• Anonym (suicide)

Personlig konkurs?

Jag behöver hjälp
    Jag sitter i en så illa ekonomisk situation så att jag har god lust att ta livet av mej.

Någon här som gått i personlig konkurs hos kronofogden?
    Jag funderar på det, för att ta mej ur den här kassa situationen jag sitter i.

Första början, då allt började strula till sej med diverse krediter osv osv så gick jag till min bank och blev beviljad ett lån för att lösa alla krediter, och få en lägre månadskostnad.
    So far, so good.

Men jag har ett problem, jag är shoppingberoende. Ni kommer säkert skratta åt mej, eller kalla mej larvig, men det är ett problem!
    Jag handlar alldeles för mycket, och då menar jag allt, kläder, teknik, leksaker till barnen, möbler osv osv osv.. men jag har inte råd att betala allt när räkningen kommer..

Kronofogden har skickat ut tre delgivningskvitton nu, och jag har inga pengar att betala allt med...

Hjälp, jag behöver stöd!

• Svar på tråden Personlig konkurs?
  • Anonym

Kontakta kronofogden och banken och be om hjälp att lösa situationen! Du kan även prata med konsumentvägledaren i din kommun och fråga om de kan hänvisa till hjälp.

Det GÅR att ta sig ur ekonomiska problem. Det är tufft, men det går. Jag har ett exempel på det i min nära omgivning.

• Marvinna

Har du något som du kan sälja för att få in lite pengar?

Har du sökt hjälp för din beroende? För även om du går i personlig konkurs så finns ju beroendet kvar och du måste få hjälp med att ta dig ur det.

• Kjell2

Det finns igentligen inget som heter personlig konkurs. KF utmäter det de kan av dina tillgångar, göra löneutmätning mm men dina skulder är kvar till du betalt dem och räntorna tickar.

Vad du kan försöka göra är en skuldsanering. Finns vissa vilkor för att få det. 5 år på existensminum, sköta sig hela tiden och sen är du skuldfri.

/Kjell

• Joual

Är du shoppingberoende så behöver du få professionell hjälp med köpbeteendet. Det är inget du kan räkna med att lösa på egen hand.

Men om det är shoppingberoendet som är orsaken till inkassoskulderna så kanske det också finns saker du kan sälja för att få in lite pengar? Sätt ut en annons på Blocket med saker du kan avvara! Det kanske kan lösa en del av den akuta situationen.

• Waldo

Visst kan någon av borgenärerna söka personlig konkurs på dig, men det leder till absolut ingenting om du inte har några tillgångar att betala skulderna med.
    Efter konkursen kommer alla dom skulder som inte blev betalda finnas kvar och räntan kommer att ticka iväg.

Att hamna hos KFM är verkligen ingen hitt, men du har 3 ärenden och det finns betydligt större tragedier än så.
    Detta kan du ta dig ur.

Du kan betrakta ditt shoppingberoende som botat.
    Om du inte kan lösa dessa 3 skulder kommer KFM att göra en löneutmätning. Det innebär att du kommer att få behålla en liten summa, du kan kalla det ett existensminimum och på den summan finns det ingen möjlighet att bedriva någon shopping

Men du behöver även tänka framåt. Jag skulle rekommendera en terapeut, kognitiv beteendeterapi för ditt beroende

• Anonym (suicide)

Jag har försökt lösa allt själv, har sålt av allt jag kunnat sälja av, näst på tur står lägenheten. Men den är inte värderad till så mycket, så den räcker bara till att lösa bolånet.
    Har inga andra tillgångar så som bil eller så, men tv o datorer och andra tekniksa saker, och märkeskläder o väskor har sålts av.

Skuldsanering var det jag menade, inte personlig konkurs förresten =)

Mina tankar går såhär:
    Lösa alla skulder, och när jag är nere på 0 igen, då ekonomin är påväg på rätt håll, då skaffar jag hjälp mot mitt beteende.
    Jag har ju kommit en bra bit med mej själv, har ju erkänt för mej själv att jag är beroende.. men jag måste också dela med mej av det till nära o kära.. eller? så att jag får stöd hemifrån så att säga..

