mammas små skrev 2008-09-07 11:49:35 följande:
Jag helammar
lilltjejen.Om det inte är vattkoppor och det kan vara nån annan barnsjukdom som visar sig som röda prickar.. Hur farligt och hur stor immunförsvar har dom små nyfödda egentligen??
Generellt så är det så att vattkoppor yttrar sig mer lindrogt desto yngre barnet är (naturligtvis finns det undantag). Dock ska man undvika att nyfödda bebisar blir smittade (men ibland händer ju såklart det). Jag fick vattkoppor nästan som nyfödd, och klarade det jättebra. Däremot smittade jag min far som höll på att stryka med...
Bebisar upp till ca halvåret som ammas har bra immunförsvar, sen när man äter mer vanlig mat och ammas mindre är det dags för kroppen att börja det nödvändiga jobbet att bygga upp ett eget immunförsvar. bebisar är betydligt starkare än vad man tror, även för tidigt födda bebisar klarar jobbiga infektioner som tex Rs bättre än vad man kan tro.
Det är ju fullständigt omöjligt att gissa vad din dotters pricar är, kan vara allt ifrån vanliga plitor till vattkoppor som du säger. Fortsätt du och ring på sjukvårdsupplysningen. Men eftersom det gäller ett så litet barn så hade jag nog ringt barnakuten alt nåt av de nr man får i många landsting från bvc dit man kan ringa kvällar och helger.