• en blev två

Går det att flyga själv med tvillingar?

Dom flesta företag som jag har kollat med så får man bara ha ett barn under två år per vuxen. Någon som vet om det finns något flyg bolag som inte har den regeln?

Är det någon här som har flygit själv med tvillingar runt två år? (plus storebror, 4år)I sånt fall hur tyckte du att det gick?
    Det ska bli så härligt när jag och dom 3 små liven kan åka hem själva utan att involvera hela släkten för att ta oss 2 timmar över havet

• Svar på tråden Går det att flyga själv med tvillingar?
  • tjejligan

Jag tror att det har med säkerheten att göra. När man är under 2 så sitter man ju i en vuxens knä (bältesstrul) och med syrgasen om den behövs användas.. Men jag skulle aldrig vilja flyga med alla mina 3 själv....det blir alldeles för jobbigt. Personalen kan ju inte hjäla heller, de har ju fullt upp med sitt. Men Lycka till! Du kan väl berätta om det skulle funka.

• timri

Jag flög ensam med mina tjejer när dom var runt 2 år. En hade jag en egen flygstol till och den andra hade jag i knäet under resan.
    Var bara en flygresa på ca 2 timmar. Ditresan gick bra, hemresan var värre, båda barnen var gnälliga och trötta.
    Jag tog det med ro medan stewarden såg lite svettig ut efter ett tag, han försökte komma med lite saker så att dom skulle vara tyst .
    Det enda jag tyckte var lite bökigt var när vi hade landat och jag skulle hämta tvillingvagnen från bagagebandet, tjejerna sprang så klart åt varsitt håll medan jag försökte få ihop vagnen .

• jumelles

Det går. Du får boka en barnbiljett (eller 2 då i ditt fall) och så får du ha andra tvillingen som spädbarn. Mina var 15 mån när jag flög ensam med dem sist, det är ju inte superlätt precis men det går, du kan också be om assistans av flygbolaget. Jag fick hjälp att bära bilbarnstolen jag hade med med barn i till bagagebandet. Lycka till!

• en blev två

Jag trodde inte att man fick boka en barnbiljett även fast dom fortfarande är spädbarn? Vilket bolag flög du med?
    Kanske vore värt at slå en signal till SAS

jumelles skrev 2008-09-10 20:05:18 följande:
    Det går. Du får boka en barnbiljett (eller 2 då i ditt fall) och så får du ha andra tvillingen som spädbarn. Mina var 15 mån när jag flög ensam med dem sist, det är ju inte superlätt precis men det går, du kan också be om assistans av flygbolaget. Jag fick hjälp att bära bilbarnstolen jag hade med med barn i till bagagebandet. Lycka till!
  • Carrofly

Det kanske skiljer sig från bolag till bolag, men rent generellt gäller nog följande.. Du får flyga själv med två barn under två år, om den ena sitter i bilbarnstol (ta med egen) och den andra i ditt knä. Har dom fyllt två år är det barnbiljett och eget säte som gäller. Jobbar själv som flygvärdinna och det brukar aldrig vara nåt problem med små barn på flygningar. Lycka till!

• jumelles

Tror att jag flugit både med sas och med norwegian. Inte alla försäljare är så välinformerade så jag fick oxå svaret någon gång att det inte gick. Men har man två spädbarn är det ju enda sättet, eftersom det är 1 spädbarn per vuxen som gäller.

• en blev två

Menar du att du har flygit med 2 barn undre 2 år själv? Jag måste vara lite snurrug för jag förstår inte riktigt vd du menar.

jumelles skrev 2008-09-15 10:32:01 följande:
    Tror att jag flugit både med sas och med norwegian. Inte alla försäljare är så välinformerade så jag fick oxå svaret någon gång att det inte gick. Men har man två spädbarn är det ju enda sättet, eftersom det är 1 spädbarn per vuxen som gäller.
  • Anna i Hult

Jag har flugit med tvillingar, då 4 månader och stprasyster, då 3 år själv. En bebis i mitt knä( 150kr, spädbarn) en i eget säte, i bilstol( barnbiljett, dyrt) och 3-åringen i eget säte(Barnbiljett). Det gick inte att boka via nätet, var tvungen att ringa bokningen men då gick det bra. Resan i sig gick bra, värst var att behöva ta med alla barnen in på toa vid blöjbyte...

• en blev två

Åh det lät bra, vilket bolag åkte du med och vad för bilbanstol hade du, mina är nu för stora för babyskyddet?

Anna i Hult skrev 2008-09-16 00:07:39 följande:

Jag har flugit med tvillingar, då 4 månader och stprasyster, då 3 år själv. En bebis i mitt knä( 150kr, spädbarn) en i eget säte, i bilstol( barnbiljett, dyrt) och 3-åringen i eget säte(Barnbiljett). Det gick inte att boka via nätet, var tvungen att ringa bokningen men då gick det bra. Resan i sig gick bra, värst var att behöva ta med alla barnen in på toa vid blöjbyte...
  • saxifraga

Anna i Hult: Jag har tänkt att det var omöjligt att resa själv med så små barn. Oj att det går. Bar du ena i sele och andra i babyskyddet då? Behövde du byta blöja på flyget? Hur sjutton rymdes ni i den toan?!

Är det någon som rest själv med bebisar som varit runt 10 månader? Då har de ju växt ur babyskydden. Tar man med sig den stora bilbarnsstolen då? Verkar omöjligt att få ihop en sån resa. Tåget kanske går om man får hjälp att bära av och på.

• en blev två

Precis alla dom frågorna har jag också. Jag skulle så gjärna vilja flyga hem med mina tjejor som fyller 1 år nästa vecka, plus storebror på 4 år.

saxifraga skrev 2008-09-16 23:44:55 följande:
    Anna i Hult: Jag har tänkt att det var omöjligt att resa själv med så små barn. Oj att det går. Bar du ena i sele och andra i babyskyddet då? Behövde du byta blöja på flyget? Hur sjutton rymdes ni i den toan?!Är det någon som rest själv med bebisar som varit runt 10 månader? Då har de ju växt ur babyskydden. Tar man med sig den stora bilbarnsstolen då? Verkar omöjligt att få ihop en sån resa. Tåget kanske går om man får hjälp att bära av och på.
  • Anna i Hult

Jag bar den ena i sele och en fick sitta i babyskyddet (minimaxi cosy) . Jag fick lämna toadörren öppen...men det gjorde inte oss något, det var inte jag som var på toa En bebis på 10 mån kan ju sitta själv i stolen. Jag skulle bara tagit med sele (x2) i den åldern så att de inte kunde rymma från stolen vid landning och start.

• saxifraga

Anna i Hult skrev 2008-09-17 18:23:50 följande:

Jag bar den ena i sele och en fick sitta i babyskyddet (minimaxi cosy) . Jag fick lämna toadörren öppen...men det gjorde inte oss något, det var inte jag som var på toa En bebis på 10 mån kan ju sitta själv i stolen. Jag skulle bara tagit med sele (x2) i den åldern så att de inte kunde rymma från stolen vid landning och start.
    Hur då menar du, med sele x2? Man behöver alltså inte ta med egen bilbarnsstol, utan de kan sitta själva i bilbarnsstolen. Men vad är det för sele du menar? Och hur bär du två stycken plus bagage? Ryggsäck och en var under armen?
Svar på tråden Går det att flyga själv med tvillingar?