• FiaiMalmö

Mitt barn stammar allt mer

Jag börjar bli lite orolig för min dotter. Hon är 2,5 år och har börjat stamma så mycket. Det började för kanske 1,5 månad sedan. Det började när hon kom tillbaka till dagis efter sommaren. Direkt började hon stamma. Jag tog det som att alla nya intryck liksom blev för mycket för henne att hon inte hann med när hon skulle tala. Efter kanske två veckor avtog det och försvann nästan. Men efter ytterligare två veckor kom det tillbaka. Nu är det så mycket att hon stammar praktiskt taget på varje ord. Någon som har samma erfarenheter? Vi ska till BVC på 2,5 årskoll på onsdag och då tänker jag be om remiss till talpedagog. Men jag är ändå orolig för att detta bara är början.

• Svar på tråden Mitt barn stammar allt mer
  • FiaiMalmö

Nu blir jag lite förvirrad... Jag vet att det är skillnad på stamning och stakning. Men jag har svårt att höra skillnaden hos min dotter. Jag har googlat på stamning men inte hittat några åldrar.

• FiaiMalmö

Saltlakris:
    Hur mycket stammade de när det var som värst? Kommer du ihåg det? Var det på nästan varje ord?

• FiaiMalmö

Detvarengång:
    Jag har läst på flera ställen att det är bra att ta tag i problemet så fort som möjligt. Mitt råd är att du ber BVC om en remiss till en logoped redan nu. Det är ju så lång väntetid iallafall. Om stamningen går över inom några månader så kan du ju alltid avboka logopeden.

• FiaiMalmö

anne h

På BVC-kollen trodde sköterskan att min dotter är inne i en intensiv språkutvecklingsfas och hon stammar pga det. Det kan jag i för sig köpa. Hon pratar mycket mer avancerat nu än för några månader sedan. Har lärt sig många fler nyanser och så.
    Dessutom är stamningen mycket bättre nu. Vissa dagar är det mycket, vissa dagar lite.

Hur som helst ville jag ändå ha en remiss till logoped - i fall att det blir sämre. Det fick jag, efter lite tjat. Och häromdan fick jag reda på att väntetiden är 8-9 månader! Helt otroligt. Om hon fortfarande stammar så är det ju värt att börja talträna, eller vad man nu gör. Har stamningen gått över avbokar vi tiden. Nu känns det mycket bättre och jag inte är inte så orolig längre.

• FiaiMalmö

schnappi i magen:
    Kul att höra från någon med helt egna erfarenheter - även om det är tråkiga sådana. Har du jobbat med någon metod? Jag har hört att det finns några sådana, men vet inte vad de går ut på. Jag kan också stamma lite. Men bara när jag blir nervös, uppspelt eller är berusad. När jag var barn var det lite värre. Nu är jag rädd att min dotter har ärt det anlaget fast värre, om du förstår. Det är ju bara att vänta och se.

• FiaiMalmö

Rubia: Det låter ju lite korkat. Om systemet hade fungerat hade jag inte bett om en remiss nu utan väntat lite. Men nu när man vet att det tar så lång tid så ber man om en remiss fast man vet att det lika gärna kan gå över inom 1-2 månader.
    Hur som helst har vi nu remiss och dottern stammar fortfarande men jag tror inte det är så mycket längre. Vissa gånger blir det jättemycket. Som när hon är väldigt trött eller blir uppspelt. Andra gånger stammar hon inte alls. Vi får väl se helt enkelt!

Svar på tråden Mitt barn stammar allt mer