• Little J

Engelska Familjer i Sverige

Hejsan,
    vi hade en tråd för länge sedan...så nu försöker vi igen.

Ni som lever tillsammans med "engelsmän/kvinnor" här är den ultimata tråden...allt från var man kan få tag i marmite gravy till tips om engelskspråkiga aktiviteter.

Med andra ord...allt mellan himmel och jord

• Svar på tråden Engelska Familjer i Sverige
  • Little J

Vi bor i Stockholm, har en dotter som är 2 år gammal. Maken kommer från UK.

• Geggamoja

Hej igen! länge sen, tappade bort er när förra tråden gick ut.

Jag bor i Sthlm, min man är från England, UK - vi har två barn 3, och 2 år.

• Geggamoja

oj, inget stort gehör än för den här tråden little j

Vi åker till England i november, sist jag var där var sommaren 2004, så det var ju ett tag sen. Vi kommer att bo utanför London hos min mans släktingar. Ska bli roligt! Första gången barnen får åka dit också.

• Little J

mmm, jag vet geggamoja

Get blev liksom ett litet försök, la tråden under orter istället för utlandsföräldrar där den brukade finnas förut.

Kul att ni åker över, var utanför London ska ni vara?
    Vi har släkten strax söder om stan, närmare i Bromley.
    Vi åker över dit imorrn, ska på ett stort engelsk bröllop...fasiken vad engelsmännen är fixerade med o gifta sig pampigt. Inte för inte att filmen 4 bröllop och 1 begravning finns .
    Vi flyger som vanligt med RyanAir, även om dom ligger lite illa till geografiskt för oss (långt till flygplatserna i Sth) så är dom billigast och håller tiderna bäst av alla bolag vi åkt till London.

• Little J

LOL...lyckades klämma in en Get här också
    Ska ju stå "Det"....hihihihi...

• Geggamoja

Vi kommer att bo i exklusiva Dagenham Vi kommer också att flyga med ryanair för det var typ 3000:- billigare än något annat bolag.
    Ha så kul på bröllopet!

• Geggamoja

hjälper också till att puffa upp

föresten.. vi har redan börjat planera lite för julen.. vi kommer att fira i sthlm i år.. och mina föräldrar kommer hit. Vi ska både fira svenskt och engelskt.. Vi kommer att handla lite engelsk julmat/julgodis när vi är i London, sen blir det en tur till the english shop också. Jag längtar verkligen till julen, det är så mysigt med dekorationerna, ljusen och den goda maten.

Little j: firar ni i Sverige i år?

• Little J

Vi firar nog mest "svensk jul", fast mest vegetarisk sådan .
    I år har vi bestämt att åka över till London efter jul och nyårshelgen så satsar vi på att ha familjen här hemma över jul o nyår.

En engelsk jultradition som har tillförts i vår familj är christmas crackers, det är ju så härligt kul o töntigt på samma gång...när man sen sitter med dom där fula guldkronorna på huvudet .

Vi var förra helgen på stort bröllop i Londontrakten med "pompa o ståt", massa folk och sen en fest med bra coverband så vi kunde dansa hela kvällen. Lillan låg snällt hemma hos granny och sov så vi hade en riktig skön helkväll utan barn.

Ni har väl inte så långt till Skavsta...ni vet väl att det går flygbussar från Södertälje Syd? Just nu är alla andra flygbolag väldigt dyra pga av oljekrisen etc...så ryan är billigast. Vi kollade resorna efter nyår och dom andra flygbolagen hamnar på dubbla priset.

• Geggamoja

vi brukar också ha christmas crackers, kul med de små leksakerna man får
    Jag äter också bara vegetariskt till jul, men lagar kött till de övriga i familjen.

vad härligt med stort bröllop! och att det fungerade bra med barnvakten . Vi ska ha barnvakt när vi är i london och ska på konsert, min mans moster som bara träffat barnen en gång tidigare, vi får se hur det går. Förhoppningsvis sover de snällt då vi åker in till Astoria - vi är i alla fall förberedda på att åka tillbaka om det inte funkar.

Vi kör alltid bil till Skavsta och långtidsparkerar, numera bor vi också i sthlm, så vi är inte så nära längre till Skavsta, men vi väljer ändå ryan air..

Jhapp. så var är alla andra engelsk/svenska familjer?

• Little J

Har kollat i en av dom gamla Engelska tråden listorna och skrivit i någras gästböcker...man kan ju inte skriva hur många ggr som helst samma sak för då blir det spamvarning.

