• AlexG

Amning första veckorna

Den 28/8 fick jag en liten dotter på 3310 g 2 veckor för tidigt. Amningen funkade från start och min mjölkproduktion kom i gång riktigt tidigt. Allt började som en dröm!

Nu har vi varit hemma i en dryg vecka och jag blir mer förvirrad för varje dag som går. Hon har gått från en supernöjd liten tjej till en riktig kinkig en! Hon känns alltid så stressad och ivrig när hon vill till bröstet. Huvudet och händer far åt alla håll och hon kan börja klaga/gråta innan hon ens försökt suga ordentligt. Idag har hon velat suga mer eller mindre konstant sen kl 11 på morgonen!! Somnar lite kort emellan, max 30 min, och sen är det dags igen! Tar hennes pappa henne vaknar hon nästan med en gång och börjar smacka, suga på sina fingrar och till slut gråta. Så höll det på igår kväll också. Natten har inte heller varit mycket bättre. Vad är det som händer? Är det normalt? Hur brukar amningen vara så här i början? Som sagt, hon är bara 10 dagar gammal.

Jag blir ledsen och orolig för att något gör henne så här missnöjd... om det nu är missnöjd hon är...

• Svar på tråden Amning första veckorna
  • lijepa

det låter som att du har en hungrig och ivrig liten tjej! jag vet hur det är att amma ofta o mycket, det kan ta på krafterna men tror verkligen inte du behöver oroa dig!

• johannaringer

Hon kan vara enbart "tuttig", då kan man ju prova att ge napp om du inte orkar amma henne hela tiden. Annars är det heeeelt normalt att små bebisar vill ligga och mysa, snutta och äta mest hela tiden. Hon har ju varit i din kropp i nio månader, hon vill ju vara nära! Hon kanske är hungrig också, låt henne äta så mycket som hon vill. Bebisar kan aldrig äta för mycket bröstmjölk!

• Fantasiflower

Hej! Min son var precis likadan, nästan alltid lika ivrig när de var dags för bröstet. Gjorde precis som din lilla tjej gör! För att han inte skulle ligga vid bröstet hela tiden gjorde jag som så att han fick de ena bröstet först sen bytade jag blöja på honom o rappade honom däremellan, sen fick han andra bröstet. De tog några dagar sedan började han dra ut på mattiderna, blev ca 2-2 ½ emellan. Precis som han blev mättare. men dock lika ivrig när de var dags! Har du prövat med napp, hon har kanske stort sugbehov. Man får pröva sig fram helt enkelt.. kram

• AlexG

ja.. ni har säkert rätt.. det som kanske förvirrar mig är hur hon kan vända från dag till dag, från natt till natt... men hon kanske själv håller på o skapar sig nåt som liknar rutiner... eller så är det just sömnbristen o den mentala kraftlösheten som så mycket amning kan resultera i som gör att jag oroar mig i onödan... längtar efter att få lite mer rutin på våra vardagar! nu vågar jag mig knappt ut med henne för jag är rädd att hon efter en kvart ska vakna och söka bröst

• AlexG
    Fantasiflower skrev 2008-09-07 16:34:09 följande:
    Hej! Min son var precis likadan, nästan alltid lika ivrig när de var dags för bröstet. Gjorde precis som din lilla tjej gör! För att han inte skulle ligga vid bröstet hela tiden gjorde jag som så att han fick de ena bröstet först sen bytade jag blöja på honom o rappade honom däremellan, sen fick han andra bröstet. De tog några dagar sedan började han dra ut på mattiderna, blev ca 2-2 ½ emellan. Precis som han blev mättare. men dock lika ivrig när de var dags! Har du prövat med napp, hon har kanske stort sugbehov. Man får pröva sig fram helt enkelt.. kram
    Skönt att höra att det finns fler ivriga men normala bebisar! hur gammal är din son nu? hur länge dröjde det innan han kunde hålla sig mätt lite längre? min tjej äter sällan så länge i streck att jag behöver byta bröst.. oftast äter hon kanske 8-10 minuter, släpper bröstet och somnar.. sen efter en liten stund vaknar hon lika ivrig som om hon inte hade fått mat på hela dan och då får hon andra bröstet (om hon inte nobbar det högra som hon ibland gör ). ibland byter jag blöja på henne när hon har släppt det ena bröstet och då är det bara att ta fram det andra med en gång efter bytet. hon har hittills aldrig somnat utan bröst. men det kommer väl... napp har vi inte testat än. jag väntar med det tills jag känner att jag inte orkar mer kram tebax!
  • lillvilda

min son föddes den 26/8 och jag har samma visa här, äta, äta, äta. jag tror han försöker öka på mjölkproduktionen. Tror säkert det är helt normalt men frustrerande eftersom jag har en 16 mån son oxå som jag vill ägna lite tid åt.Pappa till barnen är ju hemma ännu men det är en stor omställning för storebror speciellt när mamma sitter i soffan å ammar heeela dagarna.

• En till gul

Jag känner igen det du beskriver precis och så har amningen under de första veckorna varit med båda mina barn. Bebisen roterar med huvudet och "pickar" efter bröstet och vill äta mest hela tiden. Men genom att amma så ofta som du gör ökar mjölkproduktionen och mattillfällena blir mer sällan och längre stunder istället. Det kan ta några veckor och det här beteendet kommer tillbaka vid 12 veckor, 5 månader etc när det är dags att öka mjölkmängden igen.
    Det är lite arbetsamt och man känner sig som en mjölkkossa, men det blir verkligen bättre sen.

