lilleli,
Vi var på bröllopsresa i Egypten två veckor i februari-mars i år. Vi är bara jättenöjda! Vi längtar efter att åka tillbaka. Jag har hört både bra och dåligt om landet, så vi var lite tveksamma vid bokningen, men nu har vi bara gott att säga. Visst är det ett annorlunda land, och inte lika "smidigt" som exempelvis Sverige, men så är det ju oxå en helt annan kultur. Jag tror att man måste vara nyfiken och tycka att olikheterna är spännande, annars kan man säkert reta ihjäl sig på gatuförsäljare och skitiga pengar!
Vi ville se mycket på vår semester, men även hinna med sol- o- bad. Billigast blev faktiskt att börja med en veckas kryssning på Nilen. Allt utom dryck ingick i priset. Under resan fick vi se "alla" sevärdheter mellan Luxor och Abu-Simbel. Visst kunde vi välja att stanna på båten, men vi följde med på alla sevärdheter som ingick. Vi hade en egen guide som var enormt duktig. Vi var ca 15 personer i vår grupp.
Andra veckan var vi vid Röda Havet och solade och badade en veccka. Det går att komma billigt undan en vecka vid Röda havet, men vi ville lyxa till det då det var vår bröllopsresa. Vi bodde i El Gouna, ca 2 mil norr om Hurghada. Här var det lugnare än Hurghada, men vi hade ändå nära om vi ville åka dit över en dag eller en kväll. El-Gouna påminner om Venedig, med sina konstgjorda laguner och kanaler. Vi bodde 40 meter från vattenbrynet. Oj, vad det var härligt! Vi hade ett korallrev några hundra meter utanför hotellet. Där låg vi o snorklade hela dagarna. Vi var även ute på en heldags snorklingstur. Dock var nästan "vårt" rev bättre. Vill man göra snorklingsutflykter kan jag dock rekommendera colona divers - de är europeiska (man förstår vad de säger, oftast svenskar) och proffsiga.
Fråga gärna om du undrar mer! Jag kan prata om detta hur länge som helst!