• Elaizans mamma

4månaders tappar håret???

Hjälp, har en liten kille på 4 månader som hade jättemycket hår när han föddes.
    Men nu har han börjat tappa det. Märkte igår när jag tar tag i en liten slinga hår och drar så följer nästan allt håret med???

Är detta normalt?

Så va de inte med dottern, men hon hade iofs nästan inget hår.

• Svar på tråden 4månaders tappar håret???
  • Analoga
    Elaizans mamma skrev 2008-09-07 11:51:51 följande:
    Hjälp, har en liten kille på 4 månader som hade jättemycket hår när han föddes.Men nu har han börjat tappa det. Märkte igår när jag tar tag i en liten slinga hår och drar så följer nästan allt håret med???Är detta normalt?Så va de inte med dottern, men hon hade iofs nästan inget hår.
    Är det i bakhuvudet eller? Min dotter fick en kal fläck i bakhuvudet när hon var bebis, men det var för att hon legat för mycket på rygg - det är helt normalt att deras hår nöts bort då, men det kommer igen.
  • Harmonisk68

Fullt normalt! Det är det fjuniga bebishåret som släpper och sedan växer lite grövre hår ut. Under en övergångsperiod kan barnet har ganska lite hår kvar. Min son hade massor av hår när han föddes, tappade det mest och nu när han är 7,5 mån så börjar det växa ut ordentligt med hår igen.

• Åsa med 3
    Harmonisk68 skrev 2008-09-07 12:00:08 följande:
    Fullt normalt! Det är det fjuniga bebishåret som släpper och sedan växer lite grövre hår ut. Under en övergångsperiod kan barnet har ganska lite hår kvar. Min son hade massor av hår när han föddes, tappade det mest och nu när han är 7,5 mån så börjar det växa ut ordentligt med hår igen.
    Åh, förlåt att jag lånar tråden liten snabbis... När tappade din son håret? Gör alla bebisar det? Jag är lite av en hårfetichist och älskar min sons kalufs, att pussa på, klappa & ha mot kinden. Han är snart 5 månader & har ännu inte tappat ngt, men jag undrar ju såklart om det finns en risk att det börjar snart...

TS till din fråga... Just pga att min son har så mkt hår har jag fått höra ganska mycket om att tappa håret & vad jag har förstått så är det ganska vanligt, många jag träffar frågar om han har börjat tappa håret än... däremot vet jag som sagt inte (om man tänker på min fråga lite längre upp) om alla bebisar gör det.
    Mamma till Mathilda 11år, Anton 6 år & Johannes född 080417
  • kama

Min son tappade också nästan allt hår runt 4-6 månader. Han var mörk och hade jättemycket hår när han föddes. Först när han var 1 år var det tillbaka och tjockt igen. Nu är han dock inte mörk längre utan ljus, men jag tror att han blir mörk i alla fall då jag är råttfärgad/brun och pappan nästan mörkbrun.

• Analoga
    Åsa med 3 skrev 2008-09-07 12:04:56 följande:
    Åh, förlåt att jag lånar tråden liten snabbis... När tappade din son håret? Gör alla bebisar det? Jag är lite av en hårfetichist och älskar min sons kalufs, att pussa på, klappa & ha mot kinden. Han är snart 5 månader & har ännu inte tappat ngt, men jag undrar ju såklart om det finns en risk att det börjar snart...TS till din fråga... Just pga att min son har så mkt hår har jag fått höra ganska mycket om att tappa håret & vad jag har förstått så är det ganska vanligt, många jag träffar frågar om han har börjat tappa håret än... däremot vet jag som sagt inte (om man tänker på min fråga lite längre upp) om alla bebisar gör det.
    Den största anledningen att de "tappar håret" är att det nöts bort om det ligger för mkt på tex rygg. har inte hört talas om att de tappar håret annars Fundersam

Försök låta ditt barn ligga så mkt som möjligt på mage (även bra för huvudformen) så kanske ni kan undvika att så mkt hår nöts bort. Men jag tycker det var ganska sött med min dotters kalfläck därbak när hon var bebis
  • jordgubbe0812

Hej. Min tjej tappade håret när hon var kring månaden. Nu vid 4 månaders ålder har det nya börjat växa ut.
    Med tankte på Analogas teori om att man tappar där det nöts så hade vi nog henne hängande lite väl mycket i fötterna. :)
    Hon tappade framförallt på gässan och såg ut som en gammal flitis.

• Analoga
    jordgubbe0812 skrev 2008-09-07 13:43:53 följande:
    Hej. Min tjej tappade håret när hon var kring månaden. Nu vid 4 månaders ålder har det nya börjat växa ut. Med tankte på Analogas teori om att man tappar där det nöts så hade vi nog henne hängande lite väl mycket i fötterna. :)Hon tappade framförallt på gässan och såg ut som en gammal flitis.
    Teori? Nej det är fakta.
  • habibty81

Min snuttahar tappat mycket hår. Ser det på kuddden. Hon hade massa hår när hon föddes och nu är det mycket glesare. Överallt.
    Men jag ser att det börjar växa nytt hår. Hon blir 6 månader om en vecka.

Svar på tråden 4månaders tappar håret???