• lilleli

Egypten som semester!?

Hej! Jag vill höra åsikter från er som varit i egypten på semester.... Bra dåligt....
    Vi vill åka på en bra solsemester med fina stränder och några få aktiviteter.... god mat och dryck.
    Vi fastnade för Egypten men hört negativt om det. Är det barn vänligt? Vad tyckte ni?

Några andra ideer på bra semester utomlands?

tacksam för allas svar....

• Svar på tråden Egypten som semester!?
  • micki

Det är ett UNDERBART land!!! jag bor där delvis! fina stränder, olika aktiviteter, tex snorkling, glasbåt, ökensafari osv. mycket god mat och drycker. om det finns något land som är barnvänligt så är det egypten då ALLA egyptier är som galna i barn. de ser alltid till att barnen står i centrum och har det bra. vill du ha mer tips och se bilder så kan du maila mig eller lägga till mig i msn. midnattssol5@hotmail.com

• lilleli

Puff puff vill veta allt....

• micki

vad vill du veta?

jag har vart där nere 6 ggr och stannat många ggr flera månader så fråga på du, jag har säkert svaren. har du msn så kan du lägga in mig så svarar jag direkt. men det är upp till dig.

• 1977

oj va olika man kan tycka! !!
    jag va i hurgada för 4-5 år sedan och jag skulle inte ens åka tillbaka om jag så blev bjuden på resan....

micki har ju en helt annan syn, kanske varit på en bättre plats?
    kanske har landet ändrat sig, kanske är vi olika som personer, kanske hade vi olika förhoppningar innan resan, kanske har jag knäpp smak!? vem vet?

varför tyckte jag inte om hurgada? maten va ingen vidare, utsikten från vårt hotell va över en soptipp, männen som jobbade i affärena ignorerade mig de hjälpte bara mig om min man va med, man va tvungen att pruta som en galning om man inte ville betala 5 ggr så mycket som det kostade.... etc etc detta va ju som sagt nästan 5 år sedan och det behöver ju inte va så nu!

något som jag faktiskt uppskattade med staden var det fina vattnet !

• micki

du vet du vad 1977? när du var där nere (fortfarande visserluigen) så bygger de o bygger de hela tiden. när du var där så var det knappt ingen stad om man jämför med nu. jag var i hurghada sist förra veckan. varje gång jag kommer ner (typ 1-2 ggr per år) så är saker förändrat, till det bättre såklart. när jag var nere för 3 år sen så var hurghada en stökig stad men nu är den jättecharmig och fin. åk ner igen vetja 1977! du skulle älska det.

• ymmmi

Nj maten gillar jag inte heller så vidare..
    Turkiet har mycket bättre mat måste jag ju säga, fast att jag bor där till och från...
    Det är inte så rent. Men man måste tänka att det är en helt annan kultur än sverige..

Men egypterna älskar barn som micki säger.

OM man åker ner så ska man göra saker, tex åka och kolla på pyramiderna, snorkla mm
    Egypten har ett underbart vatten. Det finns mycket att se i egypten.

Sen är vi ju olika människor, vi gillar olika saker. Så för att du ska få din uppfattning om egypten tycker jag att du ska åka ner för att se det själv.

MIn personliga åsikt, Jag gillar egypten det gör jag, min man kommer därifrån och mitt barn i magen är halv egyptisk, så det är ju inte så konstigt.

Dom bygger hela tiden där nere. Så första gången jag kom ner så tänkte jag " va är det hära för något"
    Men egypten är ett mysigt land, väldigt gäst vänliga och man kan få en vän för livet där nere, Dom är väldigt hjälpsamma också.

nej åk ner för att få din egen uppfattning.
    Det är väldigt jobbigt att ha barnvagn där nere pga stora trotoarer...

• Smilet

lilleli,

Vi var på bröllopsresa i Egypten två veckor i februari-mars i år. Vi är bara jättenöjda! Vi längtar efter att åka tillbaka. Jag har hört både bra och dåligt om landet, så vi var lite tveksamma vid bokningen, men nu har vi bara gott att säga. Visst är det ett annorlunda land, och inte lika "smidigt" som exempelvis Sverige, men så är det ju oxå en helt annan kultur. Jag tror att man måste vara nyfiken och tycka att olikheterna är spännande, annars kan man säkert reta ihjäl sig på gatuförsäljare och skitiga pengar!

