• mejram

Det här har jag ätit idag (LCHF)

Kan skriva i den här tråden nu!!

I dag, min andra LCHF-dag blev det:

frukost - tre kokta ägg med en klick bregott (det var nog ett g för mycket, mådde lite illa efteråt)

lunch - tre wienerkorvar (3% kolhydrater) och coleslaw

middag - gudomlig gräddig fisksoppa med aioli

kväll - rött te med en skvätt vispgrädde

Räknar inga mängder eller procent än, försöker bara att få in tänket och vanorna.

• mejram

100g stekt bacon, 2 stekta ägg

gårdagens fisksoppa med aioli

fläskkarré med täcke av philadephiaost, kryddig tomatsås och riven ost, gratinerat i ugn
    coleslaw och grönsallad till

en kopp rooibos

massor med vatten, är törstig som en gnu, men inte hungrig en endaste gång

• mejram

frukost - lax från gårdagens ugnsstekta sida, fetaost- och rödlöksröra och en klick majonnäs

lunch - samma lax fast värmd och lagd på en omelett på två ägg tillsammans med ugnsstekta squashstavar

middag - köttgryta på högrev (många feta köttbitar), en klick creme fraiche och vitkåls- och gurkstavar

fika - brieost, rooiboste

vatten till alla måltider och lite däremellan också

• mejram

sista laxen med squashstänger

120g bacon, två stekta ägg, en klyfta vitkål

ugnsstekt rimmad fläsklägg, senapscreme, surkål, ett par morotsstavar (ajaj)

rooibos, brie

• mejram

frukost - LCHF-ostkaka (rester från i går) med vispad grädde och sylt (ajajaj)

lunch - grillad chorizo, 97% kött över ppen eld i skogen. Remouladsås på den - bröd bara för att hålla med - gjorde som jag har lärt dottern att inte göra, tryckte fram korven ur brödet Generad

middag  kycklinggryta med ris (ajajaj, men bara en halv dl)

chokladmousse på grädde, äggula och 70%-ig choklad

Ingen lysande dag

• mejram

frukost - falu rågrut (blev ju bara så sugen när dottern skulle ha) med mycket bregott och salami, rooibos

lunch - pytt i panna med diverse kött- och korvrester stekta med hackad lök och blomkål. en klick majonnäs till.

middag - dillomelett med massor av min hemmagravade lax, mmmmmm, pizzasallad och ett par oliver, en klick majonnäs här också

kvällsfrossande framför tv:n: rooibos med grädde, brie

Raggmunk........kom inte och fresta sådär Räcka ut tungan. Måste nog testa Airams variant på riven stock från broccoli och blomkål

• mejram

Rooibos är rött te. Gjort på någon slags afrikanskt gräs, alltså inte tebuskens blad Det finns i en massa smaker. Friskt och gott, blir aldrig beskt och smakar bra kallt också. Bra alternativ till saft och juice på sommaren om man vill.

• mejram

frukost: lite pytt i panna från i går

lunch: kyckling med grönsaker på kinakrog, var nog inte så bra, säkert maizena och glutamat i, och socker på salladen

middag: fläskkotlett med gräddkokta champinjoner, mozzarellasallad

kvällsfika: grönt te, ostrullar (utan smör)

• mejram

frukost - 2 kokta ägg med en klick bregott på

lunch - köttfärsbiffar med mozzarellasallad från i går

middag - leverköttbullar med blomkål och turkisk yoghurtsås

mycket färs i dag...

• mejram

frukost - 2 kokta ägg, 1 burk makrill i tomatsås (med mesta såsen borthälld), en klick majonnäs

lunch - fläskkotlett med champinjonsås, tomater från balkongen- de sjunger på sista versen nu

middag - mandelpanerad pangasiusfilé med grönsaksspaghetti(squash, purjo och sparris) och  majonnässås med curry

blir väl något gott framför tv:n nu också....