• Waldo

Ja skuldsanering är en helt annan sak.

Frågan är om du hade blivit beviljad en statlig skuldsanering.
    Vad man ser till är dina inkomster i förhållande till dina skulder.
    Du ska inte inom överskådlig tid ha någon möjlighet att betala skulderna.

Lite slarvigt kallar man även vissa lån förskuldsanering.
    Det är kreditbolag som man lånar pengar och går in och löser ens skulder.
    I fortsättningen betalar man lånekostnaden
    Räntan är dock vanligvis mycket hög, men man får sätta den i relation till den ränta man har på just sina skulder

• allakantralla

Hej,

Först och främst vill jag säga att jag tycker det är starkt av dig att försöka ta tag i detta, det är inte lätt att be om hjälp och att du gör det nu är ett stort steg!

Sedan, när det gäller skuldsanering, är det vissa krav som ska uppfyllas för att kronofogden ska gå med på detta:

"Du kan få skuldsanering om
    du är så svårt skuldsatt att du inte på något sätt kommer att kunna betala dina skulder på många år (s.k. kvalificerad insolvens).
    det är skäligt med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden.
    du är folkbokförd i Sverige."

"Skälighetsbedömningen är en samlad bedömning av dina personliga och ekonomiska förhållanden. Det är fyra omständigheter som Kronofogden särskilt ska ta hänsyn till:

Merparterna av dina skulder ska vara minst tre till fyra år gamla.
    Det har betydelse för bedömningen hur och varför dina skulder uppkommit, t.ex. genom konsumtion, lån till bostad, lån för tidigare näringsverksamhet, borgensåtagande, skadestånd och skatteskulder.
    Du ska ha gjort allt du kan för att försöka betala dina skulder.
    Det är viktigt att du är aktiv och svarar på de frågor som myndigheten har. Det är uppgifter som myndigheten behöver för att kunna pröva din ansökan. Det är också viktigt att uppgifterna är fullständiga och riktiga."

Mitt första tips är att skriva under delgivningskvittona och skicka in dem, annars blir det ännu dyrare för dig.

Har du arbete? I sådana fall kan du be Kronofogden om löneutmätning. Då gör de en beräkning av hur mycket av din lön du "behöver", sedan använder de resten till att betala dina skulder.

Du får gärna inboxa mig om du vill ha min hjälp, har egen erfarenhet av ekonomiska problem.

www.familjeliv.se/Forum-5-89/m35840261.html

• Anonym (suicide)

Jag har gått helt under jorden.. jag orkar ingenting, jag jobbar inte längre, sjukanmäler mej en vecka i taget, orkar inte ta hand om ungarna, sambon får dra största lasset, jag orkar inte ta hand om hemmet, eller mej själv...

Jag kollar på min växande hög av räkningar, inkassokrav, kronofogden osv osv... alal delgivningskvitton är inskickade, men jag har inga pengar att betala med...

Har tänkt varje dag att jag ska kolla igenom alla räkningar, för o kolla hur många lån, kreditgvivare och så som jag har, men så fort jag kollar igenom lite papper så blir jag bara så jäkla deprimerad, det ligger räkningar från juni och juli där i, och jag har verkligen försökt att samla ihop alla papper, och kasta dem som inte ska betalas, och sparat inkassokraven o så, men jag ger upp!
    Jag gråter så fort jag tänker på det...!

Jag orkar inte!
    Finns det någonstans dit jag kan gå med alla mina räkningar, få hjälp att sortera upp dem, och få vidare hjälp med att skaffa hjälp, så att säga..??

• Rabelais

Så... Du har travar av räkningar men du shoppar loss ändå samtidigt som du struntar i att jobba? Och nu vill du ha en quick-fix?

• allakantralla

Snälla, kontakta mig. Jag har varit i din situation och dömer dig på inget vis. Jag tror att jag kan hjälpa dig att reda ut detta, du behöver inte vara ensam om det.

Precis som du så gick jag mer eller mindre under jorden, slutade gå till jobbet och slutade att svara i telefon. Men jag vet också att det går att vända, ansträngningen är stor men det är mer ansträngande att ha det som du har det nu än att reda upp det.

