• Anonym (Ullisen)

Bor 3 pers i en etta, byta till 2-a eller vänta?

Jag +sambo + son på 1.5 år bor i en etta på 40 kvm. Den är bra planerad med riktigt kök, stor hall som används till datarum samt ett ganska stort rum där vi sover /vardagsrum.

Men känner att vi snart behöver större. Då är frågan om vi ska flytta till en 2-a eller vänta på en 3-a? Vi kan få en 2-a nu genom intrena byteskön men då nollställs ködagarna och då får vi vänta i minst 5 år på en 3-a. eller så bor vi kvar i ettan och kan få en 3-a om ca 2 år.

Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Bor 3 pers i en etta, byta till 2-a eller vänta?
  • Tildus

Jag hade bott kvar, o sparat pengar under tiden.

• Tant J

Vänta tills ni får en trea. Om två år är sonens kläder och skor större och ni behöver mer utrymme. Jag skulle absolut ha is i magen och avvakta.

(Vi bor två vuxna, en 18-åring, en 14-åring ,en fem-åring och en tre-åring i en fyra och det är hemskt!)

• Nymne

Jag skulle helt klart vänta på en 3:a! Vi bor i en 2:a (barn i samma ålder) och känner nu att det absolut är dags för en 3:a!

• Anonym (Ullisen)

jo det känns som det bästa. Egentligen lider varken jag sambon eller sonen av den lilla ytan utan tycker det är mest jobbigt med alla som frågar hela tiden när vi ska flytta.

• Suskiv

Vänta, ni kommer snart behöva byta till större ändå. För om ni måste vänta fem år på en trea då är han 6½ innan ni kan flytta. Bättre om ni kan flytta snart.

• Nymne

men Suskiv...de behöver ju bara vänta 5 år OM de flyttar snart. Om de inte flyttar får de ju en trea om ca 2 år.

• Anonym (Anne)

Jag hade lätt tagit tvåan, och sedan bytt den mot en trea. Jag tror att det beror lite på vilken stad man bor - här i Sthlm är det nästan omöjligt att få större och jag hade tagit chansen!

• Curlingmorsan

Vänta på 3:an. Passa på att spara pengar så kanske ni kan köpa er en bostadsrätt istället. Och om ni ev vill ha fler barn så kanske ni behöver en 4:a istället?

• Ejin

men hallå va e de för konstigt bostads bolgag... att ni måste vänta i fem år... aldrig hört talas om o ja har stått i flera olika... finns de inget annat sätt... ställa er i kö hoss nån annan eller försöka hyra privat... då kan ni ju ta tvåan nu o sen hoppas på o få en trea snarast...

• Suskiv
    Nymne skrev 2008-09-06 22:32:56 följande:
    men Suskiv...de behöver ju bara vänta 5 år OM de flyttar snart. Om de inte flyttar får de ju en trea om ca 2 år.
    Precis det jag menar, det är bättre att de bor kvar i sin etta så de snart kan flytta till en trea. Var nog lite otydig.
Svar på tråden Bor 3 pers i en etta, byta till 2-a eller vänta?