• mejram

i går
    frukost - äggröra på två ägg och ett par msk vispgrädde
    lunch - 3 wienerkorvar, en klick CF och coleslaw
    middag - gulashsoppa med en stor klick CF i
    kvällsfrosseri - en bit brie och ett par ostrullar med smör

i dag
    frukost - samma som i går, men 2 skinkskivor till
    lunch - samma soppa som i går kväll
    middag - ska bli biff med haricots verts och beasås
    kvällsfrosseri - blir det säkert också, står en stor påse godis vid dörren, hoppas att det kommer många halloweenbarn, annars blir den livsfarlig...

• mejram

i går:
    frukost: 2 kokta ägg med majonnäs

lunch: stekta snabburgare (alldeles för mycket kolisar) med kryddsmör och vitkålsklyftor

middag: souvlaki på karré och grönsaker, tsatsiki och kryddsmör

kvällsfrosseri: en bit brie

i dag:
    frukost: äggröra och en skiva luftorkad skinka

lunch: stekt fläsk med löksås och salladsbuffé på lunchrestaurang, säkert mjöl i såsen, men ååååååå så gott det var

middag: ska bli biffar på currykryddad sej med sesampanering, smörfräst broccoli och blomkål till

kan nog inte hålla mig ifrån osten i kväll heller

• mejram

äggröra på två ägg och lite grädde, stekt i smör

fiskbiffar med majonnäs- och yoghurtsås, några fefferoni

smörstekt (aldrig har jag väl använt fett i pannan innan ) isterband med gräddstuvad vikål, stekflott ringlat över

mätt...

• mejram
    Sqti skrev 2008-11-05 21:19:35 följande:
    dagen började bra men urartade mot slutet frukost: äggröra med baconlunch: panerad fisk (minns inte vilken sort)mellis: ost och lite vindruvorfika: kaffe med kex En undran: hur ställer ni er till creme fraiche? Jag brukar äta det till äggröran.
    Jag skulle vilja säga att det spårade ur redan vid lunchen. Eller var det bra panering? Vindruvor - kunde lika gärna varit några sockerbitar.

Men som jag brukar säga här hemma - det är ju ändå en enorm skillnad mot tidigare då man åt en massa pasta, sen fyra-fem clementiner, sen skorpa med marmelad allt detta bara på kvällen.
  • mejram

frukost - 2 kokta ägg med smör (kalla ägg och lite hårt smör - ingen höjdare)

lunch - 2 skivor lufttorkad skinka, ett gäng fläsksvålar (inte hungrig efter den sena och läbbiga frukosten)

middag - köttgryta på ekologisk högrev, en klick CF, ostgratinerade Squash"crostinis"

kvällsfrosseri - några skivor grevé

• mejram

frukost - äggröra

lunch - köttgryta med en klick CF

mellis - brie

middag - åker iväg till svärmor över helgen, så det kan bli precis hur eländigt som helst

• mejram

frukost: turkisk yoghurt med keso och grädde, linfrön över

lunch: omelett med några skivor falukorv och några skivor bacon, pizzasallad

middag: skånska revben med brunkål och gräddkokta vitlöksmorötter, osötat äppelmos

kväll: brie

• mejram

frukost: äggröra med linfrön (åt alldeles för mycket, blev illamående)
    lunch: rester - skånska revben med brunkål och osötat äppelmos
    mellis: 2 ostskivor med bregott
    middag: älgkött med gräddsås, kokt blomkål och broccoli och airams rårakor
    kvällsfrosseri: skinkskiva runt en bit brie, te

• mejram

frukost - kokta ägg med en gammal CF-sås som stod i kylen
    lunch - laxsoppa
    middag - varmkorv med squash"potatis"sallad och grösallad på spenat, en klick ajvar

• mejram

äggröra med knaperstekt bacon

kycklingfilé i kryddig sås med grönsallad och en klick räksallad som fanns kvar

hemkörda köttbullar med blomkåls- och broccolimos, spenatsallad

Svar på tråden Det här har jag ätit idag (LCHF)