• marcela84

mitt barn har så mycket utslag, hjälp!

hej
    ni som har barn med mycket prickar till och från, vad gör ni/ hur har ni gjort?
    Jag har provat ALLT på min lilla tjej (hon är nu 4 ½ mån)
    smörjt hela kroppen med miniderm....går inte bort, hon är fortfarande prickig och har torra fläckar.
    provade med bepanthen på de stället där hon var som rödast, tex armveck, knäveck. hjälper inte
    nu smörjer jag henne med Barnängens barn olja, hela kroppen.
    jag badar inte henne varje dag, ifallatt de är de som gör henne så torr.
    vi har frågat på BVC, och dom har rekomenderat precis allt som jag redan har provat.
    Hjälp mig, någon som har de som vi.

• Svar på tråden mitt barn har så mycket utslag, hjälp!
  • Eliama

Har ni kollat så utslagen inte beror på någon allergi, t ex mjölk, ägg, vete, tvättmedel eller sköljmedel?

• mapo51

Sonen fick som eksem över hela kroppen och vi kunde härleda det till överkänslighet och det var lite olika saker:

- sköljmedel, det finns kvar i kläderna och fäller lätt ut om det blir lite varmt. Så det tog vi bort helt, tvättar inte ens våra kläder med sköljmedel längre för de gav eksem i ansiktet på sonen.

- tvättmedel med zeoliter, zeoliter ersätter fosfat i tvättmedel nu när det är förbjudet att tillverka tvättmedel med fosfat och zeoliterna ger sonen utslag, så nu blir det ICAS tvättmedel utan parfym som är fosfat- och zeolitfritt

- choklad, nötter och tomater, det gav sonen eksem i ansiktet, hårbotten, armbågar och handleden. Jag slutade äta det under amningen och vi ger honom inte det heller nu när han äter mat (skulle inte gett choklad eller nötter ändå då han är så liten).

• marcela84

vi har bytt ut tvättmedel mot allergi testat och använder inte sköljmedel alls.
    jag har ätit choklad då o då, men tror inte att de beror på de, då hon får utslag till o från hela tiden.
    mapo51
    jag ska prova icas tvättmedel nästa gång.

Vi har märkt att de flammar upp mer direkt efter jag smörjt in henne, och när hon har blivit varm av olika anledningar.
    Jag tror oxå på att hon är överkänslig men herregud när kan de försvinna.

• Beccabecca

Min son hade utslag och eksem. Det berodde på äggallergi. Vi upptäcte det när han var sex månader och vi gav honom äggröra. Innan dess smorde vi med minierm och mildison, det hjälpte lite. Men kom ju tillbaks när jag åt något med ägg (men det förstod vi inte då).
    Prata med bvc och be att få remiss till en barnläkare.

• annah75

Vår dotter hade jättemycket torrfläckar när hon var mindre... Slutade med badoljan då det bara förvärrade problemet.
    Mitt tips är smörj med mildison på fläckarna om de är mycket röda/torra + miniderm över hela kroppen varje dag+ efter varje bad...

DET funkade för oss iaf...

• marcela84

tack för alla svar.
    annah75 tänkte prova ditt förslag.

Svar på tråden mitt barn har så mycket utslag, hjälp!