• FiaiMalmö

Mitt barn stammar allt mer

Jag börjar bli lite orolig för min dotter. Hon är 2,5 år och har börjat stamma så mycket. Det började för kanske 1,5 månad sedan. Det började när hon kom tillbaka till dagis efter sommaren. Direkt började hon stamma. Jag tog det som att alla nya intryck liksom blev för mycket för henne att hon inte hann med när hon skulle tala. Efter kanske två veckor avtog det och försvann nästan. Men efter ytterligare två veckor kom det tillbaka. Nu är det så mycket att hon stammar praktiskt taget på varje ord. Någon som har samma erfarenheter? Vi ska till BVC på 2,5 årskoll på onsdag och då tänker jag be om remiss till talpedagog. Men jag är ändå orolig för att detta bara är början.

• Svar på tråden Mitt barn stammar allt mer
  • aprilsill

Regel nummer ett, stammning existerar INTE på barn under 6 år. Fråga vilken logoped du vill. Så slappna av Upphakning av ord är vanligt under 6 år.

• JAG är BÄST

stefano

"stammning existerar INTE på barn under 6 år."

Så FEL FEL FEL!!!

Det finns visst barn som stammar som är under 6år.

• FiaiMalmö

Nu blir jag lite förvirrad... Jag vet att det är skillnad på stamning och stakning. Men jag har svårt att höra skillnaden hos min dotter. Jag har googlat på stamning men inte hittat några åldrar.

• aprilsill

JAG är BÄST skrev 2008-09-07 20:02:24 följande:

stefano"stammning existerar INTE på barn under 6 år."Så FEL FEL FEL!!!Det finns visst barn som stammar som är under 6år.
    FEL FEL FEL! En logoped har nyligen undervisat ett helt universitet om att stammning INTE finns på barn under 6 år! Det kallas inte för stamning även om dom låter som en stammare! Det kan lika gärna försvinna ett år senare.
  • aprilsill
    FiaiMalmö skrev 2008-09-07 20:25:36 följande:
    Hittade denna artikel där det står att stamning för barn oftast börjar i 2-3 årsåldern. Men det är inte alla dessa som stamma när de är vuxna.www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/pri...
    Precis, så det är inte stamning i den meningen...Slappna av ett tag och se vad som händer. Eller ja om du nu måste fråga en logoped så gör det.
  • Saltlakrits

Två av mina barn har "stammat" i den åldern

Kommer inte ihåg hur länge det varade, men jag tror det var som värst under 3 månaders tid och höll på i ca 6 månader.
    Men det försvann på båda två...

Tredje barnet pratar knappt alls, så jag vet inte hur det blir när han börjar göra det.

Till mig sa läkaren att de flesta barn i den åldern har en period med "stamning". Men att det sen oftast går över.
    Hon förklarade det som att hjärnan var snabbare än munnen (ungefär)

Mamma till tre underbara barn!
  • FiaiMalmö

Saltlakris:
    Hur mycket stammade de när det var som värst? Kommer du ihåg det? Var det på nästan varje ord?

• Saltlakrits
    FiaiMalmö skrev 2008-09-07 20:37:04 följande:
    Saltlakris:Hur mycket stammade de när det var som värst? Kommer du ihåg det? Var det på nästan varje ord?
    Ja, dottern var värst!
    Ibland var det ett av orden (oftast det första), ibland var det mer eller mindre alla.
    Jag pratade med läkaren på bvc (tror det var 2,5-årskontrollen) men hon tyckte vi skulle avvakta då det var så pass vanligt med "tillfällig stamning".
    Hon sa att nästan alla barn hakar upp sig på orden, mer eller mindre. (vet inte om det stämmer, men mina gjorde det )
    Mamma till tre underbara barn!
  • DetVarEnGång

Min dotter är 3 år och 3 månader och hon "stammar" ganska mycket. Jag har fått höra att det brukar gå över. Det är så synd om henne ibland.

Svar på tråden Mitt barn stammar allt mer