• EvaS81

Grytbitar som lixom "går söner" i munnen, hur gör man??

Jag lyckas lixom aldrig få till de så där gott som mamma å mormor alltid får. mina bitar blir alltid seeeega.
    Vad e d för kött och hur gör man??

• Svar på tråden Grytbitar som lixom "går söner" i munnen, hur gör man??
  • Jag o mina killar

Om man kokar länge så brukar dom inte bli sega, och med länge så minst tre timmar och då använder jag grytbitar

Har du inget vettigt och säga, så säg inget alls
  • Hundtok

Kokar kokar och åter kokar...

Hur länge brukar du koka dina grytor?

• charmmiss

använd nötkött eller lamm.
    och koka lääääänge.
    då smälter de i munnen sen

• EvaS81
    Svar på #2
    D brukar stå 1½ - 2 timmar på förpackning men d kanske inte räcker?
  • Freiya

koka länge! i kokböckerna står det att tex kalops ska koka i 40 minuter men det är alldeles för lite! minst 2 timmar, då blir de sådär så de går sönder :) jag använder också vanliga grytbitar eller köper tex högrev eller ytterlår i bit och skär i bitar, det blir billigare :P

• Anghammarad

Det stora felet som många gör med grytor och kokt kött är att de har för bråttom. Precis som redan skrivits så måste köttet puttra en god stund gärna en timme.

• gullican

Högrev är bäst. Det ser inte så trevligt ut där det ligger som en fettsprängd klump köttdisken, men det är ndå det bästa. Färdiga grytbitar blir inte lika gott även om det är smidigare(fråga mormor

Sen gäller det att inte skära bort allt fett och senor heller utan låta det koka med och skära bort det när man äter istället och så inte skära köttet längs med köttrådarna.

Sen som andra säger, koka lääänge. Först kan du fräsa bitarna i lite margarin och pudra vetemjöl över, på med vatten så att det täcker köttet precis, lite klyftad lök och gärna en riven morot i. Koka åtminstone 3 timmar. Därefter lägger du i resten av ingredienserna du ska ha i beroende på vad för gryta du ska ha och koka en timme till minst.

• Ylwis

Beror mkt på vad du har för kött. använd gärna kalv. jag använder alltid älgkött.
    men ett gammalt djur= segare
    ett stressat djur (innan slakt)=segt kött

ett ungt djur= fint kött.

låt puttra i flera timmar, gör gärna grytan dagen innan så mörar det till sig under natten, grytorna blir mkt mkt godare då!

• Little daugther
    gullican skrev 2008-09-08 21:03:49 följande:
    Högrev är bäst. Det ser inte så trevligt ut där det ligger som en fettsprängd klump köttdisken, men det är ndå det bästa. Färdiga grytbitar blir inte lika gott även om det är smidigare(fråga mormor Sen gäller det att inte skära bort allt fett och senor heller utan låta det koka med och skära bort det när man äter istället och så inte skära köttet längs med köttrådarna.Sen som andra säger, koka lääänge. Först kan du fräsa bitarna i lite margarin och pudra vetemjöl över, på med vatten så att det täcker köttet precis, lite klyftad lök och gärna en riven morot i. Koka åtminstone 3 timmar. Därefter lägger du i resten av ingredienserna du ska ha i beroende på vad för gryta du ska ha och koka en timme till minst.
    Hur undviker man att skära i köttrådarna om man ska skära till grytbitar?
  • gullican

Little daugther skrev 2008-09-08 21:20:33 följande:

Hur undviker man att skära i köttrådarna om man ska skära till grytbitar?
    Hela köttstycket består ju av trådar så det blir ju svårt Vad jag menar är att om om man har lite avlånga bitar så ska man inte skära längs med trådarna utan tvärs över.
  • EvaS81

Igår gjorde jag köttgryta som jag kokade lääänge å den blev så förbannat god. tack allihopa.

Svar på tråden Grytbitar som lixom "går söner" i munnen, hur gör man??