• Little J

Hur nära "stan" bor ni Geggamoja?
    Högalidskyrkan har varje fredag mellan 14-17 barngrupp för engelsk språkiga familjer. Vi funderar på att gå någon gång för att se om det är "nåt o ha".
    www.hogalidhedgehogs.com/

• Mrs

Hej hopp

Tack för att du bjöd in mig Little J !!!

Det är ju inte alltid lätt att hålla liv i trådar, men kan ju berätta lite om mig och de mina till att börja med :)

Gift med en irländare, men jag har "importerat" honom från UK, jag har bott i Sussex i 8 år och han i 14....
    Nu har vi bott i sverige i snart 3 år och trivs utmärkt.
    Dottern är 2år och 4 mån och även om hon pratar mest svenska så blir det lite engelska också och man märker framförallt att hon
    förstår. Jag kör stenhårt på att bara prata svenska med henne , men min man har blandat lite då han också försöker lära sig svenska, tror att det är därför det dröjer lite. Dessutom går hon på en svensk förskola ( men dock med en engelsk föreståndare :) Nu väntar vi barn nr 2 om 7 veckor...

Det var lite om oss, kan ju försöka haka på och skriva lite här i bland, alltid trevligt med andra i liknade situation.
    Och christmas crackers har jag infört som tradition i min släkt ända sedan jag flyttade till UK 1998, tycker de är så skoj !!!!

• LMH33

Tackar också för inbjudan

Kör väl en liten presentation jag med. Bor i Göteborg, lite utanför stan. Vi har flyttat sedan sist och flyttade medvetet till ett område nära The English School, även om vi inte är helt hundra på att vi väljer den om 4 år. Min man är från England, växte upp i Devon men bodde de sista 10 åren i London där jag också bodde en kort period. Annars har jag bott i Brighton och pluggat på Göteborgs Universitet på Sussex University i två terminer. Vi har en son på snart två år som pratar både svenska och engelska, mycket tack vare The International Preschool där han nu gått sedan sent förra hösten.

Jag föredrar gåtorna och skämten framför guldkronorna, men sån är jag.
    Sonen gillar presenterna bäst...

• LMH33

PS. Ska föresten tipsa min kusin som bor i VästerHaninge, gift med en amerikan, om Högalid Hedgehogs. Verkar skoj.

• LMH33

Man vet att sonen har en aussie som förskollärare när han kan kookaburra, men inte parrot

• Little J

Vi fick ett nej från enhetschefen på förskolan till att få hemspråk på förskolan, det finns inga pengar till det.
    Fast vi är flera engelsk talande familjer på hennes förskola.
    Tur nog att vi pratar mycket engelska hemma, hom pratar bägge språken (så mycket som en 2 åring nu kan).

Favoritsången här just nu är " Everybody wants to be a cat", ni vet den där från Aristocats.

Till Luciatåget på förskolan ska dom sjunga "We wish you a Merry Christmas".

• LMH33
    Svar på #17
    Tråkigt med hemspråket Little J. Förhoppninsvis blir det bättre i skolan. Och ni åker över ganska ofta eller hur? Vi ska fira jul i London i år. Ni?
  • Geggamoja

vi vill också ha hemspråk till våra killar.. verkar inte bättre än att man måste försöka hitta en engelsk förskola, eller en förskoleavdelning där de pratar både eng. och svenska, vet att det finns några st i sthlm, men man vill ju att den ska ligga hyfsat nära där man bor också.

Vi var föresten i London för två veckor sen, hade inte varit där med barnen förrut, så det var stort. Vi hade det jättebra! och kommer förmodligen åka dit snart igen. Passade på att handla med oss lite eng. julmat, stuffing, etc.

• Little J

Vad trevligt med London besöket geggamoja .
    Vi åker över 1/1...på nyårsdagen, flygbiljetterna är mäkta dyra och vi orkar inte åka Ryan (med tanke på avstånd + bagage restriktionerna 15 kg/person max) så det blir inget julfirande för vår del i UK detta år.

Det finns några förskolor i Sth som är engelsk språkiga, men jag tänker så här...viktigast är en bra pedagogik och engagerad personal, vår tjej får ju en hel del engelska hemma så vi känner ingen stress över avsaknad av hemspråk.

Men vi vill satsa på någon form av engelsk skola, finns också ett par här i stan, det känns iaf viktigt för då blir det hela mer inlärnings fokuserat, om ni förstår vad jag menar...

Kollar ni på Simon & Thomas inredningsprogram på "3an"( måndagar kl 20.00)? Vi verkligen gillar dom; Simon är så fånigt "you know I'm english" med en del svenska ord inbakat. Skrattar massor.

Svar på tråden Engelska Familjer i Sverige