• Tjohalia

Jag tycker det låter fullt normalt Mina har varit likadana, mycket nöjda första veckan och mindre nöjda senare... Har ni testat att ge napp? Annars kan det vara en idé, hon verkar ha stort sugbehov.

• AlexG

nu har det börjat igen - kvällsvägra högra bröstet? nån av er som har råkat ut för detsamma? på kvällarna är det bara det vänstra som gäller... hon är ett litet mysterium för mig, min lilla dotter

tack för alla era svar! börjar inse att det verkar normalt, men visst är det jobbigt det hade varit ok om hon bara ammade ofta, det som ja tycker är jobbigast är när hon börjar gråta vid bröstret trots att det är där hon verkar vilja vara

• Tesmes81
    TheRaspberryBoat skrev 2008-09-07 18:21:56 följande:
    nu har det börjat igen - kvällsvägra högra bröstet? nån av er som har råkat ut för detsamma? på kvällarna är det bara det vänstra som gäller... hon är ett litet mysterium för mig, min lilla dotter tack för alla era svar! börjar inse att det verkar normalt, men visst är det jobbigt det hade varit ok om hon bara ammade ofta, det som ja tycker är jobbigast är när hon börjar gråta vid bröstret trots att det är där hon verkar vilja vara
    Har läst nånstans att de små liven kan ha en "favvotutte" och då oftast vänster för att det är där som hjärtat sitter och att de känner sig trygga när de hör hjärtslagen.

Har själv en liten tös på snart 3 v. som vissa dagar vill suga och snutta i tid och otid (oftast bara 5 min åt gången, lika ivrig varje gång). Somnar till i 15 min eller att vi hinner byta blöja sen vill hon tillbaka. Andra dagar äter hon länge och sover sedan 3-4 tim.
    På kvällarna vill hon alltid äta och snutta lite extra men KAN då sova från 22-6:30 (!!!)
    Tror din lilla tjej håller på att ställa in sig. De har ju inga rutiner än och det de vill mest är att känna närhet och trygghet.
    Får hon riktigt tag om bröstet? Kanske därför hon blir ledsen och arg?
    Har du provat nappen än? Min lilla tycker den är hemsk men efter lite trugande tar hon den och är sedan nöjd, somnar ibland. De säger ifrån när de blir hungriga och inte bara vill snutta
  • Auroratiger

10 dagar, är det inte ungefär då första ökningsperioden brukar börja? Barnet växer väldigt mycket på kort tid och vill förstås ha mer mat, så det ammar mer, oftare, längre, ivrigare för att öka produktionen. Sådana perioder kommer och går och du kommer att märka av dem så länge du ammar.

Men nu såg jag att hon är lite för tidigt född, vet inte hur det påverkar. Hmm. Nåja, är det inte en ökningsperiod nu lär det komma senare.

• marsed

Min lilla är nu 4 veckor och äntligen börjar det gå ett par timmar mellan amningarna. Trodde också jag skulle bli tokig under 2:a och 3:e veckan då hon ville ligga vid bröstet konstant emellanåt. Men det var bara att gilla läget och låta henne tutta på. Mjölkmängden ökar ju också då och anpassar sig till bebisens behov. Först idag som jag testat nappen och som hon efter mycket trugande sög lite på. Ville inte börja med den för tidigt eftersom jag inte ville störa amningen. Min lilla har istället haft högerbröstet som favvis så jag har envisats med att istället erbjuda vänstra oftare för att "träna" henne att suga från det. Likaså så erbjuder jag ofta samma bröst igen när hon bara sugit en liten stund, somnat och vaknat en kort stund senare och vill ha igen eftersom den feta och mättande mjölken kommer sist. Hon säger tydligt till när mjölken i bröstet är "slut" liksom och då får hon istället andra. Tror du får dra ner på kraven och ta dom här första veckorna dag för dag som det kommer även om du känner dig instängd och inte vågar ge dig iväg nånstans. Så gjorde jag och gör fortfarnade vissa dagar då hon vill ligga vid bröstet oftare. Det kommer ju inte att vara så för alltid utan det är ju bara i perioder. Deras magar är ju inte så stora så dom kan ju inte äta så mycket i taget och dessutom har dom ju ett jättestort behov av närhet. När min lilla är väldigt kinkig även efter att hon precis ätit så bär jag runt henne i en bärsjal och då brukar hon somna efter en stund och sova där i ett par timmar iaf.
    Så din lilla verkar alldeles normal! Försök att slappna av och inte oroa dig utan ha förtröstan på att allt är som det ska och att din lilla "programmerar" dina tuttar för hur mycket mat hon behöver. Jag skulle vänta med napp tills hon hunnit ställa in produktionen liksom eftersom även snuttandet stimulerar den även om dom inte suger effektivt. Så det är inte bara att dom har ett överdrivet sugbehov utan det fyller en funktion också. Jag har provat först nu vid 4 veckor alltså eftersom min lilla gärna vill snutta sig till sömns även när hon inte är hungrig och det sliter mycket på bröstvårtorna eftersom hon då inte tar ett riktigt tag. Min lilla blir också väldigt viftig och skrikig mot bröstet fram på kvällen om jag ammar i soffan ihop med resten av familjen där tv och lampor är på. Har kommit på att det antagligen är för mycket stimulans och "liv" för att hon ska få ro att äta så då går jag in i sovrummet med dämpad belysning och liggammar gärna då. Hon blir kollugn direkt och hugger tutten utan problem. Det tar ju ett tag innan man har lärt sig sin lilla bebis! Så ge det lite tid och ta det som det kommer utan att oroa dig...

Svar på tråden Amning första veckorna