• sofilosson

"Brunt" i toaletten!

Vi har precis flyttat till ett hus där det i toaletterna är alldeles brunt, troligtvis kalkavlagringar...

Jag provade först med att hälla 1,5 dl ättika i vattnet i toaletten, lät det verka över natten och började sedan skrubba... Lite försvann, men långt ifrån allt...

Jag provade att tömma toaletten på vatten, hällde i en flaska Kalkosan, lät det sedan verka 1,5 timme och skrubbade... Men det är fortfarande brunt i toaletterna!

Finns det någon som har några tips? Ska jag använda mig av något annat eller ska jag göra på något annat sätt med ättikan och Kalkosanen?

Tacksam för svar, det ser ju så tråkigt ut!

• Svar på tråden "Brunt" i toaletten!
  • Ayya

Hm, inte så smart att hälla ner kokande vatten på kall emalj va?

Hela stolen kan spricka.

RebelRose skrev 2008-09-07 21:20:26 följande:
    Häll på 2-3 liter med kokande vatten rakt ner i muggstolen & skrubba direkt med toaborsten.Fick tipset av en lokalvårdare & det funkar skitbra.
  • Saltlakrits
    sofilosson skrev 2008-09-07 20:35:10 följande:
    Saltlakrits: Vad hade du för märke? Tror du att det spelar någon roll?
    Tror inte det är så petigt

Jag har för mig att vi använde yes.. (inte de med flytande i)
    Men det kan också ha varit skona.
    Mamma till tre underbara barn!
  • johandra

Det är bara att byta ut toastolen...Det bruna kan du få bort efter idogt gnoande men det kommer snart komma tillbaka igen..Det är emaljen som är borta och då är stolen förbrukat sas..

så köp en ny stol istället,behöver inte kosta många slantar

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Ayya

Om det är järn i vattnet så behöver det inte betyda att emaljen är borta. Bodde på landet förut med mycket järn i vattnet och det går att få bort.

Töm kröken på vatten. Spraya sen på cilitbang och låt det verka under natten. Skrubba sen bort det. Om det fortfarande är brunt så upprepa proceduren tills det är helt rent.

Så gjorde jag inför flytten nu i somras och toastolen blev som ny.

johandra skrev 2008-09-08 08:30:27 följande:
    Det är bara att byta ut toastolen...Det bruna kan du få bort efter idogt gnoande men det kommer snart komma tillbaka igen..Det är emaljen som är borta och då är stolen förbrukat sas..så köp en ny stol istället,behöver inte kosta många slantar
  • johandra
    Ayya skrev 2008-09-08 09:39:47 följande:
    Om det är järn i vattnet så behöver det inte betyda att emaljen är borta. Bodde på landet förut med mycket järn i vattnet och det går att få bort.Töm kröken på vatten. Spraya sen på cilitbang och låt det verka under natten. Skrubba sen bort det. Om det fortfarande är brunt så upprepa proceduren tills det är helt rent.Så gjorde jag inför flytten nu i somras och toastolen blev som ny.
    Men det kom tillbaka titt som tätt eller??

Oftast är det emaljen som är dålig som gör att det fastnar...Men det känner man lätt,är det strävt så är den dålig,om den är glatt så kanske det bara är järnrikt vatten då..

Kolla det ts
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Ayya

Jo när man har järn i vattnet så blir det som en beläggning, oavsett om toaletten är ny eller inte. Vi hade en sprillans ny toalett och ett lika nytt handfat. Handfatet blev det inte lika mycket missfärgningar på men just i kröken på toaletten där vattnet är stillastående blev det väldigt missfärgat. Likadant i duschen om man inte var noga att torka väggar och golv torra efter att man duschat.

Men cilitbang gjorde susen, inte världens miljövänligaste men man kan ju använda det ibland iallafall.

johandra skrev 2008-09-08 09:53:15 följande:
    Men det kom tillbaka titt som tätt eller?? Oftast är det emaljen som är dålig som gör att det fastnar...Men det känner man lätt,är det strävt så är den dålig,om den är glatt så kanske det bara är järnrikt vatten då..Kolla det ts
  • sofilosson

Tack för alla tips!

Ayya: Vart hittar jag cilitbang?

Saltlakrits: Maskindiskmedel fungerade tyvärr inte...

lillalillajag: Tanken är att toalettstolarna ska bytas ut när vi har sparat ihop till en hel badrumsrenovering, men fram tills dess tänkte jag göra vad jag kan för att få det att se lite fräschare ut!

• Hundtok

I vilken affär som helst, typ ica... En rosa sprayflaska som står bland de andra rengöringsartiklarna. Det är inte så himla skojigt att tömma kröken på vatten men helt klart värt det. Cilitbang är mitt nya favvomedel.

• mimmi 1

men köp rätt Cillit Bang bara... finns ju flera olika, en för kalk och badrum, en för fett, osv....

• Hundtok

Det ska vara den "vanliga" cilitbangen... Inte för kalk o inte för fett...

• mimmi 1

men det här med toastolar... på Kalkosan-flaskan står det att den är "verksam mot missfärgningar på emalj, orsakad av järnhaltigt vatten" är det falsk marknadsföring, eller har ni inte provat Kalkosan??

(själv använder jag den till att torka duschväggarna, för att få bort kalkavlagringar, toppen)

• Hundtok

Vet inte om det är falsk marknadsföring men det funkade iallafall inte hemma hos oss.
    mimmi 1 skrev 2008-09-12 10:37:30 följande:

men det här med toastolar... på Kalkosan-flaskan står det att den är "verksam mot missfärgningar på emalj, orsakad av järnhaltigt vatten" är det falsk marknadsföring, eller har ni inte provat Kalkosan??(själv använder jag den till att torka duschväggarna, för att få bort kalkavlagringar, toppen)
  • mimmi 1

se där... men du har ju hittat en bra produkt i cillit bang !!
    Å det är ju bra ;o)

( å den gillar inte jag till kalkbeläggningar, dessutom stinker den!)

Svar på tråden "Brunt" i toaletten!