Vi ville se mycket på vår semester, men även hinna med sol- o- bad. Billigast blev faktiskt att börja med en veckas kryssning på Nilen. Allt utom dryck ingick i priset. Under resan fick vi se "alla" sevärdheter mellan Luxor och Abu-Simbel. Visst kunde vi välja att stanna på båten, men vi följde med på alla sevärdheter som ingick. Vi hade en egen guide som var enormt duktig. Vi var ca 15 personer i vår grupp.

Andra veckan var vi vid Röda Havet och solade och badade en veccka. Det går att komma billigt undan en vecka vid Röda havet, men vi ville lyxa till det då det var vår bröllopsresa. Vi bodde i El Gouna, ca 2 mil norr om Hurghada. Här var det lugnare än Hurghada, men vi hade ändå nära om vi ville åka dit över en dag eller en kväll. El-Gouna påminner om Venedig, med sina konstgjorda laguner och kanaler. Vi bodde 40 meter från vattenbrynet. Oj, vad det var härligt! Vi hade ett korallrev några hundra meter utanför hotellet. Där låg vi o snorklade hela dagarna. Vi var även ute på en heldags snorklingstur. Dock var nästan "vårt" rev bättre. Vill man göra snorklingsutflykter kan jag dock rekommendera colona divers - de är europeiska (man förstår vad de säger, oftast svenskar) och proffsiga.

Fråga gärna om du undrar mer! Jag kan prata om detta hur länge som helst!

• ymmmi

smilet: vad roligt att du gillade egypten =)

Ja som du skriver, att det gäller att tycka olikheterna är spännande, annars rettar man sig på allt och alla,
    Helt klart =)

Kram L

• Jambosana

ÅK!
    Älskar Egypten, har bott och pluggat där (Kairo). Hurghada är fult, men man kan åka till El Gouna som ligger bredvid istället! Sharm el-Sheikh är toppen också. Röda havet är kanon för dyk och snorkling och tänk på alla roliga utflykter man kan göra (beroende på hur stora barnen är).

• micki

ja vad skoj att vi är fler som bott där nere :D

• Fjärilen

Smilet, vilket hotell i El Gouna bodde ni på? Jag ska dit i höst och bo på Möwenpick!

Hur fungerade det med snorkligen? Tog ni med hemifrån eller köpte där nere?

• Nygge

Vi har inte så goda erfarenheter tyvärr. Var där på en veckas semester för 1,5 år sedan. Mer än halva tiden gick bort eftersom vi inte kunde ta oss från hotellrummet p g a diarré och kräkningar. M h a antibiotika mådde vi så pass bra att vi kunde ta oss hem . De flesta andra jag talat med som har varit där har främst haft problem med magen efter hemkomsten.

Gillade inte heller försäljarna som var otroligt "på". (Vi var i Hurgada.)

Hoppas ni hittar något trevligt ställe att semestra på, var ni än hamnar!

• micki

jag har varit i egypten 6 ggr nu. aldrig fått en skymt av magsjuka.

jag tvättar händerna med "handy" varje gång innan jag äter.
    jag äter bara på egyptiska matställen
    jag undviker att sitta ner på toalettstolen när jag inte är hemma
    jag dricker mycket vatten (flaska)

jag vet att det är vanligt med magsjuka. kanske är det så att magen helt enkelt är olika känslig från person till person. jag tror det. gå inte heller omkring och oroa er för magsjuka. jag tror nästan att det bara ger negativa resultat...men jag är ju inte läkare så det är bara en chansning

• ymmmi

När jag bode där nere så gjorde jag inget fatkikst, Jag lät det bara va, iof så stoppade jag inte in fingrarna i munnen direkt...

Men ifall man äter på hotellet så finns rikst för magsjuka då maten kan ha stått frame hela dagen...

det man inte ska göra är att dricka vattnet i hurghada eller på tursitställena då blir man sjuk..

Dricker vattnet hos min mans familjs by, där är det okey, men jag förstöker ändå att undvika att dricka det så gått det går..

• lillälva

Har hört att man oftare blir magsjuk av pengarna än maten... vet ej om det stämmer!? Brukar ha en liten flaska desinfektionsgel i väskan som man kan ta en liten klick på händerna av innan man äter. Finns på apoteket. Har man känslig mage rekommenderas vaccin mot turistdiarre (dukoral).

Egypten är underbart!

Svar på tråden Egypten som semester!?