Vad säger din sambo om allt detta? Vet han/hon om hur det verkligen ligger till? Jag lovar dig att det kan ordna sig, och jag förstår att det inte känns så just nu. Ta en sak i taket, jag hjälper dig MER än gärna med det, och det är lättare än vad du tror!

Du har allt som krävs för att klara av att göra det. Har du haft kraften att sätta dig i den här situationen, då har du också kraften att ta dig därifrån, det vet jag även om inte du vet det.

Ta gärna en titt i länken jag postade förut, så kanske du förstår hur djupt jag själv sjönk.

• Anonym

Finns det någon i din närhet som du skulle orka prata med problemet om, för det är otroligt mycket lättare för en utomstående person att ta tag i någon annans skulder, och hjälpa den skuldsatta än vad det är för den skuldsatta...

Hängde du med?
    Jag hjälpte min väninna att reda ut hennes ekonomi när hon kört den i botten, för mig var det inte jobbigt att ringa inkassoföretagen och göra upp betalningsplan, för jag hade inget dåligt samvete...
    (Jag tror det är där mycket av orklösheten ligger)

Ta hjälp av EN person i din närhet, ingen annan behöver veta innan du känner dig mogen...

Lycka till...

• Anonym (suicide)
    Rabelais skrev 2008-09-12 15:01:16 följande:
    Så... Du har travar av räkningar men du shoppar loss ändå samtidigt som du struntar i att jobba? Och nu vill du ha en quick-fix?
    vad menar du med det? Har du inte läst det jag skrivit, jag har ett stort problem, mitt shoppingberoende. Det är som att röka för mej, eller dricka, eller ta droger, ett missbruk med andra ord!
    Snälla, jag behöver inte din jävla sarkasm här inne, tack.
  • Anonym (suicide)
    allakantralla skrev 2008-09-12 21:19:09 följande:
    Snälla, kontakta mig. Jag har varit i din situation och dömer dig på inget vis. Jag tror att jag kan hjälpa dig att reda ut detta, du behöver inte vara ensam om det. Precis som du så gick jag mer eller mindre under jorden, slutade gå till jobbet och slutade att svara i telefon. Men jag vet också att det går att vända, ansträngningen är stor men det är mer ansträngande att ha det som du har det nu än att reda upp det.Vad säger din sambo om allt detta? Vet han/hon om hur det verkligen ligger till? Jag lovar dig att det kan ordna sig, och jag förstår att det inte känns så just nu. Ta en sak i taket, jag hjälper dig MER än gärna med det, och det är lättare än vad du tror!Du har allt som krävs för att klara av att göra det. Har du haft kraften att sätta dig i den här situationen, då har du också kraften att ta dig därifrån, det vet jag även om inte du vet det.Ta gärna en titt i länken jag postade förut, så kanske du förstår hur djupt jag själv sjönk.
    tack, ska kolla länken...
    Tack för att du hjälper mej.

Sambon vet, men han tror inte att det är så farligt, så säger han jämt..
  • Waldo

Kontakta insolven.se för att få hjälp.
    Vi jobbar med överskuldsatta som behöver hjälp med sin situation

För att få grepp om vad Insolvens är kan du titta på hemsidan och ta kontakt med andra i samma situation via forumet
    Insolvens är en riksorganisation där det till stor del jobbar en massa människor ideelt.
    Det finns kunskap hela vägen från att bara få prata av sig till att få juridiska råd

Kontakta oss eller mig så hjälper vi dig att försöka reda din situation.

• Anonym (suicide)

Nu blir det bara värre och värre... har pratat med kronofogden, dem ska skicka hem en sammanställning på alla krav vi har hos dem, så att vi kan kontakta konsumentvägledaren på kommunen och få stöd.

Fick hem ett brev från stadsdelsförvatningen idag, att om två månader så har vi inte dagisplats längre till våra barn... varfan ska jag få tag på pengar någonstans??? Jag har 200 kr på kontot liksom....

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-16 10:47:53 följande:
    Jobbar du?
    Hehe sitter och googlar och läser en gammal tråd insåg jag visst....
Svar på tråden Personlig konkurs?