15 minuter, hälla i strimlad purjolök. Ner i en ugnsform, strö på ost och in i ugnen. Så får vi se hur det blir!

Gjorde ju rättikssallad till lunch, men jag lät den inte koka tillräckligt länge för den var ganska stark i smaken, men i gratängen när den hade fått både koka och vara i ugnen var den jättelen i smaken! Otrolig skillnad!
  • Smurfan 81

Ikväll blir det ostfyllda pannbiffar med currykryddad coleslaw och ugnsbakade morötter. Morötterna är väl inte optimalt LCHF, men maken älskar dem och jag tar väl nån eller två i alla fall!

Ni som gjort coleslaw, kokar ni vitkålen först? Är det det som är att slaka den? När jag har gjort råkostsalladen tycker jag inte vitkålen har samma mjuka konsistens som i ex. köpta pizzasallader.

• Smurfan 81

Kenzie
    Ok, ska testa zucchini nästa gång. Men om man kokar rättikan längre tror jag det blir jättegott! Jag kokade vitkålen lite till min coleslaw idag, blev jättebra!

Dagens matintag:
    Lunch: Rester från igår, korvstroganoff med rättiksgratäng och haricots verts
    Mellanmål: BabyBel
    Middag: Ostfyllda pannbiffar, ugnsbakade morötter, kokt broccoli, skysås & curry-coleslaw.
    Kvällssnack: Hade tänkt prova fläsksvålar. Det luktar väldigt illas ur påsen så vi får väl se vad de får för betyg...

Måste säga att jag ÄLSKAR den här dieten! Massa god mat hela tiden! Ska lägga upp mina recept med bilder i en blogg (på FL) hade jag tänkt, mycket för min egen skull men även för er andra om nån är intresserad.

• Smurfan 81

Lunch: Rester från igår; ostfyllda pannbiffar, ungsbakade morötter, broccoli, curry-coleslaw och sås. Lite extra riven ost slängde jag på innan jag stoppade byttan i micron!
    Middag: Tjock grillkorv (Lidl's) med blomkåls"mos", det blev typ blomkålssoppa! Bättre lycka nästa gång.

I kylen står Pannacotta som ska smakas ikväll!

Svar på tråden Det här har jag ätit idag (LCHF)