• sofilosson

"Brunt" i toaletten!

Vi har precis flyttat till ett hus där det i toaletterna är alldeles brunt, troligtvis kalkavlagringar...

Jag provade först med att hälla 1,5 dl ättika i vattnet i toaletten, lät det verka över natten och började sedan skrubba... Lite försvann, men långt ifrån allt...

Jag provade att tömma toaletten på vatten, hällde i en flaska Kalkosan, lät det sedan verka 1,5 timme och skrubbade... Men det är fortfarande brunt i toaletterna!

Finns det någon som har några tips? Ska jag använda mig av något annat eller ska jag göra på något annat sätt med ättikan och Kalkosanen?

Tacksam för svar, det ser ju så tråkigt ut!

• Svar på tråden "Brunt" i toaletten!
  • carola1977

Jag brukar använda Kalkosan och hälla i det i vattnet i toaletten och låta det stå äver natten och skrubba dagen efter.
    Om det inte försvinner med Kalkosan kanske det är rost?

• sofilosson

carola1977: Jag kanske får ge Kalkosan en chans till och låta det verka längre helt enkelt...

Jesster: Klorin fungerade inte ens lite, tyvärr... Det är väl mer till för att döda bakterier...

Någon annan?

• Mijan

Antar att det borde fungerat med det du provat om nedanstående fungerar men jag ger ändå lite husmorstips för rengöring av badrum.

Badrum kan rengöras med bakpulver och vatten. Citronsyra mot kalk, vinsyra mot rost och ättiksprit för desinfektion rengör badkar och handfat.

• Saltlakrits

Jag tog en maskindiskmedel-tablett och lade i toalettstolen när vi flyttade in. (det var en massa brunt i den också)
    Dagen efter så kunde jag skrubba bort det mesta.
    Jag gjorde det en gång till och sen var det borta

Men jag hade inte testat med något annat innan (mer än vanligt toarent).
    Så det hade kanske gått bort med kalkosan också, det vet jag inte......

Mamma till tre underbara barn!
  • Mijan

Ska ärligt erkänna att jag inte provat det tipset. Men jag tror att man kan hitta vinsyra i en vanlig mataffär.

• RebelRose

Häll på 2-3 liter med kokande vatten rakt ner i muggstolen & skrubba direkt med toaborsten.
    Fick tipset av en lokalvårdare & det funkar skitbra.

Svar på tråden "Brunt" i toaletten!