• Kenzie

Det här har jag ätit idag (LCHF)

Svar på #157
    Oj det där såg ut att vara alldeles för lite och alldeles för smal mat. Mer fett och skippa tonfisk i olja, ta tonfisk i vatten och fetta upp den själv istället så får du nyttiga fetter.
    Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Svar på #159
    Nej oljan i tonfisken är värdelös och gör mer skada än nytta.
    Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Smurfan 81: Jag använder smörstekt zucchini i min "potatissallad". Det blir otroligt gott. Om du vill slaka vitkålen så lägger du fint strimlad vitkål i ett durkslag och slår över kokande vatten. Fast jag brukar inte göra det när jag gör coleslaw.

Ang rättika så se till att ni inte köper en som är stor. Sist jag gjorde rättiksgratäng var rättikan alldeles träig trots att jag kokat den länge och därefter haft den i ugnen. Inte gott med pinnar i munnen.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Bags skrev 2008-10-13 21:01:11 följande:
    Frukost. ost och skinkrullar. en kopp grönt te.Lunch. omelett med bacon och lök.middag linssoppa med cremefraich. + oststavar.mellis några valnötterhommus med gurkstavar
    Linser och hommous är väl inte särskilt bra om du äter lchf?
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • Kenzie
    AnnAoTommY skrev 2008-10-19 22:33:39 följande:
    Frukost- Gröt (1 dl fiberhavregryn), 1 äggLunch- 1/8 dels tacopajMiddag- Kycklinggryta med broccoli, blomkål, morötter och 1,5 dl kokt ris.Kvällsmat- 3 bitar raggmunk med 2 msk jordgubbs sylt
    Oj du äter inte enligt lchf va?
  • Kenzie
    Sqti skrev 2008-10-30 19:28:37 följande:
    frukost: äggröra med baconlunch: ett par skivor baconmiddag: stekt fisk och vatten.däremellan har det slunkit förbi ett par vindruvor, kaffe med mjölk, samt 2 gumminallebjörnar.
    Oj du äter alldeles för lite. Ett par skivor bacon till lunch och stekt fisk till middag? Du behöver mer fett och framför allt mer mat.
  • Kenzie
    LoveMyFamily skrev 2008-11-18 10:27:06 följande:
    Hej!Ni kan väl inte mena att ni blir mätt på 2-3 ostskivor till frukost?Jag är bara nyfiken.
    Fast överlag så såg den matdagen helt okej ut. Somliga är ju inte hungriga på morgonen utan tar igen det lite senare, Olimpia kanske åt en tidig lunch? Och eftersom hon åt en rejäl bit brie kvällen innan så kan jag förstå att mättnaden kanske håller i sig.

Jag äter oftast bara ett kokt ägg med smör på till frukost och äter sedan en tidig och rejäl lunch. Man måste inte tvinga i sig massor av mat på bestämda tider utan man ska äta när kroppen behöver det.
  • Kenzie
    mickans skrev 2008-11-25 13:56:07 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-11-25 13:30:02 följande: Oki, då ska jag prova det...och Inte koka för länge
    Jag lägger strimlorna i ett durkslag och häller kokande vatten över. Då blir dom perfekta.
  • Kenzie

Frukost: Turkisk yoghurt med hallon och linfrön. Några finn crisp med boursinost.
    Lunch: Omelett med kantareller och västerbottensost
    Mellis: En apelsin
    Middag: Färsk varmrökt lax med romsås och färsk sparris. *mums*

(Och så inga nej-till-frukt utrop nu då jag inte äter strikt som gravid )

• Kenzie

Frukost: Äggröra med lite grädde och färskost.
    Lunch: Rester från igår. Varmrökt lax med romsås. Ett knäckebröd med mycket smör.
    Mellis: Varm choklad gjord på grädde, smält mörk choklad och lite mjölk.
    Middag: Zucchinipasta med en sås gjord på lövbiff, grädde, gorgonzola, lök, vitlök. Sallad på ruccola, pinjenötter och parmesan.

• Kenzie

Haha men varför kolla alla på DH idag??? Det var ju igår

• Kenzie
    miss alm skrev 2008-11 08:19:14 följande:
    Jag tycker också att detta är den bästa dieten som finns och allt sånt, men det är verkligen ingen billig mat i längden! Känns lite i plånboken när man är student och resten av vännerna klarar sig på havregrynsgröt de sista dagarna innan CSN kommer...
    Fast man äter iof inget skräp som kostar massor. Vi spontanhandlar aldrig längre och bara där sparar vi rätt mycket pengar. För oss har den här kosten inte blivit särskilt mycket dyrare och då äter vi ändå mycket ekologiskt.

Sen är det ju faktiskt värt att lägga pengar på bra mat.
  • Kenzie
    smeo skrev 2008-11-29 09:05:10 följande:
    Undrar bara vad som e ekologisktJag köper ekologiskt så mycket det går till familjen(även kaffe)men det e ju kolhydrater som potatis,morot,havregryn o fruktja menar ekologiskt kött ,ost o smör e ju inte så lätt att få tag på
    Här går det jättebra att få tag i ekologisk mat. På vår lilla affär finns det mängder
    av ekologiskt kött, grädde, ost och grönsaker. Nästan alla grönsaker som finns erbjuds även som ekologiskt alternativ. Det finns ju rätt mycket grönsaker utöver rotfrukter
Svar på tråden Det här har jag ätit idag (LCHF)